Komunikaty PR

Strategia przemysłowa UE: biznes czeka rewolucja w stylu eko

2020-03-02  |  11:00
Biuro prasowe

W marcu 2020 roku Komisja Europejska ma ogłosić długo wyczekiwaną strategię przemysłową. Politycy zapowiadają, że jej celem będzie podniesienie innowacyjności firm. Z kolei analitycy oceniają, że główne zadanie planu to ochrona podmiotów funkcjonujących na rynku Wspólnoty przed konkurencją z Chin, czy Stanów Zjednoczonych, a także furtka, aby utrudnić podmiotom spoza UE przejmowanie firm ważnych ze strategicznego punktu widzenia danych krajów.

Poza kwestiami związanymi z zabezpieczeniem interesów gospodarczych, wiadomo, że bardzo ważną rolę odegrają tematy związane z neutralnością klimatyczną. – Unia planuje osiągnąć ją do 2050 roku, a to ambitny cel, który wymaga wielotorowych działań. Dlatego już w dokumencie, jakim jest Europejski Zielony Ład urzędnicy zapowiedzieli, że ogromną rolę będzie miał do odegrania biznes, który odpowiada za ponad 75% emisji gazów cieplarnianych w UE. Priorytetem gospodarek zrzeszonych we Wspólnocie ma być osiągnięcie efektywności energetycznej – mówi Tomasz Żołyniak, prezes firmy Energia Polska.

Nowe produkty? Tylko z odzysku!

W błyskawicznym tempie rośnie też wydobycie surowców. W latach 1970-2017 ta ilość się potroiła, co stanowi poważne ryzyko w skali globalnej. Dlatego KE chce zobligować przedsiębiorstwa do prowadzenia gospodarki w obiegu zamkniętym oraz wytwarzania zrównoważonych produktów – o zamkniętym cyklu życia oraz niedegradujących środowiska. Ma to prowadzić do zużywania jak najmniejszej ilości materiałów oraz wykorzystywania tych pochodzących z recyklingu – obecnie jest to zaledwie 12%. W założeniach będzie to skutkować znaczą redukcją ilości odpadów. Urzędnicy rozważają również wprowadzenie nowych regulacji, które mają zniechęcić firmy do nadmiernego stosowania opakowań i wytwarzania odpadów. I zapowiadają, że zaproponują nowy model zbiórki śmieci, który będzie obowiązywał w całej Wspólnocie.

Komisja chce także ukrócić proceder, na który często skarżą się klienci, czyli celowe postarzanie produktów. To zabieg stosowany przez niektóre koncerny, sprawiający, że po wygaśnięciu okresu gwarancji sprzęt szybko ulega awarii i nie nadaje się do naprawy. Najczęściej dotyczy to urządzeń elektronicznych i zmusza konsumentów do kolejnych wydatków. Zgodnie z zapisami Zielonego Ładu asortyment oferowany przez biznes powinien być wykonywany z trwałych tworzyw wielokrotnego użytku i nadawać się do naprawy.

Moda i mieszkalnictwo w obiegu zamkniętym

Kolejne zjawisko, które unijni przedstawiciele wezmą pod lupę, to tzw. greenwashing, czyli zielone kłamstwo. Ma to zapobiegać stosowaniu zielonego PR-u i reklamowaniu ofert korporacji jako ekologicznych, jeśli nie ma to twardego pokrycia w rzeczywistości, a jedynie nakręca marketing. Przykładem są chociażby firmy, które promują swoją ofertę jako ekologiczną, mimo że naturalne dodatki stanowią zaledwie promil w składzie. Jedną z propozycji na rozwiązanie tego problemu jest stworzenie elektronicznych paszportów produktów, w których będą zapisane najważniejsze informacje dotyczące ich specyfikacji.

Urzędnicy wskazali też branże, które znajdą się pod specjalnym nadzorem. - Plan gospodarki o obiegu zamkniętym będzie wprawdzie wytyczał kierunek transformacji wszystkich sektorów, ale skupi się przede wszystkim na sektorach zasobochłonnych, takich jak przemysł odzieżowy, budownictwo, elektronika i tworzywa sztuczne – piszą przedstawiciele KE w specjalnym komunikacie.

- Unia przewiduje, że zmiana modelu gospodarczego będzie następować stopniowo i potrwa około jednego pokolenia, czyli w przybliżeniu 25 lat. Jednak biznes już teraz musi przestawiać się na bardziej ekologiczne rozwiązania, zwłaszcza te związane z wykorzystaniem energii, czy wody. Firmy, które nie będą chciały się dostosować, tak czy inaczej zostaną do tego zmuszone. Już teraz bowiem Wspólnota zapowiada uzależnienie cen produktów dostępnych na wewnętrznym rynku od tego, z jakich surowców powstają. Kto będzie chciał zarabiać, będzie musiał dopasować się do nowych regulacji – ocenia Sebastian Biela, wiceprezes firmy Energia Polska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Branża leasingowa – klęska urodzaju i miliardowego długu Biuro prasowe
2024-05-09 | 08:00

Branża leasingowa – klęska urodzaju i miliardowego długu

Branża leasingowa ma za sobą rekordowy rok, a obecny zapowiada się podobnie. Co 4. przedsiębiorca z sektora MŚP deklaruje, że w 2024 r. sięgnie po leasing. Jednak wraz ze wzrostem
Gospodarka Orbit® i Jakdojade.pl zabierają pasażerów na Orbitę Chillu
2024-05-08 | 12:00

Orbit® i Jakdojade.pl zabierają pasażerów na Orbitę Chillu

Niedawno Mars Wrigley odświeżył komunikację marki Orbit® pokazując, że bezcukrowa guma może być nie tylko orzeźwiającą przekąską, ale też dobrym towarzyszem. Kolejną odsłoną
Gospodarka Dobre wiadomości ze strefy euro przed Eurowizją – świętem europejskiej piosenki
2024-05-07 | 13:30

Dobre wiadomości ze strefy euro przed Eurowizją – świętem europejskiej piosenki

W skrócie: • W samą porę na Eurowizję w Malmö 7-11 maja, strefa euro wyszła z trwającej od pięciu kwartałów stagnacji (+0,3% kw./kw. w I kwartale), co wskazuje na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.