Komunikaty PR

Prawie 400 mln zł przychodów i 15,6 mln zł zysku netto Krynicy Vitamin w 2021 r.

2022-05-02  |  11:00

Krynica Vitamin, jeden z największych polskich producentów napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych, wypracowała w 2021 r. w podstawowej działalności biznesowej, czyli sprzedaży napojów, aż 12 proc. wzrost przychodów - tj. z 348,5 mln zł w 2020 r. do 389,1 mln zł w 2021 r. Łącznie Spółka wypracowała w 2021 r. 395,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza 11 proc. spadek w porównaniu do 2020 r. (rok, w którym Spółka aktywnie działała na rynku dezynfektantów) i aż 33 proc. wzrost w porównaniu do 2019 r. Pomimo licznych wyzwań na rynku (rosnące koszty energii, surowców i opakowań),  bardzo dobre wyniki sprzedażowe przełożyły się na 33,1 mln zł wyniku EBITDA, co stanowi spadek o 62 proc. w porównaniu do 2020 r. i wzrost o 66 proc. w porównaniu do 2019 r. W okresie styczeń-grudzień ubiegłego roku Krynica Vitamin miała 15,6 mln zł zysku netto, co stanowi odpowiednio spadek o 73 proc. (w porównaniu do 2020 r.) i 115 proc. wzrost (2019 r.).

- Miniony rok był niezwykle dynamicznym okresem w rozwoju Krynicy Vitamin, z licznymi zwrotami akcji. Wzmocniliśmy relacje biznesowe z klientami oraz podpisaliśmy nowe kontrakty, co przełożyło się na lepsze wyniki sprzedażowe w naszej podstawowej działalności biznesowej - powiedział Piotr Czachorowski, prezes Krynicy Vitamin SAWyniki i dynamiki im towarzyszące po odfiltrowaniu sprzedaży i zysków z dezynfektantów uzyskanych w 2020 r. były bardzo dobre. W szczególności widać to w porównaniu do 2019 r. W latach 2019-2021 istotnie poprawiliśmy rentowność EBITDA, która wzrosła z 6,7 proc. do 8,4 proc. Natomiast rentowność netto poprawiła się z 2,4 proc. do 3,9 proc., co oznacza ponad dwukrotnie zwiększenie zysku netto z 7,2 mln zł w 2019 r. do 15,6 mln zł w 2021 r. Jesteśmy stabilni finansowo ze znacznym potencjałem dalszego wzrostu. – podkreśla Piotr Czachorowski.

 

Prawie pół miliarda wyprodukowanych sztuk napojów

W 2021 roku Krynica Vitamin wyprodukowała ponad 465 mln sztuk napojów, co stanowi wzrost o 2 p.p. rdr, głównie w puszkach aluminiowych. W ubiegłym roku nastąpiła znacząca zmiana portfolio pod względem udziału w strukturze sprzedaży. Napoje energetyczne stanowiące do tej pory zwykle około połowę przychodów ze sprzedaży,  zmniejszyły swój udział do 39 proc. Udział drugiej największej  kategorii, czyli napojów gazowych (CSD) obniżył się z 37 proc. do 31 proc. W roku 2021 istotny udział miała sprzedaż produktów alkoholowych, w szczególności napojów hard seltzer przeznaczonych na rynek amerykański – udział całej kategorii w przychodach Spółki wzrósł z 5 proc. do 25 proc.  Udział produktów na  bazie kawy i mleka pozostał na niezmienionym poziomie około 5 proc.

