Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji Dariusza Standerskiego, wiceministra cyfryzacji Rafała Rosińskiego. Podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej priorytety będą koncentrowały się na czterech kluczowych obszarach:
- Cyberbezpieczeństwo i inwestycje w bezpieczeństwo cyfrowe – wzmacnianie zdolności w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej oraz zwiększenie inwestycji w technologie cyberbezpieczeństwa. W obliczu rosnących zagrożeń cyfrowych, strategiczne wsparcie dla tego obszaru ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego i stabilności gospodarki cyfrowej.
- Sztuczna Inteligencja (AI) i energia dla nowoczesnych technologii – Polska zamierza promować rozwój innowacyjnych technologii opartych na sztucznej inteligencji oraz wspierać inicjatywy dotyczące zrównoważonego wykorzystania energii w tym sektorze. W kontekście rosnącego zużycia energii przez nowoczesne systemy obliczeniowe, zwiększenie efektywności energetycznej staje się kluczowym wyzwaniem.
- Implementacja przepisów UE dla świata cyfrowego – Polska będzie aktywnie działać na rzecz skutecznego wdrażania europejskich regulacji dotyczących przestrzeni cyfrowej. Choć wdrażanie przepisów jest niezbędne, pojawiają się głosy z branży cyfrowej, w tym ze strony największej organizacji branżowej – brukselskiego Digital Europe, o konieczności zmniejszenia ilości regulacji w celu wsparcia innowacyjności i konkurencyjności firm.
- Dyplomacja technologiczna – Polska zamierza odegrać kluczową rolę w promowaniu zasad zrównoważonego rozwoju cyfrowego na arenie międzynarodowej. Szczególny nacisk zostanie położony na aktywność w ramach Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU) – agendy ONZ, której Polska jest członkiem od ponad 100 lat.
Istotnym elementem będzie też obszar zarządzania Internetem. Polska była gospodarzem Forum Zarządzania Internetem ONZ (IGF) w Katowicach w 2021 roku, a doświadczenia z tego wydarzenia mogły by zostać wykorzystane w działaniach prezydencji. Zarządzanie Internetem to proces, który obejmuje kwestie takie jak fragmentacja Internetu, prywatność danych, dezinformacja oraz kwestie etyczne i prawa człowieka. Podczas trwającego obecnie w Arabii Saudyjskiej 19. Forum ONZ IGF 2024, te tematy były omawiane, ale nie zostały podkreślone w agendzie polskiej prezydencji.
W ramach prezydencji zaplanowano szereg wydarzeń bilateralnych oraz oficjalnych spotkań mających na celu umocnienie pozycji Polski wśród krajów Unii Europejskiej, szczególnie w gronie państw tzw. like-minded – krajów o zbieżnych poglądach na kwestie cyfrowe. Kluczowe wydarzenia to:
- Spotkanie ministrów UE odpowiedzialnych za cyfryzację – odbędzie się w dniach 4-5 marca 2025 w Polsce;
- Szczyt Cyfrowy w Gdańsku – planowany na 17-18 czerwca 2025, będzie jednym z najważniejszych wydarzeń prezydencji, gromadzącym decydentów, liderów technologicznych i przedstawicieli biznesu z całej Europy.
Mimo dobrze zdefiniowanych kierunkowo priorytetów, zabrakło informacji operacyjnych dotyczących konkretnych działań, które Polska planuje zrealizować - w szczególności jakie długoterminowe efekty mają zostać osiągnięte i co zostanie zapamiętane po zakończeniu prezydencji – szczególnie, że taka szansa zdarza się raz na 14 lat. Konkretyzacja działań mogłaby pomóc lepiej zaprezentować Polskę jako aktywnego lidera w kształtowaniu przyszłości cyfrowej Europy, na co mamy realną szansę. - mówi Krzysztof Szubert, ekspert BCC do spraw cyfrycacji.

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

SHEIN wygenerował w 2023 roku 119 mln euro do polskiego PKB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku
Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.
Konsument
Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro

Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.
Problemy społeczne
Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji

Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.