Komunikaty PR

W naszych skrzynkach pocztowych najczęściej znajdujemy ulotki

2024-08-09  |  06:00
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Zębik
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl

Według ostatniego raportu UKE o stanie rynku pocztowego, w 2023 roku wolumen przesyłek reklamowych zmniejszył się o -16 proc. r/r i wyniósł ponad 86 mln sztuk. Tymczasem, jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez operatora pocztowego Speedmail, za pośrednictwem Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna, aż 65 proc. z nas w swojej skrzynce pocztowej najczęściej znajduje właśnie ulotki reklamowe. Jaka przyszłość czeka direct mailing, który musi nie tylko konkurować z działaniami marketingowymi on-line, ale też zmagać się z podwyżkami cen przesyłek pocztowych realizowanych przez operatora wyznaczonego?

Korespondencja reklamowa przez długi czas pozostawała tym segmentem rynku pocztowego, który notował wzrosty, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości. Ostatnie raporty UKE pokazują jednak, że liczba nadań tego typu sukcesywnie spada. Patrząc na segment innych usług pocztowych, który obejmuje przesyłki reklamowe i przekazy pocztowe, mowa o 16-proc. spadku wolumenu i ponad 5-proc. spadku dynamiki przychodów przesyłek reklamowych w latach 2022/23. Jedną z przyczyn jest coraz powszechniejsze przechodzenie na elektroniczne formy komunikacji, także tej marketingowej.

Tradycyjnie czy elektronicznie?

Potwierdzają to badania zlecone przez prywatnego operatora pocztowego Speedmail. Na pytanie o preferowaną formę ofert handlowych, 60 proc. respondentów przyznało, że woli je otrzymywać w postaci elektronicznej. Jedynie 20 proc. stwierdziło, że woli gdy trafiają one do ich skrzynki pocztowej w wersji drukowanej. Jednocześnie jedna czwarta ankietowanych zauważyła, że w ciągu ostatnich pięciu lat zwiększyła się liczba otrzymywanych przez nich ulotek reklamowych.

Na większą liczbę ulotek reklamowych produktów i usług, które trafiają do naszych skrzynek pocztowych wskazywały przede wszystkim osoby w przedziale wiekowym 55+ (29 proc. respondentów). Osoby starsze są też tymi, które rzeczywiście najczęściej otrzymują tego typu korespondencję. Potwierdza to tezę, że drukowana forma komunikacji reklamowej najlepiej sprawdza się właśnie w kontakcie ze starszymi odbiorcami. Dobrze wiedzą o tym nadawcy, dlatego w tym segmencie popularność direct mailigu będzie wciąż utrzymywała się na stosunkowo wysokim poziomie – komentuje Janusz Konopka, prezes firmy Speedmail.

Papier bywa skuteczniejszy

Zdaniem większości respondentów badania zleconego przez Speedmail, papierowa forma komunikacji wciąż pozostaje istotna. Aż 79 proc. z nich przyznało, że niektóre przesyłki powinny być doręczane do skrzynki pocztowej lub listem poleconym. Choć w dużej mierze dotyczy to listów urzędowych, pism sądowych czy np. umów z bankiem, to w przypadku korespondencji reklamowej, ta na papierze może również okazać się bardziej efektywna. Zwłaszcza w obliczu powszechnie stosowanych programów do blokowania reklam czy filtrów antyspamowych.

Warto zwrócić uwagę, że preferencje co do otrzymywania ofert wersji elektronicznej nie są tożsame z efektywnością tego kanału komunikacji. Elektroniczna forma otrzymywania ofert marketingowych jest kojarzona z szybkością przekazu, a także komfortem związanym z jego pomijaniem. Dlatego mimo tego typu preferencji, jako Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB bierzemy pod uwagę przede wszystkim skuteczność różnych form przekazu, a prowadzone przez nas od 4 lat badania wskazują, że konsumenci chętniej podejmują decyzje zakupowe w oparciu o doręczane im przesyłki bezpośrednie (często, bardzo często: 15 proc., kiedykolwiek 66 proc.) niż w oparciu o formę elektroniczną (często, bardzo często 7 proc., kiedykolwiek 53 proc.) – komentuje Jarosław Iżycki, menedżer ds. rynku Direct Mail, SMB.

