Program lojalnościowy – sprawdzony sposób na pozyskanie i utrzymanie klientów
Programy lojalnościowe z roku na rok przechodzą prawdziwą rewolucję. Wszystko za sprawą zachodzących zmian w potrzebach Uczestników, trendach w robieniu zakupów, czy też nowych technologiach cyfrowych, które sprawiają, że lojalność w biznesie staje się dla marek coraz bardziej opłacalna.
Rynek programów lojalnościowych w Polsce nieustannie ewoluuje. Jak potwierdza badanie „Trendy sprzedaży, ICAN Institute 2019, tylko w roku ubiegłym aż 83% liderów sprzedaży przekroczyło zakładane plany sprzedażowe o 20%, dzięki inwestycji w programy lojalnościowe. Ponadto na przełomie 3 ostatnich lat liczba firm rozwijająca programy wzrosła z 45% do 65%.
Takie dane napawają optymizmem na kolejne lata. Jednak czy każda formuła programu ma szanse powodzenia?
Bez celu ani rusz!
Podejmując decyzję o zainwestowaniu w rozwój programu lojalnościowego, organizatorzy powinni precyzyjnie określić jego cel oraz wskaźniki efektywności – mówi Mariusz Cichy, Sales Manager Incentive & Rewards w Edenred Polska. Z naszych obserwacji wynika, że najczęściej jest on definiowany poprzez:
- wzrosty sprzedaży
- pozyskanie nowych i lojalnych klientów
- pozyskanie informacji o zachowaniach zakupowych uczestników programu
- zwiększenie świadomości marki i działań wizerunkowych
Programy lojalnościowe na rynku B2B adresowane są do kanałów dystrybucji i sił sprzedaży. Programy zawsze było obecne w branżach FMCG, motoryzacyjnej, telekomunikacyjnej, ale coraz częściej zyskują na popularności w branży: agro-rolniczej, budowlanej, czy finansowej. Obecnie korzystają z nich nie tylko duże marki, ale również mniejsze firmy.
Czas programu kluczem do jego sukcesu
Czas obowiązywania programu powinien ściśle korespondować ze strategią sprzedaży firmy. Jako element „napędzający” sprzedaż – program może być prowadzony przez cały rok, lub wyłącznie w okresie sezonowym.
Na przełomie kilku ostatnich lat obserwujemy zmiany w ogólnej budowie programów lojalnościowych. Jeszcze nie tak dawno większość narzędzi w obszarze B2B ograniczała się do prostej liniowej zasady naliczania wartości nagrody w stosunku do zrealizowanego obrotu. Obecnie coraz częściej stawia się większy nacisk na budowanie więzi z odbiorcą poprzez akcje edukacyjne, grywalizację, quizy lub ankiety. Rozwój systemów IT oraz oprogramowania pozwala na konstruowanie coraz nowocześniejszych aplikacji. Nowe technologie umożliwiają stałą bezpośrednią oraz partnerską komunikację z odbiorcą programu, co przekłada się na tworzenie więzi między Uczestnikiem a Organizatorem i zachowanie partnerskich relacji w kolejnych latach.
Nagroda, po którą sięgają wszyscy
Tradycyjne programy przyzwyczaiły nas do jednej formuły, w której Uczestnicy otrzymują punkty za zdobyty kontrakt, czy też wolumen sprzedaży. W zamian za to otrzymują premię w formie przelewu na konto, zniżek, nagród rzeczowych. Podążając za potrzebą cyfryzacji i usprawnienia logistyki programu - organizatorzy otworzyli się na innowacyjne rozwiązania, oferując uczestnikom nagrodę w postaci przedpłaconych kart premiowych. Co ciekawe, w Polsce już co drugi program lojalnościowy oparty jest na kartach.
Jak Cię widzą tak Cię piszą…
Rosnący wskaźnik zainteresowania przedpłaconymi kartami premiowymi można upatrywać w tym, że jak wynika z badania Mastercard 2019 , ponad 50% Polaków korzysta już z różnych form płatności mobilnych, rośnie też liczba korzystających z usług mobilnych w tym Apple Pay i Google Pay™.
Polacy sięgają po usługi mobilne średnio 10 razy na miesiąc, co wpływa pozytywnie na rozwój branży e-commerce. A skoro rynek zakupowy został już ucyfrowiony – to warto wykorzystać ten trend również w biznesie lojalnościowym.
Karty przedpłacone oferują organizatorom programu katalog nieograniczonych nagród, dostępnych od ręki, „tu i teraz”, zgodnie z potrzebami uczestnika. Karty można zatem elastycznie dopasować do danej branży, jak również zawęzić jej zasięg w razie potrzeby.
Obsługa kart nie jest pracochłonna– realizacja zamówienia trwa zwykle 72h, a okres ważności kart to minimum 1 rok. Dzięki temu organizator programu może wręczyć karty uczestnikom na początku programu, a następnie doładowywać je na różne kwoty w różnych odstępach czasu w zależności od osiągniętych wyników.
Karta w portfelu powinna się wyróżniać. Warto zamieścić na niej elementy brandingowe organizatora, chociażby logo firmy. Ładny visual przyciąga uwagę, pozwala również zachować spójność przekazu organizowanego programu.
Jak widać na powodzenie programu lojalnościowego ma wpływ wiele czynników. Nie ma jednej, sprawdzonej formuły programu, którą elastycznie możemy dopasować do potrzeb każdego klienta. Co ja mogę zarekomendować? Aby każdy nowy pomysł, nawet bardzo skomplikowany przedyskutować wcześniej z doradcą – to pomoże nam zmniejszyć straty inwestycyjne – twierdzi Mariusz Cichy.
www.edenred.pl
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.