Komunikaty PR

Green Planet w Dubaju - tak powinny wyglądać centra edukacyjne

2021-10-06  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Tropikalny las z 3 tysiącami zwierząt i roślin, a wszystko pod dachem. Taką atrakcję zwiedzać można w Dubaju. To jedna na najnowszych i najatrakcyjniejszych placówek na świecie, której głównym celem jest przede wszystkim edukacja. Przeżycia nie byłyby możliwe, gdyby nie dokładnie przemyślana architektura i technika budynku

Edutainment, czyli połaczenie „education” i „entertainment”, rozrywki z nauką, to dość nowy trend w turystyce. Jeden z obiektów nakierowanych na takie właśnie atrakcje powstał w mieście, które nowinki uwielbia – w Dubaju. Green Planet Science Centre jest ogromnym tropikalnym lasem zamkniętym w budynku. Często nazywany bywa biotubą, gdyż wewnątrz kryje ponad 3 tysiące roślin i zwierząt, oddając charakter, klimat i bioróżnorodność lasów deszczowych.   

Tropikalną dżunglę pod dachem można nie tylko podziwiać spacerując po kolejnych piętrach lasu. W obiekcie postawiono przede wszystkim na silne doznania. Można więc przeżyć tropikalną burzę z piorunami, a chętni mogą nawet nurkować z piraniami. Dla tych którzy chcieliby zobaczyć jak las żyje nocą, placówka umożliwia pobyt na specjalnym mini campingu – turyści śpią pod namiotem, ale wcześniej udają się na zwiedzanie dżungli, by oglądać nocne życie zwierząt.

Bez architektury nie byłoby tak ekscytująco

Bryłę budynku tworzy sześcian z umieszczoną w środku szklaną tubą. Autorami koncepcji jest pracowania Grout McTavish Architekci, a za stronę wykonawczą inwestycji odpowiadali architekci i inżynierowie z biura U+A. Betonowa osłona z wygiętymi niczym origami ścianami osłania i chroni okrągły, żywy rdzeń budynku - ma przede wszystkim za zadanie nie dopuścić do jego przegrzania. Rozmieszczone na całej elewacji specjalne otwory pozwalają promieniom słońca przenikać do środka zapewniając światło, ale dzięki temu, że są małe, promienie cały czas zmieniają swoje położenie i nie nagrzewają nadmiernie wnętrz centrum.

Opracowanie gmachu oraz jego wnętrz nie było łatwym zadaniem. Architekci musieli uwzględnić wymagania roślin i fauny pod względem przestrzeni, temperatury, światła czy wilgotności. Konieczne było też zapewnienie funkcjonalności oraz akustyki z myślą o odwiedzających Green Planet gościach.

Punktem wyjścia była też woda, bo to ona jest głównym elementem równikowych lasów. Ale jednocześnie jest wyjątkowo cennym zasobem w pustynnym Dubaju. Budynek wyposażony jest więc w zaawansowane systemy podtrzymywania życia i filtracji, pasywne nawilżanie biomu i gromadzenie szarej wody, by poddać ją oczyszczeniu i ponownemu wykorzystaniu w wewnętrznym lesie deszczowym. – Woda była też punktem odniesienia przy wyborze sufitów podwieszanych. Projektanci wiedzieli, że powinni je zainstalować, by pomóc stworzyć przyjazną dla użytkowników akustykę, ale jednocześnie poszukiwali rozwiązań, które będą odporne na wilgotne środowisko. Zdecydowano się na metalowe płyty Baffle z linii Armstrong METAL – wyjaśnia Maciej Kiepal z firmy Knauf Ceiling Solutions Polska.

Zieleń, drewno, natura

Odwiedzający centrum naukowe turyści mają do przemierzenia aż 6 pięter. Zaczynają wędrówkę wśród paproci i mchu, na poziomie rzeki płynącej przez tropikalny las, oglądają akwarium i grotę z rybami. Następnie windą przenoszą się pod szklaną kopułę i stamtąd, wśród zieleni, wędrują w dół spiralnymi pomostami po kolistym wnętrzu budynku. Oglądają siedliska zwierząt zamieszkujących tropikalne lasy – ptaki i siedliska motyli w koronach drzew, a na końcu tej zielonej podróży mrówki i węże zamieszkujące poszycie dżungli.

