ANG zmienia formę prawną, ale nie zmienia tożsamości
ANG Spółdzielnia, jedyny niezależny kapitałowo gracz należący do liderów rynku pośrednictwa kredytów hipotecznych, chce się rozwijać w innej formie prawnej, zachowując unikalną kontrolę pracowników nad firmą.
W drugiej połowie 2020 roku blisko 1000 ekspertów kredytowych i ubezpieczeniowych spółdzielni ma szansę kontynuować pracę w ramach nowej formuły – spółki pracowniczej. Jak podkreślają zarządzający, proces przekształcenia, któremu spółdzielcy dali zielone światło na walnym zgromadzeniu jeszcze w czerwcu 2019 roku, jest procedowany bez pośpiechu i z zachowaniem pełnej przejrzystości, co wyraża się m.in. szeregiem konsultacji wewnętrznych.
- Ta odświeżona formuła ANG będzie możliwa dzięki niezwykłemu zaufaniu, które wypracowaliśmy pomiędzy wszystkimi członkami spółdzielni a klientami i otoczeniem biznesowym przez dekadę funkcjonowania naszej organizacji. ANG nadal będzie kontynuować walkę o uczciwość rynku finansowego, tak jak dotąd stawiając w centrum swoich działań rzeczywiste potrzeby człowieka, pamiętając jednocześnie o naszych zobowiązaniach wobec środowiska i społeczeństwa. To jacy byliśmy i jacy jesteśmy, czyli nasza wyjątkowa tożsamość, pozostanie niezmienna - mówi Artur Nowak-Gocławski, współzałożyciel firmy.
Sukces unikalnej formuły
ANG powstało dekadę wcześniej jako przeciwwaga dla charakterystycznego dla świata finansów korporacyjnego stylu zarządzania. Model biznesowy oparty o partnerstwo cechujące spółdzielczość, chociaż wzbudzał wątpliwości, bardzo szybko spowodował zainteresowanie coraz bardziej konsolidującego się rynku pośredników. Ci spośród nich, którzy chcieli uczestniczyć w tworzeniu nietypowej organizacji, w której główną rolę zajmuje zrównoważony rozwój i wrażliwość społeczna, a nie wypełnianie tzw. targetów sprzedażowych, dołączali do ANG.
Spółdzielnia odniosła sukces. Ponad 17,5 tys. kredytów, udzielonych za pośrednictwem ANG w 2019 r. na łączną kwotę blisko 4,6 miliarda złotych, spowodowało, że firma znalazła się w ścisłej czołówce rynku. Równocześnie ANG zaczęło oferować ubezpieczenia. W 2018 r. sprzedano ponad 4200 produktów ubezpieczeniowych, ale już w kolejnym roku odnotowano blisko160-procentowy wzrost dynamiki sprzedaży (6600 sprzedanych produktów).
- Wyniki nas cieszą, ale rynek finansowy ulega szybkim zmianom. Mamy nowe oczekiwania klientów, wszechobecną cyfryzację, która wymusza od ekspertów zdefiniowanie raz jeszcze swojej roli. Wreszcie nie bez wpływu na rynek pozostają oczekiwania społeczne, które podpowiadają potrzebę przejścia od egoistycznego modelu biznesowego do modelu, w którym współdziałamy i troszczymy się o świat – uważa Nowak-Gocławski.
W poszukiwaniu przyszłości
Powstająca w formule spółdzielni firma dekadę temu była innowacyjnym i bardzo efektywnym modelem biznesowym. Jednak zdaniem zarządzających ANG, legislacja w obszarze prawa spółdzielczego przestała nadążać za rzeczywistością rynkową. Wymusiło to poszukiwanie nowego sposobu na kontynuację rozwoju, który zapewni firmie odpowiednią zwinność i elastyczność. Formuła spółki pracowniczej spełnia najważniejsze warunki, jakie postawili przed sobą założyciele.
W procesie zmian ANG Spółdzielnia będzie potrzebowała partnerów zarówno finansowych, jak i technologicznych. O podjęciu współpracy każdorazowo współdecydować będą pracownicy.
- W przyszłości mogą się pojawić w akcjonariacie partnerzy, którzy pozwolą na to, by pożytek z ANG dla klientów i współpracowników był jeszcze większy, ale nie poszukujemy ich aktualnie i co ważne, nie przewidujemy by byli to dostawcy produktów finansowych – mówi Artur Nowak-Gocławski. – Chcemy, by ANG pozostało niezależne i demokratyczne, co będzie przejawiało się większościowym głosem współpracowników, w rękach których będzie po przekształceniu około 65% udziałów. Bez ich decyzji nie będzie możliwa żadna poważna zmiana, zwłaszcza inwestorska. Wybór formy spółki pracowniczej gwarantuje zachowanie istoty naszej tożsamości i źródła sukcesu: niepodważalnie partycypacyjnego charakteru organizacji – dodaje Artur Nowak-Gocławski.
Jak podkreślają założyciele, głównym źródłem rozwoju ANG było, jest i będzie zaangażowanie wszystkich interesariuszy w tworzenie wspólnej wartości. Strategia ANG zawsze łączyła cele biznesowe i pozabiznesowe, wyznaczając działania firmy w czterech głównych obszarach: biznes, ludzie, kapitał społeczny, środowisko. To nie ulegnie zmianie, ponieważ tożsamość firmy jest związana nie tylko z formą prawną, ale przede wszystkim z kulturą organizacyjną, która się nie zmieni.
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.