Analiza zakupów wielkanocnych. Święta droższe niż rok temu
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Analiza tygodnia przed Wielkanocą, oparta na danych z ponad 7,5 tys. sklepów handlu tradycyjnego, niesie potwierdzenie tego, co odczuwamy wszyscy. Tegoroczne święta były zdecydowanie droższe niż rok temu – wynika z najnowszego badania M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego.
Koszyk tylko podstawowych produktów świątecznych* wzrósł w porównaniu do poprzedniego roku aż o 27% i płaciliśmy za niego 102,08 zł. Najbardziej do tej wartości przyczynił się wzrost ceny oleju rzepakowego (4,16 zł więcej), białej kiełbasy (3,94 zł więcej), masła (3,11 zł więcej) czy mielonej kawy (2,24 zł więcej). – Większość produktów w koszyku podrożała dwucyfrowo. Przy czym kryje się tu całe spektrum wzrostów – od kilkunastu procent dla żurku czy chrzanu, przez ponad dwudziestoprocentowe skoki dla mąki, mleka, margaryny i kawy, aż po wzrosty o ponad 60% dla oleju i masła – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/analytics.
Wizyt więcej niż przed rokiem
Porównując tygodnie przedświąteczne w 2022 i 2021, obserwujemy znaczący wzrost obrotów – o 16% przy średnim tygodniowym wzroście wartości paragonu o 10%. Dodatkowo, obroty zwiększone są liczbą samych wizyt o 5%. Aby lepiej zrozumieć wagę wzrostu, warto dodać, że przy liczbie 7,5 tys. sklepów spośród ponad 12 tysięcy, które są w M/platform, to jest prawie 790 tys. więcej wizyt. – Na wzrost liczby wizyt w sklepach wpływ mogą mieć trzy czynniki: zwiększona liczba kupujących w Polsce, związana z ponad 2 mln uchodźców z Ukrainy, sam charakter zakupów, często uzupełniających przy przygotowaniach świątecznych oraz zupełnie inny etap pandemii. Jeszcze rok temu przeżywaliśmy ją przy obostrzeniach sanitarnych – dodaje Ewa Rybołowicz.
Zakupy do ostatnich godzin
W porównaniu do ubiegłego roku, nie zmieniła się intensyfikacja zakupów końcówki tygodnia. Począwszy od handlowej niedzieli przed świętami, aż do Wielkiej Soboty, widać wyraźne wzrastania wizyt, które mają kulminację w piątek. W tym roku to także w piątek nasze paragony osiągały największą średnią wartość, tj. 32,80 gr, o 10 zł więcej niż jeszcze na początku tygodnia. – W Wielką Sobotę tych zakupów jest już zdecydowanie mniej, ale co ważne, średnia wartość paragonu osiąga ponad 30 zł, a rozkład godzinowy wizyt wskazuje, że intensywnie kupujemy jeszcze do godziny 14. Wniosek jest zbieżny do tego, z godzinowej analizy zakupów wigilijnych – do ostatniej chwili robimy zakupy i są one zdecydowanie większe niż zakupy w zwykłe dni – podsumowuje Ewa Rybołowicz.
* Koszyk świąteczny obejmuje najczęściej kupowane produkty w swojej kategoriach: masło 200 g, olej rzepakowy 1l, margaryna do pieczenia 250g, jaja 10 szt., mąka pszenna tortowa 1kg, cukier biały 1 kg, mleko UHT 1l, chleb 400g, kiełbasa biała 600g, żurek koncentrat 300ml, barszcz biały w torebce, chrzan 180gr, majonez 400g, kawa mielona 250g, herbata czarna 25 torebek, sok pomarańczowy 1l, napój gazowany 1l, kukurydza konserwowa 400g, groszek konserwowy 400g.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.