Komunikaty PR

MŚP czyli najważniejszy sektor gospodarki

2023-11-22  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karol Tyszka
Polskie Towarzystwo Gospodarcze

ul. Wiejska 16/2
00-490 Warszawa
media|iptg.pl| |media|iptg.pl
730905969
www.iptg.pl

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa są kluczowym motorem rozwoju wysoko rozwiniętego państwa. Mimo, że ten “dogmat ekonomiczny” powinien być oczywisty dla każdego, to w Polsce wielu ma skłonność do przeceniania roli zarówno największych firm (w tym ponadnarodowych korporacji) z jednej, jak i gospodarki centralnie planowanej (w tym ogromnych konglomeratów państwowych) z drugiej strony. Polskie Towarzystwo Gospodarcze jako organizacja wprost (oddolnie) wywodząca się z sektora MŚP, od lat stara się walczyć ze szkodliwymi mitami na jego temat oraz zabiegać o należne miejsce reprezentowanych przez siebie podmiotów w debacie publicznej.

Dla porządku warto przywołać powszechnie akceptowaną definicję MŚP. Terminem tym określa się co do zasady sektor prywatny (rzadziej prywatny i publiczny łącznie) grupujący mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Nazwa ta funkcjonuje w obiegu międzynarodowym (z j. angielskiego SME – small and medium enterprises), a posługują się nim m.in. WTO, ONZ czy Bank Światowy. W Polsce oficjalnie (w prawodawstwie)  kategoria MŚP istnieje od 2004. Podmioty z tego sektora wyróżnia prowadzenie działalności gospodarczej bez względu na jej formę prawną (w tym działalności jednoosobowe , spółki osobowe i kapitałowe). Przedsiębiorstwo średnie zatrudnia mniej niż 250 pracowników, przedsiębiorstwo małe mniej niż 50 a mikroprzedsiębiorstwo mniej niż 10 pracowników.

W dyskusji o roli MŚP w gospodarce warto przytoczyć znaną analogię, często prezentowaną w formie dykteryjki. Gdy do dopiero co odkrywanej Afryki przybywali pierwsi europejscy podróżnicy wieki temu, to ich oczom ukazywały się wielkie zwierzęta (słonie, nosorożce, lwy, bawoły, hipopotamy czy krokodyle) – oraz równie okazałe rośliny (baobaby, daktylowce, akacje i olejowce). Były one łatwo zauważalne, więc w powszechnej świadomości kolejnych pokoleń Europejczyków to one definiowały krajobraz tego kontynentu. Tymczasem dzisiaj dzięki współczesnej nauce wiemy, że zdecydowaną większośc fauny i flory oraz całego ekosystemu (nie tylko zresztą afrykańskiej) zajmują przedstawiciele gatunków średnich, małych i najmniejszych, często ledwo lub wcale niedostrzegalnych. 

Podobnie przedstawia się sytuacja w środowisku biznesowym. W dzisiejszym dynamicznym świecie, gdzie dominują globalne korporacje i państwowe “czempiony” działające na warunkach pozarynkowych, łatwo jest zapomnieć o kluczowej roli, jaką odgrywają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, bez których nowoczesna, rozwinięta gospodarka nie może po prostu istnieć. To właśnie te firmy stanowią bowiem kręgosłup ekosystemu ekonomicznego, dostarczając większość miejsc pracy, produkując codziennie konsumowane dobra i świadcząc najbardziej podstawowe usługi.

Nie zapominajmy również, że najbardziej innowacyjne oraz dynamiczne startupy w zdecydowanej większości zaczynały i zaczynają swoją działalność właśnie od poziomu mikro, czyli jak najbardziej można je zaliczać (przynajmniej na pierwszych etapach ich rozwoju) do MŚP. Nie będzie więc żadnym nadużyciem stwierdzenie, że sektor ten inicjuje i dostarcza najnowocześniejsze rozwiązania i wykazuje się wybitną elastycznością, bez których gospodarka oparta na wiedzy (tzw. 4.0) po prostu nie istnieje. 

A wracając do kwestii miejsc pracy, to należy zwrócić uwagę na częsty fakt zakorzenienia MŚP w lokalnych społecznościach, co sprawia, że są one bardziej skłonne do zatrudniania pracowników z tychże społeczności się wywodzących, co jest niezwykle istotne dla stabilności na mikro-poziomie wspólnoty gminnej, osiedlowej a nawet jeszcze mniejszej (np. sołeckiej). Przy tej okazji wspomnijmy, że sektor MŚP dając pracę “na miejscu”, poniekąd z konieczności także lokalnie inwestuje, a więc wspierają rozwój danego regionu.

Jak wspomnieliśmy, mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa są swoistymi inkubatorami innowacji ze względu na swoją elastyczność i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji. Mogą one efektywnie niemal natychmiast wprowadzać nowe koncepcje, które przekładają się na rynek (towarów i usług). Często są więc miejscem, gdzie młodzi przedsiębiorcy testują indywidualne koncepcje i przekształcają je w konkurencyjne produkty lub usługi – i nie mamy tu na myśli wyłącznie przywołanych wyżej startupów, ale po prostu tradycyjny biznes, w tym tak bardzo wszędzie cenioną wytwórczość. Zanim bowiem wielki moloch w ogóle pomyśli o rozpoczęciu wytwarzania danego towaru, mikroprzedsiębiorca wprowadzi na rynek lokalny prototyp i sprawdzi czy cieszy się on zainteresowaniem klientów.

Co równie ważne, MŚP stanowią ważny element prawdziwej i uczciwej konkurencji rynkowej. W przeciwieństwie do dużych korporacji i działających na granicy monopolu firm państwowych, małe firmy unikają zmów cenowych, nieetycznych działań i szkodliwych społecznie umizgów wobec biurokracji państwowo-samorządowej (która sama w sobie ma zawsze rys  antyobywatelski i antywolnościowy). Czysta i prawdziwa konkurencja między MŚP sprzyja podwyższaniu jakości produktów i usług oraz obniża ceny, co w ostateczności sprzyja wszystkim konsumentom, a zatem całemu państwu.

MŚP uczciwie płacą również podatki i składki na ubezpieczenia społeczne oraz rozmaite inne daniny publiczne, z których albo są zwolnione, albo których w bardziej i mniej legalny sposób unikają największe międzynarodowe podmioty (zwłaszcza dotyczy to podatku CIT). W przeciwieństwie do tych ostatnich, MŚP nie tylko nie były i nie są uprzywilejowane, ale często wręcz dyskryminowane przez rządzących, czego przejawem, poza systemem fiskalnym, są wybitnie niejasne procedury przetargowe i w ogóle skomplikowane prawo gospodarcze.

Warto doceniać i wspierać rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Ich istnienie bowiem nie tylko przyczynia się do stabilności gospodarki, ale także stanowi silny impuls do rozwoju społeczeństwa. Jest szczególną rolą państwa oraz organizacji reprezentujących pracodawców, aby ten sektor został naprawdę doceniony a jego wartość została dostrzeżona przez wszystkich. Polskie Towarzystwo Gospodarcze swoje zadanie na tym odcinku wypełnia od wielu lat, zdając egzamin ze wspierania MŚP i promowania patriotyzmu gospodarczego na piątkę. Niezwykle jest nam przykro, że tego samego nie możemy powiedzieć o całym państwie. Cóż, przy tej okazji wyrażamy wielką nadzieję, że wraz z idącymi zmianami politycznymi ten aspekt działalności władz publicznych również ulegnie zasadniczej poprawie.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Polskie Towarzystwo Gospodarcze
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.