Komunikaty PR

Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw

2024-06-27  |  08:00
Biuro prasowe

Wytrzymałość polskich przedsiębiorców ma swoje granice, zwłaszcza, jeżeli chodzi o pieniądze. 40 proc. firm z sektora MŚP przekazuje do windykacji nieuregulowane faktury będące 15-30 dni po terminie płatności. Robią tak głównie firmy z branży budowlanej i usługowej. Z kolei 35 proc. czeka ponad miesiąc, by skierować sprawy do sądu. Dominuje jednak strategia „zrób to sam”, czyli upominanie się o zapłatę na własną rękę – z różnym skutkiem. Takie wnioski przynosi badanie „Cierpliwość przedsiębiorców w oczekiwaniu na zapłatę” Kaczmarski Inkasso, z którego wynika, że rzetelność finansowa w biznesie pozostawia wiele do życzenia.

Najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów pokazują, że polskie firmy mają 9,89 mld zł zaległości. Dotyczy to 259,2 tys. przedsiębiorstw, a ich średnie zadłużenie sięga 38,2 tys. zł. Ponad połowa tego zadłużenia, tj. 5,04 mld zł, należy do jednoosobowych działalności gospodarczych. Nieuregulowane zobowiązania ma 160,3 tys. takich podmiotów, ich przeciętna zaległość to 34,4 tys. zł. JDG-i dominują w polskiej gospodarce, tak więc skala problemu z rozliczeniami jest ogromna.

Polscy przedsiębiorcy na co dzień mierzą się nie tylko z pozyskiwaniem i utrzymaniem klientów, ale właśnie także z czekaniem na zapłatę za sprzedane towary i zrealizowane usługi. Regularne wpływy na konto są niezbędne, aby mogli pokrywać bieżące wydatki, wypłacać pensje pracownikom i myśleć o inwestycjach. Utrzymanie płynności finansowej stanowi dla nich jednak nie lada wyzwanie, bo nie zawsze pieniądze pojawiają się na czas. Powstaje wtedy dylemat: zacisnąć zęby i czekać aż klient zapłaci, czy zastosować bardziej radykalne rozwiązania.  

 

Firmowa „Zosia-samosia”

Polscy przedsiębiorcy decydują się przede wszystkim na samodzielne działania: 55 proc. wysyła kontrahentom wezwania do zapłaty, a 47 proc. podejmuje z nimi rozmowy. Dopiero na dalszych miejscach lokuje się: zlecenie odzyskania należności kancelarii prawnej – 21 proc., skierowanie sprawy do sądu – 17 proc., zgłoszenie do ubezpieczyciela – 16 proc. i skorzystanie z pomocy firmy windykacyjnej – 15 proc. To zewnętrzne wsparcie wybierają głównie przedsiębiorcy o wyższej świadomości biznesowej. Wśród mniejszych podmiotów dominuje przeświadczenie, że windykacja i sąd to drogie, niedostępne dla nich rozwiązania.

Powody, dla których przedsiębiorcy zlecają odzyskiwanie długów firmom windykacyjnym to przede wszystkim lepsza skuteczność działania, na co wskazuje 41 proc. badanych, kompleksowość podejmowanych działań, którą docenia 35 proc. respondentów oraz oszczędność czasu – 35 proc. wskazań. Dla prawie 1/3 firm istotną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość obciążenia dłużnika kosztami windykacji.

Badanie „Cierpliwość przedsiębiorców w oczekiwaniu na zapłatę” pokazuje także, że istotny aspekt współpracy z firmą windykacyjną to przejęcie kontaktu z dłużnikiem przez negocjatora – zwraca na to uwagę ponad 1/4 respondentów.

Dla przedsiębiorców z sektora MŚP, których obsługujemy od wielu lat, istotną wartością jest to, że firma windykacyjna zdejmuje z nich ciężar egzekwowania pieniędzy i kontaktowania się z dłużnikiem. Nie muszą dzwonić, wysyłać maili, wezwań do zapłaty. To ulga, gdy zajmuje się tym zewnętrzny negocjator. Brak terminowych wpływów na konto może poważnie zaszkodzić zdolności finansowej każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od skali jego działania, dlatego nie można biernie czekać, aż dłużnik sam zapłaci. Przekazanie sprawy do wyspecjalizowanych firm przyspiesza odblokowanie pieniędzy, które utknęły u niesolidnego kontrahenta – wyjaśnia Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Wiele firm dochodzi należności na własną rękę, ale na przeszkodzie stoi zwykle brak kompetencji negocjacyjnych, znajomości technik windykacyjnych oraz orientacji w przepisach prawa. Samodzielne konfrontowanie się z dłużnikiem jest trudne do udźwignięcia i mało efektywne. Dlatego przedsiębiorcy nierzadko w ogóle odpuszczają upominanie się o pieniądze.

