Działania marek w okresie pandemii
38PR & Content Communication
Gdańska 47/49 budynek D
90-729 Łódź
paulina.stepien|38pr.pl| |paulina.stepien|38pr.pl
505 313 324
www.38pr.pl
Część marek działających na polskim rynku zintensyfikowały działania komunikacyjne skierowane do klientów i pracowników, jednak większość wstrzymała informowanie o swoich działaniach – wynika z tygodniowego podsumowania działań marek przygotowanego przez agencję Magna Talenta, specjalizującą się w budowaniu wizerunku marek, w tym prezesów największych, polskich firm.
Brak aktywnej komunikacji z klientami
71 proc. pracowników firm uważa, że głos prezesa marki jest ważny i oczekują, że zajmie stanowisko w ważnych tematach branżowych, w przypadku sytuacji kryzysowej w kraju i w sprawach związanych z pracownikami[1]. Tymczasem spora część marek zupełnie zrezygnowała z komunikacji zewnętrznej z klientami, a informacje o planowanych działaniach w okresie pandemii kierowane są jedynie do pracowników firm, z wykorzystaniem wewnętrznych komunikatorów.
– Z naszych obserwacji aktywności marek i profili osobistych członków zarządu firm na LinkedIn wynika, że spora część firm w okresie ostatniego tygodnia zupełnie zrezygnowała z komunikacji. Nie jest to dobra metoda. Szczególnie teraz, w tak trudnym dla nas wszystkich okresie, zarówno pracownicy, ale również klienci wymagają od firm jasnych komunikatów. Obserwujemy, że firmy nie odnajdują się w nowej sytuacji i nie do końca wiedzą, w jaki sposób powinny komunikować się z klientami – mówi ekspert ds. komunikacji marek Magna Talenta Piotr Grządziel.
BNP Paribas jasno o swoich działaniach
Jednak, dla niektórych marek, czas pandemii to odpowiedni okres do tego, aby wyjść naprzeciwko oczekiwaniom klientów i jasno komunikować o działaniach. Przemysław Furlepa – wiceprezes zarządu BNP Paribas Polska w nagranym wideo, które firma zamieściła na LinkedIn przekazał, w jaki sposób będzie funkcjonował bank.
– Prezes poinformował o tym, że placówki będą miały skrócony czas funkcjonowania. Wszystko po to, aby zmniejszyć ryzyko zakażenia koronawirusem i wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Bank wprowadził również restrykcje dotyczące liczby osób, jaka może przebywać jednorazowo w placówce czy jakie powinny być odstępy pomiędzy nimi. BNP zainwestował również w płyty pleksiglasowe, aby zwiększyć bezpieczeństwo doradców i klientów. To przykład dobrej komunikacji lidera. Klienci i pracownicy wiedzą, jakie bank wdraża procedury, a dzięki temu mogą czuć się bezpieczniej – uważa Piotr Grządziel.
InPost dostarcza paczki do paczkomatów także w weekendy
Firma InPost poinformowała natomiast o przyspieszonym wdrożeniu nowej usługi. Jej prezes – Rafał Brzóska przekazał za pomocą LinkedIn, że paczki będą dostarczane do paczkomatów także w weekendy. Klienci mogą odbierać je w sposób praktycznie bezdotykowy za pomocą aplikacji mobilnej. Zdaniem firmy, „w sytuacji zagrożenia z jaką mamy dziś do czynienia w gospodarce zachowanie ciągłości łańcucha dostaw jest absolutnie kluczowe”. Takie działanie ma również zachęcić Polaków do częstszego korzystania z paczkomatów i zminimalizowania dostaw kurierskich, a tym samym zmniejszenia ryzyka zakażenia koronawirusem. Informacja przekazana przez firmę InPost spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród klientów.
Nie tylko wdrożenia, ale i podziękowania
Firmy nie tylko wdrażają nowe rozwiązania, ale w mediach społecznościowych komunikują o tym, jak bardzo doceniają działania pracowników służby zdrowia, mające na celu ochronę nas wszystkich. Przykładem jest LuxMed, który w mediach społecznościowych opublikował wideo, dziękując pracownikom służby zdrowia.
Cztery strategie komunikacji marek
Pierwszy tydzień pandemii był czasem sprawdzianu dla wielu przedsiębiorstw, wdrażania nowej organizacji pracy i nowego stylu komunikacji. Polskie firmy nadal jednak szukają sposobu na komunikowanie o swoich działaniach w czasach pandemii.
– Zauważamy cztery rodzaje strategii komunikacyjnej marek. Pierwsza z nich to zupełne wyciszenie komunikacji. Większość przedsiębiorstw organizuje teraz swoje struktury, zupełnie zapominając o odpowiedniej komunikacji. Część firm po prostu omija temat, działając jak dotychczas. Inne publikują bezpieczne treści i komunikaty. Ostatnia strategia to odważne mówienie o temacie i te firmy wygrywają najwięcej. Reakcje ludzi na ich działania są bardzo dobre, wyróżniają się na rynku, budują wiarę i zaufanie, a to ogromnie potrzebne w dzisiejszych, trudnych czasach – mówi ekspert ds. komunikacji marek Magna Talenta Piotr Grządziel.
Marki coraz częściej prowadzą również działania CSR-owe. Restauracje z grupy AmRest dostarczają bezpłatne posiłki dla personelu medycznego, natomiast przekazanie określonych kwot na walkę z pandemią zadeklarowały m.in. Fundacja Orlen, Grupa Lotos czy Bank Pekao.
[1] Edelman Trust Barometr

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Polscy przedstawiciele branży materiałów budowlanych są zaniepokojeni skalą importu wyrobów spoza Unii Europejskiej. Postępujące uzależnienie europejskiego rynku od dostaw z krajów o niższych standardach środowiskowych, pracowniczych i jakościowych skutkuje nie tylko osłabieniem jego konkurencyjności, spadkiem krajowej produkcji i redukcją miejsc pracy, ale również ucieczką emisji CO2. Branża apeluje więc o wprowadzenie zmian w zakresie handlu, w tym o wyrównanie stawek celnych na materiały budowlane. Rząd zapowiada podjęcie działań, które będą wspierać krajową branżę.
Ochrona środowiska
Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]

Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.