W projektowaniu wnętrz udział brali więc nie tylko architekci i inżynierowie zajmujący się instalacją, ale też cały zespół naukowców, których rolą było zaplanowanie odpowiednich warunków biologicznych dla roślin i zwierząt.

Przy tak holistycznym podejściu do ekologii, natury i życia budynku konieczny był również wybór odpowiednich materiałów wykończeniowych. W zielonej oazie nad głowami turystów spacerujących po spiralnych alejkach dostrzec można też wkomponowane w otoczenie pionowe panele w kolorze drewna. – To moduły z linii Wood Grille oraz Ipe Wood. Metalowe panele akustyczne ze specjalną powłoką o designie naturalnej kolorystyki drewna – wyjaśnia Maciej Kiepal.

Inwestycja wybudowana przez Meraas Holding ma głównie za cel edukować. I choć działa od niedawna już teraz jest jedną z najciekawszych atrakcji Dubaju. Rocznie odwiedza je ponad 750 tys. turystów oraz mieszkańców. W salach konferencyjnych i laboratoriach Green Planet organizowane są liczne zajęcia i programy naukowe, by młodzież i dzieci mogły poznać rolę lasów tropikalnych w globalnym ekosystemie i roli w zrównoważonej przyszłości.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Leć tego lata z Emirates do Dubaju i korzystaj z wyjątkowych ofert oraz atrakcji Biuro prasowe
2024-05-22 | 16:30

Leć tego lata z Emirates do Dubaju i korzystaj z wyjątkowych ofert oraz atrakcji

Warszawa, 22 maja 2024 – Linie Emirates wprowadziły fantastyczne oferty dla wakacyjnych podróżników odwiedzających Dubaj. Z biletem w obie strony,
Turystyka CIEPŁY MAJ ZACHĘCA DO WYJAZDÓW I… ŁAGODZI OBYCZAJE
2024-05-15 | 12:00

CIEPŁY MAJ ZACHĘCA DO WYJAZDÓW I… ŁAGODZI OBYCZAJE

CIEPŁY MAJ ZACHĘCA DO WYJAZDÓW I… ŁAGODZI OBYCZAJE   Aż dwa długie weekendy w jednym miesiącu i wiosenna aura sprzyjająca aktywnemu wypoczynkowi w plenerze skusiły
Turystyka „Tak, jak lubisz. Bezpośrednio” – ruszyła kampania wspierająca branżę hotelarską
2024-05-08 | 01:00

„Tak, jak lubisz. Bezpośrednio” – ruszyła kampania wspierająca branżę hotelarską

Rezerwacje bezpośrednie, czyli takie, których dokonujemy bezpośrednio na stronie hotelu i poprzez kontakt telefoniczny lub mailowy, są tematem kampanii „Tak, jak lubisz.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej

Ponad połowa sieci napowietrznych i stacji elektroenergetycznych ma powyżej 40 lat. Brak modernizacji infrastruktury energetycznej przekłada się na słabe moce przesyłowe i blokuje rozwój zielonego transportu. Tymczasem według nowych przepisów w 2034 roku 90 proc. wszystkich nowych pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE miałyby stanowić te bezemisyjne. – Bez odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza przy transporcie na duże odległości, zielona transformacja w transporcie będzie utrudniona – ocenia Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

Handel

Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne

Rolnicy obawiają się, że unijne regulacje, mające w założeniu chronić klimat, uderzą nie tylko w ich biznes, ale z czasem także w inne grupy społeczne, a entuzjazm związany z ekologicznym podejściem do produkcji rolnej zostanie przygaszony. – Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea – uważa Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jak podkreśla, część Zielonego Ładu to nic nowego, bo pewne jego elementy są wdrażane w Polsce od ponad dwóch dekad.

Infrastruktura

Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób

Lepsza infrastruktura i mieszkania na wynajem to kluczowe zagadnienia, które znajdują się wśród priorytetów na najbliższe lata. Prezydent Łodzi zapowiada inwestycje i wchodzi w polemikę z danymi GUS, które wskazują, że położone w centrum Polski miasto dramatycznie się wyludnia. Hanna Zdanowska powołuje się na liczby, które sugerują odwrotny trend.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.