Komunikaty PR

Ponad połowa MŚP nie jest przygotowana na raportowania ESG

2024-10-21  |  14:25
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro prasowe GS1 Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
gs1polska|alertmedia.pl| |gs1polska|alertmedia.pl
506051987
https://gs1pl.org
Do pobrania GS1_ESG ( 0.06 MB )

GS1 Polska przebadała 248 firm z sektora MŚP, by sprawdzić poziom wiedzy oraz postawy wobec ESG. Badanie pokazało, że wiedza i świadomość wymagań prawnych w raportowaniu zrównoważonego rozwoju są w tej grupie niewielkie. Może to rzutować na jakość danych, które MŚP będą przekazywać do swoich większych kontrahentów.

Już w 2025 roku pierwsza grupa dużych firm będzie raportowała dane na temat zrównoważonego rozwoju w ramach dyrektywy CSRD. W sumie obowiązek ten będzie dotyczył 4000 firm w Polsce. Zgodnie z nowymi regulacjami, do przygotowania raportów zrównoważonego rozwoju, duże przedsiębiorstwa będą potrzebowały informacji od swoich dostawców z sektora MŚP. Bez odpowiedniej wiedzy oraz procesów małe i średnie firmy nie będą w stanie odpowiedzieć na takie zapotrzebowanie.

Ponad 80% Uczestników Systemu GS1 Polska stanowią firmy z sektora MŚP. Aby lepiej poznać ich potrzeby i świadomość w zakresie zrównoważonego rozwoju, GS1 Polska, we współpracy z Ośrodkiem Wspierania Ekonomii Społecznej (OWES), przeprowadziła badanie, którego wyniki są alarmujące.   

MŚP na początku drogi do ESG 

Jak pokazało badanie, małe i średnie firmy niestety nie są świadome wyzwań, które przed nimi stoją. Ponad 62% ankietowanych nie zna aktualnie obowiązujących regulacji prawnych w zakresie ESG, a 49% nie wie, jakie obowiązki i ryzyka wynikają z dyrektywy CSRD. 80,7% nie zna założeń cyfrowego paszportu produktowego. W dodatku 87,4% badanych nie mierzy w ogóle śladu węglowego, a 91,2% nie zna zakresów jego mierzenia.  

Brak tej wiedzy wśród MŚP jest przede wszystkim wyzwaniem dla dużych spółek – komentuje dr Daniel Kiewra, główny ekspert ds. klimatu i energii w Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią bowiem ok. 99% wszystkich firm w Polsce i generują ok. 45% krajowego PKB. Największe firmy na szczycie łańcucha wartości nie podołają zielonej transformacji gospodarki samodzielnie.  

To niepokojący sygnał dla dużych firm, że tak niewiele mniejszych podmiotów zna wymagania związane z CSRD i prowadzi obliczenia swojego śladu węglowego – potwierdza Weronika Czaplewska, wiceprezeska Envirly.

Z kolei Agnieszka Oleksyn-Wajda, dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska na Uczelni Łazarskiego, zwraca uwagę na brak wiedzy o Cyfrowych Paszportach Produktów (DPP). Paszporty będą obowiązkowe od 2026 roku dla produktów takich jak baterie czy tekstylia. Firmy będą zobowiązane do udostępniania szczegółowych informacji o swoich produktach, co wpłynie na całą gospodarkę obiegu zamkniętego.  

Potrzeba edukacji i wsparcia ze strony ekspertów 

Aż 63,6% badanych widzi potrzebę zgłębiania wiedzy o ESG. Jednocześnie 88,1% badanych nie brało nigdy udziału w szkoleniach dotyczących ESG. Tylko 36,2% respondentów jest skłonnych zapłacić za pomoc przy wdrażaniu procedur. Najbardziej interesują ich: pisanie wniosków o dotacje, działania edukacyjne, wsparcie ekspertów i wsparcie prawne. 

Choć respondenci często wskazują na brak wiedzy o ESG oraz potrzebę edukacji, to nie zawsze mają środki, by za nią zapłacić. Na szkolenia z zakresu ESG ponad połowa badanych (54,2%) ma zamiar przeznaczyć do 1000 złotych. Aż 62% jest zainteresowanych dofinansowaniem szkoleń.   

W GS1 Polska wychodzimy z założenia, że większe firmy powinny wspierać swoich mniejszych partnerów, dostarczając im wiedzę, praktyki czy narzędzia, które pomogą skutecznie realizować cele ESG – konkluduje dr Marta Szymborska, co-CEO GS1 Polska. – Z wyników badań wnioskujemy, że musimy wzmocnić edukację na temat korzyści związanych z ESG oraz zapewnić wsparcie doradców firmom z sektora MŚP. Umożliwienie większego dostępu do ekspertów i konsultantów, którzy mogą pomóc we wdrażaniu ESG, realizujemy we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Polskim Stowarzyszeniem ESG, z którymi podpisaliśmy ostatnio listy intencyjne. Już wkrótce oddamy do użytku Uczestników Systemu GS1 w Polsce narzędzie do liczenia śladu węglowego, dzięki współpracy z Envirly.

Metryka badania 

W badaniu wzięło udział 248 respondentów, w tym 221 firm podało swoje dane. 43% uczestników reprezentowało sektor usług, 29% produkcję, 25% handel i 3% transport.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro prasowe GS1 Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.