Komunikaty PR

Abonament na detal

2022-06-22  |  11:00
Biuro prasowe

Abonament na detal – dla każdego biznesu?

Choć tradycyjnie kojarzony z muzyką, usługami VOD i rozrywką w streamingu, model płatności subskrypcyjnych staje się coraz popularniejszy także w innych rodzajach działalności. Statystyczny Polak korzysta średnio z 5,7 usług abonamentowych[1] i otwiera się na więcej. Których aspektów nie powinni przeoczyć detaliści rozważający ten model? Czy tajnikiem do sprzedaży każdego produktu jest odpowiednie rozpoznanie grupy docelowej?

W obliczu ograniczeń, blokad i dalszej niepewności, przedsiębiorcy szukają nowych opcji, które zapewnią im stałe, możliwe do utrzymania przez dłuższy czas przychody. Nietrudno zrozumieć dlaczego: w porównaniu z modelami opartymi na pojedynczym zakupie, subskrypcje charakteryzuje sześciokrotnie dłuższy okres trwania relacji klient – marka[2]. Według badań przeprowadzonych przez Barclays Payments, wartość globalnego rynku subskrypcji wynosi obecnie 323 miliardy funtów.

Biznes działający w modelu subskrypcyjnym, jak każdy inny, wymaga na wstępie gruntownej analizy. Od tego, czy oferta będzie atrakcyjna pod względem wartości dodanej, ale i cen, zależeć będzie dalszy rozwój całego przedsięwzięcia. Gdy wrażliwość cenowa konsumentów jest wyższa, subskrypcje utrzymują swoją pozycję dzięki jednemu czynnikowi – lojalności klientów. To ważne ponieważ, jak wynika z Adyen Retail Report, już 44 proc. klientów preferuje sprzedawców, którzy pamiętają ich preferencje i zwyczaje zakupowe, a 65 proc. sądzi, że firmy powinny poprawić sposób, w jaki nagradzają klientów za zakup. Ostatni czas to moment wsłuchiwania się w ich potrzeby i szybkich reakcji na rosnące wymagania. Z drugiej strony coraz więcej firm wykorzystuje w tym celu dane, a to prowadzi do zaostrzenia konkurencji. W przypadku projektów subskrypcyjnych trzeba działać szybko i zwinnie.

Gdzie dostanie się subskrypcja?

W Polsce jednym z najpopularniejszych rodzajów usług abonamentowych jest streaming – korzysta z niego 53 proc. Polaków. Na kolejnych miejscach znajdują się usługi telekomunikacyjne (48 proc.) oraz usługi dla domu (36 proc.). Lista ta nie jest jednak zamknięta – szerokie grono Polaków chętnie korzystałoby z abonamentów w różnych kategoriach, takich jak np. bilety (15 proc.) i odzież (15 proc.), gdyby miało taką możliwość[3].

Niewykluczone, że w przyszłości będziemy również subskrybować zakupy spożywcze np. warzywa z ogrodu, co kilka dni/tygodni (w zależności od produktów i zapotrzebowania) chemię domową, usługi ogrodnicze, a może i wizyty na solarium. Potencjał widzi też sektor motoryzacji – koncern General Motors planuje zarabiać 25 miliardów dolarów rocznie do 2030 roku, na nie czym innym jak subskrypcyjnych aktualizacjach oprogramowania i na sprzedawaniu dodatkowego wyposażenia. Dobrym obszarem do rozwoju w tym modelu będą również usługi odpowiadające na rosnącą chęć korzystania, a nie posiadania. Widoczny jest więc nadal jeszcze spory, nieodkryty potencjał, a branż, które nie podlegałyby transformacji do modelu abonamentowego, jest mało.

Bezproblemowa transakcja to konieczność

Wygoda to jeden z głównych czynników warunkujących popularność subskrypcji – nie chodzi jednak jedynie o brak natrętnych reklam, czy automatyczną dostawę do domu. Przedsiębiorstwa, których działalność opiera się na płatnościach cyklicznych i subskrypcyjnych, wywołały przełom w wielu branżach. Najważniejszym wyzwaniem w ich przypadku jest zapewnienie bezproblemowych płatności. Z danych GoCardless wynika, że firmy oferujące subskrypcje tracą co miesiąc 4% swoich klientów, ponieważ ich płatności często nie dochodzą do skutku.

„Według naszych danych, w Polsce 60% wszystkich odmów płatności stanowią odesłania z powodu braku wystarczających środków. Gdy transakcja nie powiedzie się, wiedza o tym, dlaczego tak się stało, jest kluczowa. Jeśli przyczyną są powody techniczne, najlepszą praktyką jest natychmiastowe ponawianie próby. Natomiast jeżeli transakcja nie powiedzie się z przyczyn nietechnicznych, takich jak brak wystarczających środków, lepszym rozwiązaniem może być ponowienie próby po dłuższym czasie, podczas którego posiadacz karty potencjalnie otrzyma wypłatę od pracodawcy. Inteligentne systemy potrafią wyczuć, kiedy należy ponowić próbę, poprawiając w ten sposób wrażenia klienta i chroniąc dochód przedsiębiorstwa” – komentuje Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.

Po zarejestrowaniu klienta, celem firmy powinno być zapewnienie mu nieprzerwanej i jakościowej obsługi przez jak najdłuższy czas. Kluczem do tego jest minimalizowanie liczby nieudanych płatności. Niestety, karty kredytowe i debetowe tracą ważność, są gubione lub kradzione. W przypadku firm oferujących subskrypcje może to spowodować blokadę kolejnej płatności, często nawet bez wiedzy klienta lub firmy. Dlatego tez kluczowe jest korzystanie z automatycznej aktualizacji danych kart, dzięki której koniec ich ważności czy kradzież przestaje być przyczyną odejścia klienta. Inną przydatną funkcjonalnością, która jednocześnie buduje lojalność i pomaga sprostać oczekiwaniom, jest oferowanie lokalnych metod płatności. Pozwalając klientowi płacić w preferowany sposób, zwiększamy prawdopodobieństwo pomyślnie zrealizowanej transakcji. W przypadku usług subskrypcyjnych długotrwałe relacje z klientami mają szczególne znaczenie, a bezproblemowe płatności są jednym z kroków, który pozwala je utrzymać.

 


[1] Subskrypcje PL

[2] The Paypers

[3] Digital Poland

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.