Producenci napojów ogłosili nazwę operatora systemu kaucyjnego
W związku z otrzymaniem zgody UOKiK na założenie wspólnego przedsiębiorcy, 12 przedstawicieli branży napojowej w Polsce wybrało nazwę spółki – KAUCJA.PL - Krajowy System Kaucyjny SA. Docelowo będzie ona pełniła rolę podmiotu reprezentującego, czyli operatora systemu kaucyjnego. Obecnie trwają prace analityczne i biznesowe zmierzające do zawiązania spółki pod tą nazwą.
Koalicja przyszłych akcjonariuszy Kaucja.pl - Krajowy System Kaucyjny to przedsięwzięcie firm: Coca-Cola HBC Polska, Colian, Grupa Maspex, Nałęczów Zdrój, Nestle Polska, Orangina Schweppes Polska, Oshee Polska, Pepsi-Cola General Bottlers Poland, Red Bull, Van Pur, Zbyszko Company oraz Żywiec Zdrój.
Przedsiębiorcy prowadzą obecnie prace przygotowawcze, by zawiązać spółkę i rozpocząć jej działalność. Będzie to pierwszy operator systemu kaucyjnego, z tak licznym akcjonariatem firm napojowych, które łączą siły na rzecz realizacji celów środowiskowych, co jest istotne, bo to właśnie na producentów regulator nałożył obowiązek utworzenia systemu kaucyjnego i zbiórki opakowań w tym systemie.
Spółki chcą, aby przyszły operator działał szeroko także dla innych producentów napojów w Polsce, którzy zechcą z nim współpracować.
Jednocześnie, cały czas aktywnie biorą one udział w dialogu publicznym, dotyczącym docelowego kształtu systemu kaucyjnego. Chcą, aby wypracowane rozwiązania były przyjazne przede wszystkim dla konsumentów i sklepów, a także innych miejsc, w których sprzedawane są napoje.
System kaucyjny to obecnie najbardziej skuteczny sposób zbiórki, który pozwoli zmniejszyć ilość odpadów w środowisku, jednocześnie dostarczając firmom napojowym cenny materiał do produkcji nowych opakowań. Jest on niezbędny do realizacji innego wymogu nałożonego na producentów przez dyrektywę SUP – od 1 stycznia 2025 r. wszystkie plastikowe opakowania napojów muszą zawierać minimum 25% surowca wtórnego. Producentom skupionym w koalicji, zależy na tym, żeby surowiec zebrany w ramach polskiego systemu kaucyjnego pozostał w Polsce i był wykorzystywany do lokalnej produkcji.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.