Ponad połowa MŚP nie jest przygotowana na raportowania ESG
Biuro prasowe GS1 Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
gs1polska|alertmedia.pl| |gs1polska|alertmedia.pl
506051987
https://gs1pl.org
GS1 Polska przebadała 248 firm z sektora MŚP, by sprawdzić poziom wiedzy oraz postawy wobec ESG. Badanie pokazało, że wiedza i świadomość wymagań prawnych w raportowaniu zrównoważonego rozwoju są w tej grupie niewielkie. Może to rzutować na jakość danych, które MŚP będą przekazywać do swoich większych kontrahentów.
Już w 2025 roku pierwsza grupa dużych firm będzie raportowała dane na temat zrównoważonego rozwoju w ramach dyrektywy CSRD. W sumie obowiązek ten będzie dotyczył 4000 firm w Polsce. Zgodnie z nowymi regulacjami, do przygotowania raportów zrównoważonego rozwoju, duże przedsiębiorstwa będą potrzebowały informacji od swoich dostawców z sektora MŚP. Bez odpowiedniej wiedzy oraz procesów małe i średnie firmy nie będą w stanie odpowiedzieć na takie zapotrzebowanie.
Ponad 80% Uczestników Systemu GS1 Polska stanowią firmy z sektora MŚP. Aby lepiej poznać ich potrzeby i świadomość w zakresie zrównoważonego rozwoju, GS1 Polska, we współpracy z Ośrodkiem Wspierania Ekonomii Społecznej (OWES), przeprowadziła badanie, którego wyniki są alarmujące.
MŚP na początku drogi do ESG
Jak pokazało badanie, małe i średnie firmy niestety nie są świadome wyzwań, które przed nimi stoją. Ponad 62% ankietowanych nie zna aktualnie obowiązujących regulacji prawnych w zakresie ESG, a 49% nie wie, jakie obowiązki i ryzyka wynikają z dyrektywy CSRD. 80,7% nie zna założeń cyfrowego paszportu produktowego. W dodatku 87,4% badanych nie mierzy w ogóle śladu węglowego, a 91,2% nie zna zakresów jego mierzenia.
– Brak tej wiedzy wśród MŚP jest przede wszystkim wyzwaniem dla dużych spółek – komentuje dr Daniel Kiewra, główny ekspert ds. klimatu i energii w Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią bowiem ok. 99% wszystkich firm w Polsce i generują ok. 45% krajowego PKB. Największe firmy na szczycie łańcucha wartości nie podołają zielonej transformacji gospodarki samodzielnie.
– To niepokojący sygnał dla dużych firm, że tak niewiele mniejszych podmiotów zna wymagania związane z CSRD i prowadzi obliczenia swojego śladu węglowego – potwierdza Weronika Czaplewska, wiceprezeska Envirly.
Z kolei Agnieszka Oleksyn-Wajda, dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska na Uczelni Łazarskiego, zwraca uwagę na brak wiedzy o Cyfrowych Paszportach Produktów (DPP). Paszporty będą obowiązkowe od 2026 roku dla produktów takich jak baterie czy tekstylia. Firmy będą zobowiązane do udostępniania szczegółowych informacji o swoich produktach, co wpłynie na całą gospodarkę obiegu zamkniętego.
Potrzeba edukacji i wsparcia ze strony ekspertów
Aż 63,6% badanych widzi potrzebę zgłębiania wiedzy o ESG. Jednocześnie 88,1% badanych nie brało nigdy udziału w szkoleniach dotyczących ESG. Tylko 36,2% respondentów jest skłonnych zapłacić za pomoc przy wdrażaniu procedur. Najbardziej interesują ich: pisanie wniosków o dotacje, działania edukacyjne, wsparcie ekspertów i wsparcie prawne.
Choć respondenci często wskazują na brak wiedzy o ESG oraz potrzebę edukacji, to nie zawsze mają środki, by za nią zapłacić. Na szkolenia z zakresu ESG ponad połowa badanych (54,2%) ma zamiar przeznaczyć do 1000 złotych. Aż 62% jest zainteresowanych dofinansowaniem szkoleń.
– W GS1 Polska wychodzimy z założenia, że większe firmy powinny wspierać swoich mniejszych partnerów, dostarczając im wiedzę, praktyki czy narzędzia, które pomogą skutecznie realizować cele ESG – konkluduje dr Marta Szymborska, co-CEO GS1 Polska. – Z wyników badań wnioskujemy, że musimy wzmocnić edukację na temat korzyści związanych z ESG oraz zapewnić wsparcie doradców firmom z sektora MŚP. Umożliwienie większego dostępu do ekspertów i konsultantów, którzy mogą pomóc we wdrażaniu ESG, realizujemy we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Polskim Stowarzyszeniem ESG, z którymi podpisaliśmy ostatnio listy intencyjne. Już wkrótce oddamy do użytku Uczestników Systemu GS1 w Polsce narzędzie do liczenia śladu węglowego, dzięki współpracy z Envirly.
Metryka badania
W badaniu wzięło udział 248 respondentów, w tym 221 firm podało swoje dane. 43% uczestników reprezentowało sektor usług, 29% produkcję, 25% handel i 3% transport.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.