Arcelik wprowadza na rynek firmę Beko Europe
Wprowadzenie nowej firmy umacnia pozycję Arçelik jako światowego lidera w branży AGD
Beko Europe powstało w wyniku zamknięcia obu transakcji Whirlpool w Europie
Dziś pomyślnie zakończono proces ostatecznej umowy przekazania pomiędzy w pełni należącą do Arçelik spółką-córką Beko B.V. a w pełni należącą do Whirlpool Corporation spółką-córką Whirlpool EMEA Holdings LLC. Tym samym ogłasza się powstanie Beko Europe.
Zamknięcie transakcji oznacza również ostateczne porozumienie z Arçelik w sprawie przejęcia pełnej własności nad operacjami Whirlpool na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (MENA) w osobnej transakcji.
Beko Europe będzie działać jako niezależne przedsiębiorstwo. Z ponad 20 000 pracowników i zdolnością produkcyjną wynoszącą około 24 milionów produktów AGD rocznie, szacuje się, że firma będzie numerem jeden w Europie pod względem ilości. Beko Europe będzie połączeniem europejskiej części Whirlpool oraz działów sprzętu AGD, elektroniki użytkowej, klimatyzacji i małego sprzętu AGD Arçelika. W ramach firmy będzie działać 11 stref produkcyjnych i 6 ośrodków badawczo-rozwojowych. 75% nowo powstałej spółki należy do Beko B.V., a 25% do Whirlpool Corporation.*
Globalnie Arçelik będzie teraz działać na 57 rynkach, z przewidywanymi obrotami przekraczającymi 11 miliardów euro** i zatrudnieniem wynoszącym ponad 55 000 pracowników. Roczna zdolność produkcyjna spółki również znacząco wzrośnie, gdyż całkowita liczba zakładów produkcyjnych wyniesie 45.
- W ciągu ostatnich dziesięciu lat wyznaczyliśmy sobie jasne cele rozwoju naszego biznesu i przekształcenia naszej branży, jednocześnie przekazując wartości dla naszych klientów, odbiorców, pracowników i akcjonariuszy. Nasz wzrost był napędzany przemyślanymi przejęciami i przełomowymi joint venture z wiodącymi firmami, takimi jak Singer w Bangladeszu i Hitachi w Azji. Utworzenie Beko Europe i przejęcie aktywów MENA Whirlpool stanowi kolejny kamień milowy w podróży Arçelika i naszym 10. roku ciągłego wzrostu. Jako globalny lider, z silną pozycją na dojrzałych i dynamicznie rosnących rynkach, dziś wzmacniamy naszą zdolność do bycia siłą postępu i zmiany, w służbie planecie i ludziom – tak zamknięcie transakcji skomentował Hakan Bulgurlu, CEO Arçelik.
Z kolei Marc Bitzer, przewodniczący i dyrektor generalny Whirlpool Corporation, powiedział: Cieszymy się, że osiągnęliśmy ten istotny moment w sfinalizowaniu naszej transakcji z Arçelikiem w celu utworzenia Beko Europe. Ten kamień milowy otwiera ekscytujący, nowy rozdział w tworzeniu większej wartości dla europejskich konsumentów poprzez atrakcyjne marki, zrównoważoną produkcję, innowacje produktowe i usługi konsumenckie. Czekamy z niecierpliwością na znaczne możliwości, jakie Beko Europe otworzy dla konsumentów w ciągłym dążeniu do poprawy życia w domu.
Dyrektor generalny Beko Europe, Ragıp Balcıoğlu, skomentował: Dziś Beko Europe rozpoczyna swoją misję dążenia do zapewnienia zrównoważonego życia w każdym domu w Europie. Łącząc nasze działania, osiągamy nowe możliwości i musimy teraz ciężko pracować, aby mogły one służyć potrzebom naszych klientów i konsumentów. Będziemy odpowiedzialnym partnerem dla branży i konsumentów, aktywnie wykorzystując naszą wiodącą pozycję na rynku, aby podnosić standardy, dbać o efektywność i napędzać innowacje w dążeniu do lepszej przyszłości. Rozumiejąc zmieniające się potrzeby naszych klientów i konsumentów, dążymy do napędzania przemysłu AGD w Europie w kierunku jaśniejszej, bardziej konkurencyjnej i przyjaznej dla środowiska przyszłości. Nasze wyjątkowe i bardzo komplementarne zespoły będą kluczowe w realizacji tego celu.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.