Komunikaty PR

Abonament na detal

2022-06-22  |  11:00
Biuro prasowe

Abonament na detal – dla każdego biznesu?

Choć tradycyjnie kojarzony z muzyką, usługami VOD i rozrywką w streamingu, model płatności subskrypcyjnych staje się coraz popularniejszy także w innych rodzajach działalności. Statystyczny Polak korzysta średnio z 5,7 usług abonamentowych[1] i otwiera się na więcej. Których aspektów nie powinni przeoczyć detaliści rozważający ten model? Czy tajnikiem do sprzedaży każdego produktu jest odpowiednie rozpoznanie grupy docelowej?

W obliczu ograniczeń, blokad i dalszej niepewności, przedsiębiorcy szukają nowych opcji, które zapewnią im stałe, możliwe do utrzymania przez dłuższy czas przychody. Nietrudno zrozumieć dlaczego: w porównaniu z modelami opartymi na pojedynczym zakupie, subskrypcje charakteryzuje sześciokrotnie dłuższy okres trwania relacji klient – marka[2]. Według badań przeprowadzonych przez Barclays Payments, wartość globalnego rynku subskrypcji wynosi obecnie 323 miliardy funtów.

Biznes działający w modelu subskrypcyjnym, jak każdy inny, wymaga na wstępie gruntownej analizy. Od tego, czy oferta będzie atrakcyjna pod względem wartości dodanej, ale i cen, zależeć będzie dalszy rozwój całego przedsięwzięcia. Gdy wrażliwość cenowa konsumentów jest wyższa, subskrypcje utrzymują swoją pozycję dzięki jednemu czynnikowi – lojalności klientów. To ważne ponieważ, jak wynika z Adyen Retail Report, już 44 proc. klientów preferuje sprzedawców, którzy pamiętają ich preferencje i zwyczaje zakupowe, a 65 proc. sądzi, że firmy powinny poprawić sposób, w jaki nagradzają klientów za zakup. Ostatni czas to moment wsłuchiwania się w ich potrzeby i szybkich reakcji na rosnące wymagania. Z drugiej strony coraz więcej firm wykorzystuje w tym celu dane, a to prowadzi do zaostrzenia konkurencji. W przypadku projektów subskrypcyjnych trzeba działać szybko i zwinnie.

Gdzie dostanie się subskrypcja?

W Polsce jednym z najpopularniejszych rodzajów usług abonamentowych jest streaming – korzysta z niego 53 proc. Polaków. Na kolejnych miejscach znajdują się usługi telekomunikacyjne (48 proc.) oraz usługi dla domu (36 proc.). Lista ta nie jest jednak zamknięta – szerokie grono Polaków chętnie korzystałoby z abonamentów w różnych kategoriach, takich jak np. bilety (15 proc.) i odzież (15 proc.), gdyby miało taką możliwość[3].

Niewykluczone, że w przyszłości będziemy również subskrybować zakupy spożywcze np. warzywa z ogrodu, co kilka dni/tygodni (w zależności od produktów i zapotrzebowania) chemię domową, usługi ogrodnicze, a może i wizyty na solarium. Potencjał widzi też sektor motoryzacji – koncern General Motors planuje zarabiać 25 miliardów dolarów rocznie do 2030 roku, na nie czym innym jak subskrypcyjnych aktualizacjach oprogramowania i na sprzedawaniu dodatkowego wyposażenia. Dobrym obszarem do rozwoju w tym modelu będą również usługi odpowiadające na rosnącą chęć korzystania, a nie posiadania. Widoczny jest więc nadal jeszcze spory, nieodkryty potencjał, a branż, które nie podlegałyby transformacji do modelu abonamentowego, jest mało.

Bezproblemowa transakcja to konieczność

Wygoda to jeden z głównych czynników warunkujących popularność subskrypcji – nie chodzi jednak jedynie o brak natrętnych reklam, czy automatyczną dostawę do domu. Przedsiębiorstwa, których działalność opiera się na płatnościach cyklicznych i subskrypcyjnych, wywołały przełom w wielu branżach. Najważniejszym wyzwaniem w ich przypadku jest zapewnienie bezproblemowych płatności. Z danych GoCardless wynika, że firmy oferujące subskrypcje tracą co miesiąc 4% swoich klientów, ponieważ ich płatności często nie dochodzą do skutku.

„Według naszych danych, w Polsce 60% wszystkich odmów płatności stanowią odesłania z powodu braku wystarczających środków. Gdy transakcja nie powiedzie się, wiedza o tym, dlaczego tak się stało, jest kluczowa. Jeśli przyczyną są powody techniczne, najlepszą praktyką jest natychmiastowe ponawianie próby. Natomiast jeżeli transakcja nie powiedzie się z przyczyn nietechnicznych, takich jak brak wystarczających środków, lepszym rozwiązaniem może być ponowienie próby po dłuższym czasie, podczas którego posiadacz karty potencjalnie otrzyma wypłatę od pracodawcy. Inteligentne systemy potrafią wyczuć, kiedy należy ponowić próbę, poprawiając w ten sposób wrażenia klienta i chroniąc dochód przedsiębiorstwa” – komentuje Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.

Po zarejestrowaniu klienta, celem firmy powinno być zapewnienie mu nieprzerwanej i jakościowej obsługi przez jak najdłuższy czas. Kluczem do tego jest minimalizowanie liczby nieudanych płatności. Niestety, karty kredytowe i debetowe tracą ważność, są gubione lub kradzione. W przypadku firm oferujących subskrypcje może to spowodować blokadę kolejnej płatności, często nawet bez wiedzy klienta lub firmy. Dlatego tez kluczowe jest korzystanie z automatycznej aktualizacji danych kart, dzięki której koniec ich ważności czy kradzież przestaje być przyczyną odejścia klienta. Inną przydatną funkcjonalnością, która jednocześnie buduje lojalność i pomaga sprostać oczekiwaniom, jest oferowanie lokalnych metod płatności. Pozwalając klientowi płacić w preferowany sposób, zwiększamy prawdopodobieństwo pomyślnie zrealizowanej transakcji. W przypadku usług subskrypcyjnych długotrwałe relacje z klientami mają szczególne znaczenie, a bezproblemowe płatności są jednym z kroków, który pozwala je utrzymać.

 


[1] Subskrypcje PL

[2] The Paypers

[3] Digital Poland

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Żabka edukuje z przedsiębiorczości. Rusza portal Studium Przedsiębiorczości Biuro prasowe
2024-04-24 | 13:00

Żabka edukuje z przedsiębiorczości. Rusza portal Studium Przedsiębiorczości

Dla wielu osób barierę w realizacji marzenia o własnej działalności gospodarczej stanowi niewystarczająca wiedza czy brak oczekiwanych w biznesie kompetencji. Żabka dzieli się swoim
Handel Atrakcyjne oferty na 5-lecie sklepu online Lidl Polska
2024-04-24 | 11:05

Atrakcyjne oferty na 5-lecie sklepu online Lidl Polska

Zawsze. Więcej. Online. Sklep internetowy Lidl Polska świętuje swoje 5. urodziny! Z tej okazji, na klientów czekają atrakcyjne rabaty na cały asortyment, który obejmuje bogatą
Handel Otwarcie pierwszego sklepu Lidl Polska w Andrespolu!
2024-04-24 | 11:00

Otwarcie pierwszego sklepu Lidl Polska w Andrespolu!

Lidl Polska rozwija sieć sklepów, mając na uwadze troskę o środowisko oraz dbając o łatwy dostęp do produktów dla swoich klientów. Już w czwartek, 25

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.