- Zauważamy mniejszy popyt na opakowania PET ze strony naszych klientów oraz malejący udział tego formatu w przychodach Spółki. Rośnie natomiast zainteresowanie produktami z linii szklanej, którą właśnie rozbudowujemy. - powiedział Piotr Czachorowski

W ubiegłym roku Krynica Vitamin istotnie zwiększyła sprzedaż na rynkach zagranicznych. Udział eksportu stanowił w 2021 r. niemal dwie trzecie całej sprzedaży napojów - 63 proc. (zmiana o 7,3 p.p.). Największy wpływ na tę zmianę miało podpisanie znaczącego kontraktu na dostawy napojów na rynek amerykański. Spółka kontynuowała rozwój współpracy z dotychczasowymi klientami z Europy. W 2021 roku najważniejszym zagranicznym rynkiem Spółki były Stany Zjednoczone, wyprzedzając Niemcy – dotychczasowego lidera. Poza Polską Krynica Vitamin realizowała sprzedaż do 30 krajów.

 

Inwestycje w przyszłość

Rok 2021 był kolejnym okresem inwestycji, na które Krynica Vitamin przeznaczyła 21 mln zł. Spółka zrealizowała szereg projektów w zakładzie, które w znaczący sposób zwiększyły efektywność  linii produkcyjnych, poprawiły gospodarkę w zakresie mediów. Wybudowano halę do konfekcjonowania produktów, wdrożono nowoczesny system zarządzania ruchem produktów w magazynie (tzw. WMS), dokonując technologicznego skoku do przodu. Krynica Vitamin kontynuuje rozwój w segmencie napojów, w którym ma największe kompetencje, doświadczenie i pozycję rynkową.

- Celem Zarządu na bieżący, trudny dla wszystkich rok,  jest dalszy wzrost efektywności działań m.in. w wyniku rozpoczęcia nowych projektów inwestycyjnych oraz zapewnienie pełnego wykorzystania posiadanych zdolności produkcyjno-logistycznych poprzez ekspansję na nowe rynki i nowe produkty. Jesteśmy przekonani, że wysoki standard obsługi, elastyczność produkcji, know-how własnego Centrum Badań i Rozwoju i szybki proces decyzyjny w dalszym ciągu będą stanowić przewagę konkurencyjną Spółki. Wierzę, że podjęte przez nas działania zapewnią realizację planów strategicznych i przełożą się na budowę wartości Spółki w kolejnych latach. – powiedział Prezes Krynicy Vitamin.

Krynica Vitamin w 2022 roku skupia się na dalszym umacnianiu swojej pozycji na rynku produkcji napojów oraz dywersyfikacji geograficznej, szukając klientów w Europie, Amerykach, również na rynkach, na których dotychczas nie była dostępna.

 

Krynica Vitamin od niemal 30 lat kreuje rynek napojów w Polsce, tworząc innowacyjne produkty, będące odpowiedzią na prozdrowotne trendy. Firma jest wizytówką polskiego przemysłu spożywczego i napojowego na świecie. Produkty spółki są obecne na niemal 40. rynkach zagranicznych. Przychody z eksportu w 2020 r. stanowiły ponad połowę przychodów, a głównymi zagranicznymi rynkami zbytu były m.in. Niemcy, Stany Zjednoczone oraz Wielka Brytania.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Giełda Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Wycena prezesów #TOP 30 polskiej giełdy według SEC Newgate CEE

8. edycja rankingu SEC Newgate: WYCENA PREZESÓW #TOP30 POLSKIEJ GIEŁDY ponownie została zdominowana przez sektor finansów i bankowości, którego przedstawiciele odpowiadają
Giełda Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!
2024-12-20 | 08:20

Big Cheese Studio S.A. ogłasza nowy plan rozwoju na 2025 rok!

Łódzkie studio gier, notowane na warszawskiej giełdzie, Big Cheese Studio S.A., przedstawia plany rozwoju na 2025 rok. Ich celem jest wzmocnienie pozycji spółki na globalnym rynku
Giełda Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów
2024-12-02 | 14:00

Bankier.pl „Najpopularniejszym Serwisem Internetowym” wśród inwestorów

Bankier.pl zajął pierwsze miejsce w dwóch kategoriach tegorocznego Ogólnopolskiego Badania Inwestorów realizowanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Prawo

Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.