Komunikaty PR

Handel 2021: Kto utrzymuje się na pandemicznej fali wzrostu a kto zaczął tracić?

2021-08-31  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Artur Kosior
ITBC Communication

Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl

Handel 2021: Kto utrzymuje się na pandemicznej fali wzrostu a kto zaczął tracić?

Raport „The Future of Retail Consumer Behavior”, opracowany przez firmę Medallia – zajmującą się m.in. analizą i doskonaleniem zakupowych doświadczeń klientów – nakreśla trendy, które kształtować będą oblicze branży retail w najbliższej przyszłości. Przedstawia jednocześnie, które branże wciąż unoszą się na wywołanej przez pandemię fali wzrostu, a które przestały zyskiwać.

Medallia pozyskuje obszerne zbiory danych pozyskiwane z trzech źródeł. Pierwsze to dane geolokacyjne pochodzące od użytkowników smartfonów, drugie to informacje o transakcjach i płatnościach konsumentów, trzecie zaś – badania opinii klientów realizowane za pośrednictwem ankiet.

Na tej podstawie, analizując dane od ponad 2 milionów klientów, udało nam się określić, które segmenty branży retail wciąż liczą zyski ze względu na powszechne, pandemiczne „przejście” na handel online, a w przypadku których sytuacja uległa już zmianie. Choćby na rzecz klasycznych, fizycznych sklepów, w których zakupy można robić bez restrykcji już od kilku miesięcy. Niekwestionowany gigant branży e-commerce - Amazon zanotował w maju 2021, na podstawie naszych statystyk, 9-procentową stratę sprzedaży względem maja 2020. Choć nadal, w stosunku do ery przed-pandemicznej i tego samego miesiąca roku 2019 zyskuje 64%. Sprzedażowa hossa zdaje się także kończyć w przypadku branży napoi alkoholowych (3% straty w maju 2021 vs. maj 2020), wyposażenia domów i mieszkań (17%), elektroniki użytkowej (3%) czy artykułów biurowych (17%). Sektorem, który obecnie zyskuje najwięcej są natomiast galerie i domy handlowe, które najwyraźniej mocno odbijają się po okresie recesji. W maju 2021 ich wyniki sprzedażowe wzrosły aż o 76% względem sytuacji w maju 2020. Bardzo wysoki przyrost zanotowała również branża beauty, dla której wyniósł on 60%. Bliski temu wynikowi był sektor mody, którym zainteresowanie wzrosło o 57%. O ponad jedną czwartą wzrosła również sprzedaż w branży sportowej i akcesoriów sportowych, w porównaniu do analogicznego okresu roku minionego.

Konsumenci zapytani o swoje nastroje i stosunek do pandemii oraz jej następstw w ponad rok od jej wybuchu mówili najczęściej (37%), że jest to problem, którego nie można bagatelizować i należy śledzić związane z nim wydarzenia, jednak nie ma powodu do wzniecania kolejnego alarmu. Może to świadczyć o następującym rozluźnieniu nastrojów konsumenckich w stosunku do covidowych restrykcji. Mimo to jednak, dla ponad 1/4 klientów ewentualny powrót do całkowitej normalności może nastąpić najwcześniej za pół roku, co oznacza, że sektor sprzedaży online może jeszcze zaznaczać swoją przewagę w stosunku do handlu tradycyjnego.

Dzisiaj, pomimo e-commerce’owej rewolucji, jaką wywołały wydarzenia ostatniego roku, sprzedaż online, szczególnie w sieciowych punktach sprzedaży, wciąż stanowi niewielki odsetek całości, wynoszący 6%. Trzeba jednak zaznaczyć, że rośnie w imponującym tempie (88%), zaś sprzedaż w sklepach stacjonarnych de facto spada (-1%). Oznacza to, że nowoczesne kanały sprzedaży, rozwój omnichannel czy platform 360-stopni mają ogromną szansę stać się doskonałymi narzędziami umożliwiającymi utrzymanie źródeł dochodu, a nawet zwiększenie ich skali.

Ryszard Regucki, Senior Alliance Manager CEE, Medallia

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ITBC Communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.