Grupa Muszkieterów: Polacy wciąż robią zakupy online częściej niż przed pandemią
Havas PR Warsaw
ul. Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
angelika.szpregiel|havas.com| |angelika.szpregiel|havas.com
+48 502 552 334
havaspr.pl
Ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11 proc. osób robi to aż kilka razy w tygodniu – wynika z kolejnej, tegorocznej edycji raportu Jak kupuje polski konsument? Trendy e‑commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród”. Badanie przeprowadzono na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami supermarketów Intermarché i Bricomarché. Jego wyniki pokazują, że zmiana nawyków zakupowych po pandemii utrwaliła się – w swoich odpowiedziach ankietowani deklarują, że wciąż robią zakupy przez Internet częściej niż przed pandemią.
Co jest największą zachętą do zakupów internetowych?
Grupa Muszkieterów sprawdziła, jak kształtują się obecnie zakupy online, kładąc nacisk na kategorię produktów spożywczych oraz remontowo-wykończeniowych i dekoracyjnych. Podstawowe czynniki, które motywują do zakupów przez Internet, związane są przede wszystkim z wygodą. Wśród nich są oszczędność czasu (60,6 proc. odpowiedzi), możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze (57,2 proc.) oraz wygoda związana z dostępnością sklepów w jednym miejscu (39,5 proc.). Ponadto, połowa badanych twierdzi, że na częstotliwość ich zakupów internetowych wpływa rosnąca od kilku miesięcy inflacja.
Produkty spożywcze a zakupy online
Według wyników badania Muszkieterów, najwięcej osób, bo aż 30 proc., kupuje artykuły spożywcze przez Internet kilka razy w miesiącu, a kilka razy w tygodniu decyduje się na to ponad 15 proc z nich. Przeważająca większość, czyli ponad 80 proc., przyznaje, że wciąż wybiera taką formę zakupów częściej niż przed pandemią.
Średnie miesięczne wydatki na internetowe zakupy produktów spożywczych wynoszą 236 zł i stanowią one do 20 proc. ogółu wszystkich wydatków online. W tym przypadku, w 2022 roku wzrosło znaczenie kwestii finansowych – zakup artykułów z kategorii spożywczej w sieci daje większy dostęp do atrakcyjnych promocji i możliwość szybkiego porównywania ceny.
Podczas zakupów internetowych badani najczęściej zamawiają produkty spożywcze takie jak herbaty lub kawy (72,8 proc.), przyprawy (59,5 proc.) czy produkty sypkie jak kasze i makarony (54,9 proc.), m.in. ze względu na ich dłuższy termin przydatności. W porównaniu z ubiegłorocznym pomiarem, na znaczeniu zyskały słodycze (59,1 proc.) i słone przekąski (37,7 proc.).
Jak i kiedy ankietowani kupują artykuły spożywcze online? Blisko 70 proc. z nich robi to przede wszystkim przez stronę internetową sklepu, prawie 80 proc. z domu, ale nie są oni przywiązani do określonego czasu w tygodniu – to zależy od sytuacji i okoliczności. Co ciekawe, akceptują zamienniki, ale jeśli mogą, wolą wybierać z szerszego asortymentu i są w stanie poczekać dłużej na swoje zamówienie.
– Mimo zniesienia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa i częściowego powrotu do sklepów stacjonarnych, dostrzegamy potrzebę dalszego inwestowania w obszar e-commerce, który wciąż dynamicznie się rozwija. Wyniki naszego badania potwierdzają, że klienci doceniają wygodę zakupów online, dlatego stale pracujemy nad poszerzaniem oferty e-commerce Intermarché. Coraz więcej sklepów Intermarché oferuje rozwiązanie Drive, umożliwiające odbiór towarów zamówionych przez naszą stronę internetową. Już w 2023 roku planujemy szeroką modernizację zarówno strony, jak i programu lojalnościowego – wszystko po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów – mówi Tomasz Waligórski, Dyrektor Generalny Intermarché w Polsce.
Produkty remontowo-wykończeniowe i dekoracyjne a zakupy online
Pierwszy rok pandemii był okresem, w którym Polacy tłumnie przystąpili do remontów swoich mieszkań i domów. Obecnie widać, że trend się „uspokoił”, jednak nadal ok. 41 proc. badanych deklaruje, że przeprowadziło remont w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 48 proc. ma taki remont w swoich planach w ciągu najbliższego roku.
W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami, widoczny jest wzrost popularności zakupów produktów remontowo-wykończeniowych przez Internet – robi to 60,2 proc. badanych. W dalszym ciągu blisko 60 proc. z nich twierdzi, że kupuje artykuły z tej kategorii online częściej niż przed pandemią.
Średnio na internetowe zakupy remontowo-wykończeniowe i do ogrodu ankietowani wydają 316 zł i również stanowią one do 20 proc. ogółu wszystkich wydatków na zakupy w sieci. Jakie produkty wybierają najczęściej? Aż 49,8 proc. z nich decyduje się na oświetlenie, 47,7 proc. kupuje elementy dekoracji wnętrz, a 36,6 proc. stawia na farby oraz różnego rodzaju narzędzia. Rośliny, nawozy i ziemię przez Internet zamawia 33,8 proc. badanych.
– Odpowiedzi ankietowanych udzielone w naszym badaniu potwierdzają, że mimo częściowego powrotu do normalności w handlu, nie nastąpi odwrót od zakupów w sieci. Dlatego Bricomarché stawia na kanał e-commerce. Naszym rozwiązaniem w tym zakresie są Bricomaty, czyli autorskie boksy do odbioru zamówień internetowych, które wprowadziliśmy już w 2019 roku. Od tamtej pory systematycznie rozwijaliśmy naszą sieć Bricomatów, podążając nie tylko za potrzebami klientów, ale również za zmieniającymi się trendami rynkowymi. Co więcej, planujemy dalsze inwestycje w kanale online, m.in. w naszą aplikację mobilną, z poziomu której już za kilka miesięcy klienci będą mogli robić zakupy – mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna Bricomarché w Polsce.
O badaniu
Raport z wynikami badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2022 roku na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1049).

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.