Producenci napojów ogłosili nazwę operatora systemu kaucyjnego
W związku z otrzymaniem zgody UOKiK na założenie wspólnego przedsiębiorcy, 12 przedstawicieli branży napojowej w Polsce wybrało nazwę spółki – KAUCJA.PL - Krajowy System Kaucyjny SA. Docelowo będzie ona pełniła rolę podmiotu reprezentującego, czyli operatora systemu kaucyjnego. Obecnie trwają prace analityczne i biznesowe zmierzające do zawiązania spółki pod tą nazwą.
Koalicja przyszłych akcjonariuszy Kaucja.pl - Krajowy System Kaucyjny to przedsięwzięcie firm: Coca-Cola HBC Polska, Colian, Grupa Maspex, Nałęczów Zdrój, Nestle Polska, Orangina Schweppes Polska, Oshee Polska, Pepsi-Cola General Bottlers Poland, Red Bull, Van Pur, Zbyszko Company oraz Żywiec Zdrój.
Przedsiębiorcy prowadzą obecnie prace przygotowawcze, by zawiązać spółkę i rozpocząć jej działalność. Będzie to pierwszy operator systemu kaucyjnego, z tak licznym akcjonariatem firm napojowych, które łączą siły na rzecz realizacji celów środowiskowych, co jest istotne, bo to właśnie na producentów regulator nałożył obowiązek utworzenia systemu kaucyjnego i zbiórki opakowań w tym systemie.
Spółki chcą, aby przyszły operator działał szeroko także dla innych producentów napojów w Polsce, którzy zechcą z nim współpracować.
Jednocześnie, cały czas aktywnie biorą one udział w dialogu publicznym, dotyczącym docelowego kształtu systemu kaucyjnego. Chcą, aby wypracowane rozwiązania były przyjazne przede wszystkim dla konsumentów i sklepów, a także innych miejsc, w których sprzedawane są napoje.
System kaucyjny to obecnie najbardziej skuteczny sposób zbiórki, który pozwoli zmniejszyć ilość odpadów w środowisku, jednocześnie dostarczając firmom napojowym cenny materiał do produkcji nowych opakowań. Jest on niezbędny do realizacji innego wymogu nałożonego na producentów przez dyrektywę SUP – od 1 stycznia 2025 r. wszystkie plastikowe opakowania napojów muszą zawierać minimum 25% surowca wtórnego. Producentom skupionym w koalicji, zależy na tym, żeby surowiec zebrany w ramach polskiego systemu kaucyjnego pozostał w Polsce i był wykorzystywany do lokalnej produkcji.

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.