Prawie 400 mln zł przychodów i 15,6 mln zł zysku netto Krynicy Vitamin w 2021 r.
Krynica Vitamin, jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych, wypracowała w 2021 r. w podstawowej działalności biznesowej, czyli sprzedaży napojów, aż 12 proc. wzrost przychodów - tj. z 348,5 mln zł w 2020 r. do 389,1 mln zł w 2021 r. Łącznie Spółka wypracowała w 2021 r. 395,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza 11 proc. spadek w porównaniu do 2020 r. (rok, w którym Spółka aktywnie działała na rynku dezynfektantów) i aż 33 proc. wzrost w porównaniu do 2019 r. Pomimo licznych wyzwań na rynku (rosnące koszty energii, surowców i opakowań), bardzo dobre wyniki sprzedażowe przełożyły się na 33,1 mln zł wyniku EBITDA, co stanowi spadek o 62 proc. w porównaniu do 2020 r. i wzrost o 66 proc. w porównaniu do 2019 r. W okresie styczeń-grudzień ubiegłego roku Krynica Vitamin miała 15,6 mln zł zysku netto, co stanowi odpowiednio spadek o 73 proc. (w porównaniu do 2020 r.) i 115 proc. wzrost (2019 r.).
- Miniony rok był niezwykle dynamicznym okresem w rozwoju Krynicy Vitamin, z licznymi zwrotami akcji. Wzmocniliśmy relacje biznesowe z klientami oraz podpisaliśmy nowe kontrakty, co przełożyło się na lepsze wyniki sprzedażowe w naszej podstawowej działalności biznesowej - powiedział Piotr Czachorowski, prezes Krynicy Vitamin SA – Wyniki i dynamiki im towarzyszące po odfiltrowaniu sprzedaży i zysków z dezynfektantów uzyskanych w 2020 r. były bardzo dobre. W szczególności widać to w porównaniu do 2019 r. W latach 2019-2021 istotnie poprawiliśmy rentowność EBITDA, która wzrosła z 6,7 proc. do 8,4 proc. Natomiast rentowność netto poprawiła się z 2,4 proc. do 3,9 proc., co oznacza ponad dwukrotnie zwiększenie zysku netto z 7,2 mln zł w 2019 r. do 15,6 mln zł w 2021 r. Jesteśmy stabilni finansowo ze znacznym potencjałem dalszego wzrostu. – podkreśla Piotr Czachorowski.
Prawie pół miliarda wyprodukowanych sztuk napojów
W 2021 roku Krynica Vitamin wyprodukowała ponad 465 mln sztuk napojów, co stanowi wzrost o 2 p.p. rdr, głównie w puszkach aluminiowych. W ubiegłym roku nastąpiła znacząca zmiana portfolio pod względem udziału w strukturze sprzedaży. Napoje energetyczne stanowiące do tej pory zwykle około połowę przychodów ze sprzedaży, zmniejszyły swój udział do 39 proc. Udział drugiej największej kategorii, czyli napojów gazowych (CSD) obniżył się z 37 proc. do 31 proc. W roku 2021 istotny udział miała sprzedaż produktów alkoholowych, w szczególności napojów hard seltzer przeznaczonych na rynek amerykański – udział całej kategorii w przychodach Spółki wzrósł z 5 proc. do 25 proc. Udział produktów na bazie kawy i mleka pozostał na niezmienionym poziomie około 5 proc.
- Zauważamy mniejszy popyt na opakowania PET ze strony naszych klientów oraz malejący udział tego formatu w przychodach Spółki. Rośnie natomiast zainteresowanie produktami z linii szklanej, którą właśnie rozbudowujemy. - powiedział Piotr Czachorowski
W ubiegłym roku Krynica Vitamin istotnie zwiększyła sprzedaż na rynkach zagranicznych. Udział eksportu stanowił w 2021 r. niemal dwie trzecie całej sprzedaży napojów - 63 proc. (zmiana o 7,3 p.p.). Największy wpływ na tę zmianę miało podpisanie znaczącego kontraktu na dostawy napojów na rynek amerykański. Spółka kontynuowała rozwój współpracy z dotychczasowymi klientami z Europy. W 2021 roku najważniejszym zagranicznym rynkiem Spółki były Stany Zjednoczone, wyprzedzając Niemcy – dotychczasowego lidera. Poza Polską Krynica Vitamin realizowała sprzedaż do 30 krajów.
Inwestycje w przyszłość
Rok 2021 był kolejnym okresem inwestycji, na które Krynica Vitamin przeznaczyła 21 mln zł. Spółka zrealizowała szereg projektów w zakładzie, które w znaczący sposób zwiększyły efektywność linii produkcyjnych, poprawiły gospodarkę w zakresie mediów. Wybudowano halę do konfekcjonowania produktów, wdrożono nowoczesny system zarządzania ruchem produktów w magazynie (tzw. WMS), dokonując technologicznego skoku do przodu. Krynica Vitamin kontynuuje rozwój w segmencie napojów, w którym ma największe kompetencje, doświadczenie i pozycję rynkową.
- Celem Zarządu na bieżący, trudny dla wszystkich rok, jest dalszy wzrost efektywności działań m.in. w wyniku rozpoczęcia nowych projektów inwestycyjnych oraz zapewnienie pełnego wykorzystania posiadanych zdolności produkcyjno-logistycznych poprzez ekspansję na nowe rynki i nowe produkty. Jesteśmy przekonani, że wysoki standard obsługi, elastyczność produkcji, know-how własnego Centrum Badań i Rozwoju i szybki proces decyzyjny w dalszym ciągu będą stanowić przewagę konkurencyjną Spółki. Wierzę, że podjęte przez nas działania zapewnią realizację planów strategicznych i przełożą się na budowę wartości Spółki w kolejnych latach. – powiedział Prezes Krynicy Vitamin.
Krynica Vitamin w 2022 roku skupia się na dalszym umacnianiu swojej pozycji na rynku produkcji napojów oraz dywersyfikacji geograficznej, szukając klientów w Europie, Amerykach, również na rynkach, na których dotychczas nie była dostępna.
Krynica Vitamin od niemal 30 lat kreuje rynek napojów w Polsce, tworząc innowacyjne produkty, będące odpowiedzią na prozdrowotne trendy. Firma jest wizytówką polskiego przemysłu spożywczego i napojowego na świecie. Produkty spółki są obecne na niemal 40. rynkach zagranicznych. Przychody z eksportu w 2020 r. stanowiły ponad połowę przychodów, a głównymi zagranicznymi rynkami zbytu były m.in. Niemcy, Stany Zjednoczone oraz Wielka Brytania.
Siedem lat rozwoju - podsumowanie rozwoju GPW w Warszawie w latach 2017-2023
DNA Medical Group planuje debiut na warszawskiej giełdzie
Wyniki za I kwartał – powrót korporacyjnego optymizmu?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.