Komunikaty PR

Strategia przemysłowa UE: biznes czeka rewolucja w stylu eko

2020-03-02  |  11:00
Biuro prasowe

W marcu 2020 roku Komisja Europejska ma ogłosić długo wyczekiwaną strategię przemysłową. Politycy zapowiadają, że jej celem będzie podniesienie innowacyjności firm. Z kolei analitycy oceniają, że główne zadanie planu to ochrona podmiotów funkcjonujących na rynku Wspólnoty przed konkurencją z Chin, czy Stanów Zjednoczonych, a także furtka, aby utrudnić podmiotom spoza UE przejmowanie firm ważnych ze strategicznego punktu widzenia danych krajów.

Poza kwestiami związanymi z zabezpieczeniem interesów gospodarczych, wiadomo, że bardzo ważną rolę odegrają tematy związane z neutralnością klimatyczną. – Unia planuje osiągnąć ją do 2050 roku, a to ambitny cel, który wymaga wielotorowych działań. Dlatego już w dokumencie, jakim jest Europejski Zielony Ład urzędnicy zapowiedzieli, że ogromną rolę będzie miał do odegrania biznes, który odpowiada za ponad 75% emisji gazów cieplarnianych w UE. Priorytetem gospodarek zrzeszonych we Wspólnocie ma być osiągnięcie efektywności energetycznej – mówi Tomasz Żołyniak, prezes firmy Energia Polska.

Nowe produkty? Tylko z odzysku!

W błyskawicznym tempie rośnie też wydobycie surowców. W latach 1970-2017 ta ilość się potroiła, co stanowi poważne ryzyko w skali globalnej. Dlatego KE chce zobligować przedsiębiorstwa do prowadzenia gospodarki w obiegu zamkniętym oraz wytwarzania zrównoważonych produktów – o zamkniętym cyklu życia oraz niedegradujących środowiska. Ma to prowadzić do zużywania jak najmniejszej ilości materiałów oraz wykorzystywania tych pochodzących z recyklingu – obecnie jest to zaledwie 12%. W założeniach będzie to skutkować znaczą redukcją ilości odpadów. Urzędnicy rozważają również wprowadzenie nowych regulacji, które mają zniechęcić firmy do nadmiernego stosowania opakowań i wytwarzania odpadów. I zapowiadają, że zaproponują nowy model zbiórki śmieci, który będzie obowiązywał w całej Wspólnocie.

Komisja chce także ukrócić proceder, na który często skarżą się klienci, czyli celowe postarzanie produktów. To zabieg stosowany przez niektóre koncerny, sprawiający, że po wygaśnięciu okresu gwarancji sprzęt szybko ulega awarii i nie nadaje się do naprawy. Najczęściej dotyczy to urządzeń elektronicznych i zmusza konsumentów do kolejnych wydatków. Zgodnie z zapisami Zielonego Ładu asortyment oferowany przez biznes powinien być wykonywany z trwałych tworzyw wielokrotnego użytku i nadawać się do naprawy.

Moda i mieszkalnictwo w obiegu zamkniętym

Kolejne zjawisko, które unijni przedstawiciele wezmą pod lupę, to tzw. greenwashing, czyli zielone kłamstwo. Ma to zapobiegać stosowaniu zielonego PR-u i reklamowaniu ofert korporacji jako ekologicznych, jeśli nie ma to twardego pokrycia w rzeczywistości, a jedynie nakręca marketing. Przykładem są chociażby firmy, które promują swoją ofertę jako ekologiczną, mimo że naturalne dodatki stanowią zaledwie promil w składzie. Jedną z propozycji na rozwiązanie tego problemu jest stworzenie elektronicznych paszportów produktów, w których będą zapisane najważniejsze informacje dotyczące ich specyfikacji.

Urzędnicy wskazali też branże, które znajdą się pod specjalnym nadzorem. - Plan gospodarki o obiegu zamkniętym będzie wprawdzie wytyczał kierunek transformacji wszystkich sektorów, ale skupi się przede wszystkim na sektorach zasobochłonnych, takich jak przemysł odzieżowy, budownictwo, elektronika i tworzywa sztuczne – piszą przedstawiciele KE w specjalnym komunikacie.

- Unia przewiduje, że zmiana modelu gospodarczego będzie następować stopniowo i potrwa około jednego pokolenia, czyli w przybliżeniu 25 lat. Jednak biznes już teraz musi przestawiać się na bardziej ekologiczne rozwiązania, zwłaszcza te związane z wykorzystaniem energii, czy wody. Firmy, które nie będą chciały się dostosować, tak czy inaczej zostaną do tego zmuszone. Już teraz bowiem Wspólnota zapowiada uzależnienie cen produktów dostępnych na wewnętrznym rynku od tego, z jakich surowców powstają. Kto będzie chciał zarabiać, będzie musiał dopasować się do nowych regulacji – ocenia Sebastian Biela, wiceprezes firmy Energia Polska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Konsument

Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.

Prawo

Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.