Badanie pokazuje, że 40 proc. firm decyduje się na przekazanie nieuregulowanych faktur do windykacji już między 15. a 30. dniem od upłynięcia terminu płatności. Taki szybki krok wykonują głównie podmioty z branży budowlanej i usługowej, co jest związane ze specyfiką ich działalności. Płynność finansowa jest kluczowa dla ich codziennego funkcjonowania, a dzięki jej utrzymaniu mogą uniknąć problemów z realizacją większych projektów. Najdłużej z przekazaniem spraw do windykacji zwlekają firmy produkcyjne.

 

Sądowa deska ratunku

Jednak doświadczenie Kaczmarski Inkasso wskazuje, że na rynku istnieje grupa firm-dłużników, które celowo nie regulują zobowiązań u kontrahentów, maksymalnie przeciągając płatności. W ten sposób kredytują swoją działalność kosztem innych przedsiębiorstw i nie są skłonne do negocjacji. Dyscyplinująco może na nie zadziałać dopiero przedsądowe wezwanie do zapłaty lub samo wniesienie sprawy do sądu. Tę drogę - jako pierwszy krok do odzyskania pieniędzy – wybiera 17 proc. MŚP, ankietowanych w badaniu.

Opóźnienia w płatnościach stanowią nie tylko wyzwanie finansowe, ale również sprawdzian wytrwałości dla przedsiębiorców. Z badania „Zaufanie w biznesie”, przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów, wynika, że co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego, gdy ten opóźnia się z zapłatą faktury o 7 dni. Prawie 41 procent podmiotów daje kontrahentom drugą szansę, ale w zamian stosuje dodatkowe zabezpieczenia transakcji. Jeśli podczas współpracy pojawią się zgrzyty z powodu opóźnień w regulowaniu faktur lub realizacji umowy, powrót na drogę dobrych relacji handlowych jest niezwykle trudny – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Ponad 1/3 podmiotów zwraca się po pomoc do Temidy między 31. a 60. dniem od upłynięcia daty na fakturze. Najszybciej robią to firmy transportowe – połowa z nich udaje się tam w ciągu 1-14 dni od terminu zapadalności. Najdłużej, bo aż 61 dni, czekają firmy budowlane – taką cierpliwością wykazuje się 42 proc. z nich.

Polscy przedsiębiorcy szukają wsparcia w sądzie, bo w opinii 36 proc. z nich daje to gwarancję, że działania wobec dłużnika będą realizowane zgodnie z prawem. Z kolei 34 proc. jest przekonanych o skuteczności sądu. Dla 1/3 zaletą drogi prawnej jest to, że koszty windykacji sądowej poniesie dłużnik, a 30 proc. uważa, że ta instytucja będzie umiała poradzić sobie z kontrahentem, który podważa zawartą umowę handlową czy jakość otrzymanego towaru.

– Niektóre firmy nie przestrzegają zapisów umów lub interpretują je w sposób sprzeczny z pierwotnymi ustaleniami, szukając pretekstu, aby zakwestionować zasadność wystawionej faktury lub jej kwotę. Na rynku działa wiele przedsiębiorstw, które wprost specjalizują się w takich metodach. W rozmowach z nimi konieczna jest duża wiedza z zakresu windykacji i prawa, a także doświadczenie w obsłudze danej branży. Wiele z tych firm próbuje ugrać dla siebie jak najwięcej, ale gdy sprawę przejmuje negocjator lub do sądu trafia pozew i perspektywa procesu staje się realna, finalnie regulują swoje zobowiązania – podsumowuje Jakub Kostecki.

 

Badanie „Cierpliwość przedsiębiorców w oczekiwaniu na zapłatę” zostało zrealizowane przez IMAS International na zlecenie firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso w I kwartale 2024 r. metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 509 przedsiębiorców z sektora MŚP wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Prawo

Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.