Podwyżki cen a wolumen nadań

Wpływ na spadający w ostatnich latach wolumen przesyłek reklamowych może mieć nie tylko rosnąca popularność działań marketingowych on-line.  Czynnikiem hamującym aktywność nadawców może być także wprowadzona niedawno przez operatora wyznaczonego podwyżka cen na przesyłki pocztowe. Eksperci zauważają jednak, że mimo zmian cen, direct mail pozostaje ważnym narzędziem w arsenale marketerów, a jego rola będzie ewoluować w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe.

Podwyżka cen przesyłek pocztowych może mieć wpływ na budżety marketingowe firm, co może prowadzić do zmniejszenia liczby wysyłanych przesyłek tradycyjnych. Jednakże, warto zauważyć, że direct mail charakteryzuje się wysoką skutecznością i ROI (zwrotem z inwestycji), co sprawia, że firmy mogą poszukiwać optymalizacji kosztów, a nie całkowitej rezygnacji z tej formy komunikacji. W rezultacie, choć możliwy jest pewien spadek wolumenu nadań, firmy mogą zwiększyć swoją kreatywność i skupić się na segmentacji oraz personalizacji kampanii, aby maksymalizować efektywność każdej przesyłki – dodaje Jarosław Iżycki, menedżer ds. rynku Direct Mail, SMB.

Komunikacja hybrydowa

Tradycyjne przesyłki marketingowe doręczane pocztą, choć ich liczba może maleć, wcale nie muszą odchodzić do lamusa. Standardem jest, iż firmy i organizacje chcące wyraźniej zaistnieć w świadomości odbiorcy, opierają się na rożnych kanałach komunikacji - przekaz internetowy wspierają przekazem bezpośrednim. Bardziej kreatywne formaty przesyłek pocztowych i wkomponowanie direct mailingu w strategię komunikacji multichannel może przynieść dobre rezultaty.

Direct mailing funkcjonuje komplementarnie do przekazu on-line. Doskonałym przykładem są sieci handlowe łączące sprzedaż stacjonarną z internetową, które oprócz inwestowania w formaty cyfrowe, wysyłają do klientów także katalogi i broszury. Dzięki wykorzystaniu w promocji przesyłek pocztowych, wzrasta zarówno efektywność sprzedaży tradycyjnej jak i e-commerce. Tym bardziej, że drogą pocztową nie muszą być wysyłane jedynie standardowe ulotki, ale też bardziej angażujące przesyłki kreatywne, próbki towaru, drobne upominki czy personalizowane kupony. Na taką formę promocji decydują się głównie sklepy odzieżowe, kosmetyczne i z elektroniką, ale też wiele innych – podsumowuje Janusz Konopka, prezes Speedmail.


Speedmail to największy w Polsce niezależny operator pocztowy. Firma doręcza przesyłki listowe i marketingowe poprzez sieć ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju. Oferta Speedmail adresowana jest do firm takich jak: banki, operatorzy telekomunikacyjni, telewizje kablowe, firmy ubezpieczeniowe, ale też do agencji marketingowych, fundacji, samorządów oraz spółek miejskich. Jej konkurencyjną przewagę stanowią zarówno elastyczność cenowa, jak i najnowsze rozwiązania IT: śledzenie wszystkich przesyłek, monitoring listonoszy on-line czy aplikacja do zarządzania korespondencją. Dzięki zintegrowaniu z największymi drukarniami korespondencji i firmami konfekcyjnymi, Speedmail zapewnia pełną automatyzację wysyłek masowych. Działalność firmy wyróżnia zastosowanie sprawdzonych rozwiązań logistycznych, ale także dbałość o bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Marka Speedmail budowana jest w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia rynków europejskich.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.