Komunikaty PR

Akustyka wpływa na czas spędzany przez kupujących w centrum handlowym

2022-05-04  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Jak sprawić by klienci centrów handlowych na zakupach spędzili więcej czasu i by czuli się komfortowo? Holenderski ekspert od dźwięków Joost Vermeulen podpowiada: zadbaj o dobrą akustykę. Takie podejście obrazuje na przykładzie największego centrum handlowego w Holandii, należącej do Unibail-Rodamco galerii Westfield Mall w Leidschendam.

Działające od 1974 roku centrum handlowe inwestor gruntownie przebudował. Tworzyły je oddzielne budynki. W 2016 roku rozpoczęła się metamorfoza, która trwała aż do minionego roku. Kosztem 570 mln euro Unibail-Rodamco stworzyło połączony kompleks, największy obiekt handlowy w Holandii. Pod wieloma względami to wzorcowy, innowacyjny projekt w branży retail.

Bryła spowita jedwabnym szalem

Koncepcja architektoniczna opracowana przez biuro MVSA Architect z Amsterdamu opierała się na konieczności połączenia oddzielnych części handlowych w jeden spójny kompleks. Inspiracją do idei łagodnego złączenia rozsianych budynków był jedwabny szal. Nowa bryła centrum w górnej części przypomina więc lekką, dynamiczną tkaninę, która owija się wokół poszczególnych budynków.

Motyw falującego szala przenika też do wnętrza. Doskonale widać to na suficie. Jest biały, gładki, jednolity, niemal „płynie” nad głowami użytkowników, poprzecinany jedynie oświetleniem i delikatnymi, wgłębieniami identycznymi jak ciemne, falujące wstęgi na marmurowej posadzce. By stworzyć tak wpasowany w koncepcję sufit architekci potrzebowali odpowiedniego rozwiązania. Ale przestrzeń nad głowami miała nie tylko pasować do spójnej koncepcji odwołującej się do jedwabnej chusty. Wymagania architektów były dużo wyższe. Sufit miał naśladować skalę ogromnego centrum, gdzie nawet witryny sklepowe mają nietypową wysokość, bo aż 7,5 metra. Miał być elegancki, monumentalny. I dodatkowe wymaganie – przestrzeń pod stropem miała „pracować” akustycznie, tak by zminimalizować pogłos w tych dużych przestrzeniach.

Wybór padł na rozwiązanie Knauf Ceiling Solution innowacyjny, monolityczny sufit Eleganza
o najwyższej klasie pochłaniania dźwięków (klasa A).

Zakupy jak wycieczka

Czy nam się to podoba czy nie, dla wielu osób pobyt w centrum handlowym to dziś atrakcja sama
w sobie. Odwiedzają wielkie galerie handlowe nie tylko po to, by coś kupić. Spędzają czas w restauracjach, kawiarniach, korzystają z wielu dodatkowych usług, które coraz częściej pojawiają się w galeriach handlowych. Coraz większą rolę ogrywa więc nie tylko oferta sklepów, liczy się też każdy element który sprawi, że użytkownicy czują się w centrum dobrze. Część ekspertów wprowadziła już nawet dla tego specjalne określenie: physical experience.

Westfield Mall w Leidschendam jest największym centrum handlowym w Holandii. Znajduje się tu blisko 300 sklepów, a także restauracje, kawiarnie. Dla projektantów i inwestora jednak nie tylko wypełnienie galerii czy jej wystrój były ważne. Zastanawiano się jak sprawić, by osoby odwiedzające gmach czuli się komfortowo. Jednym z filarów zadbania o komfort stał się dźwięk. – Słuch jest jednym z naszych zmysłów. Ogrywa kluczową rolę w dobrym samopoczuciu. Przyjazne, otoczenie akustyczne, pozbawione hałasu i pogłosu sprawia, że użytkownicy czują się lepiej. W efekcie dłużej pozostają w centrum handlowym – wyjaśnia Joost Vermeulen, doradca ds. akustyki z firmy Pennings Akoestisch Afmaterialen.

W sumie firma Kwakman Afbouw odpowiedzialna za realizację instalacji sufitowych zamontowała  
w galerii ponad 13 tys. mkw. sufitów. Pomimo ogromnej skali realizacji prace przebiegały sprawnie, z dwóch powodów: cała instalacja została najpierw zbudowana przy użyciu modeli 3D BIM. Wykonawca chciał wyeliminować ewentualne błędy, by w czasie realnych prac budować krócej. Sama instalacja gładkiego, monolitycznego sufitu Eleganza też była szybka, gdyż płyty z tej linii mają duże wymiary.

- Odbicie światła od białego sufitu Eleganza na poziomie 81% pozwala doświetlić wnętrze w sposób naturalny, a tym samym oszczędzić energię. A certyfikat jakości powietrza jaki posiada ten sufit - Eurofins Indoor Air Comfort też znacznie wpływa na komfort użytkowników – informuje architekt Anna Baczkowska, menedżerka sprzedaży w Knauf Ceiling Solutions.

To holistyczne podejście inwestora i architektów potwierdza jeszcze jedna ciekawostka związana
z Westfield Mall – znalazło się tu miejsce nawet na budki dla ptaków, budka dla nietoperzy i hotel dla pszczół.

Pełen komentarz Joosta Vermeulena, doradcy ds. akustyki oraz szczegóły realizacji zobaczyć można także tu: https://www.youtube.com/watch?v=lRD8PXdXbu4

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: .
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą! Biuro prasowe
2024-07-05 | 11:00

Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą!

Polskie Towarzystwo Logistyczne już po raz 16. nagrodziło najciekawsze projekty, związane z innowacjami w dziedzinie logistyki, realizowane przez rodzime przedsiębiorstwa. W tym roku
Handel Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN
2024-07-04 | 16:07

Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN

Trzy nowoczesne parki handlowe - Pasaż Kępiński, Pasaż Grodziski oraz Pasaż Golubsko-Dobrzyński (obecnie pod nazwą OTO Park Golub-Dobrzyń) już w pełni w rękach nowego właściciela.
Handel Nowe narzędzie dla produkcji i sprzedaży dóbr konsumpcyjnych
2024-07-04 | 12:15

Nowe narzędzie dla produkcji i sprzedaży dóbr konsumpcyjnych

Salesforce wprowadził nowe, oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie Consumer Goods Cloud. Sprawia one, że każdy krok procesu wprowadzania produktów na rynek - od planowania, aż do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.