Analiza zakupów wielkanocnych. Święta droższe niż rok temu
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Analiza tygodnia przed Wielkanocą, oparta na danych z ponad 7,5 tys. sklepów handlu tradycyjnego, niesie potwierdzenie tego, co odczuwamy wszyscy. Tegoroczne święta były zdecydowanie droższe niż rok temu – wynika z najnowszego badania M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego.
Koszyk tylko podstawowych produktów świątecznych* wzrósł w porównaniu do poprzedniego roku aż o 27% i płaciliśmy za niego 102,08 zł. Najbardziej do tej wartości przyczynił się wzrost ceny oleju rzepakowego (4,16 zł więcej), białej kiełbasy (3,94 zł więcej), masła (3,11 zł więcej) czy mielonej kawy (2,24 zł więcej). – Większość produktów w koszyku podrożała dwucyfrowo. Przy czym kryje się tu całe spektrum wzrostów – od kilkunastu procent dla żurku czy chrzanu, przez ponad dwudziestoprocentowe skoki dla mąki, mleka, margaryny i kawy, aż po wzrosty o ponad 60% dla oleju i masła – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/analytics.
Wizyt więcej niż przed rokiem
Porównując tygodnie przedświąteczne w 2022 i 2021, obserwujemy znaczący wzrost obrotów – o 16% przy średnim tygodniowym wzroście wartości paragonu o 10%. Dodatkowo, obroty zwiększone są liczbą samych wizyt o 5%. Aby lepiej zrozumieć wagę wzrostu, warto dodać, że przy liczbie 7,5 tys. sklepów spośród ponad 12 tysięcy, które są w M/platform, to jest prawie 790 tys. więcej wizyt. – Na wzrost liczby wizyt w sklepach wpływ mogą mieć trzy czynniki: zwiększona liczba kupujących w Polsce, związana z ponad 2 mln uchodźców z Ukrainy, sam charakter zakupów, często uzupełniających przy przygotowaniach świątecznych oraz zupełnie inny etap pandemii. Jeszcze rok temu przeżywaliśmy ją przy obostrzeniach sanitarnych – dodaje Ewa Rybołowicz.
Zakupy do ostatnich godzin
W porównaniu do ubiegłego roku, nie zmieniła się intensyfikacja zakupów końcówki tygodnia. Począwszy od handlowej niedzieli przed świętami, aż do Wielkiej Soboty, widać wyraźne wzrastania wizyt, które mają kulminację w piątek. W tym roku to także w piątek nasze paragony osiągały największą średnią wartość, tj. 32,80 gr, o 10 zł więcej niż jeszcze na początku tygodnia. – W Wielką Sobotę tych zakupów jest już zdecydowanie mniej, ale co ważne, średnia wartość paragonu osiąga ponad 30 zł, a rozkład godzinowy wizyt wskazuje, że intensywnie kupujemy jeszcze do godziny 14. Wniosek jest zbieżny do tego, z godzinowej analizy zakupów wigilijnych – do ostatniej chwili robimy zakupy i są one zdecydowanie większe niż zakupy w zwykłe dni – podsumowuje Ewa Rybołowicz.
* Koszyk świąteczny obejmuje najczęściej kupowane produkty w swojej kategoriach: masło 200 g, olej rzepakowy 1l, margaryna do pieczenia 250g, jaja 10 szt., mąka pszenna tortowa 1kg, cukier biały 1 kg, mleko UHT 1l, chleb 400g, kiełbasa biała 600g, żurek koncentrat 300ml, barszcz biały w torebce, chrzan 180gr, majonez 400g, kawa mielona 250g, herbata czarna 25 torebek, sok pomarańczowy 1l, napój gazowany 1l, kukurydza konserwowa 400g, groszek konserwowy 400g.
Multirabaty dostępne na stronie amica.pl
Salesforce Shopping Index Q1 2024 - konsumenci oszczędzają i odkładają wydatki
Jeszcze szybsze i wygodniejsze zwroty teraz na ERLI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.