Komunikaty PR

Badanie Grupy Muszkieterów: Inflacja wpływa na częstotliwość zakupów online

2022-10-25  |  09:18
Biuro prasowe
Kontakt
Angelika Szpręgiel
Havas PR Warsaw

ul. Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
angelika.szpregiel|havas.com| |angelika.szpregiel|havas.com
+48 502 552 334
havaspr.pl

Według wyników tegorocznej edycji badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami Intermarché i Bricomarché, rosnąca inflacja wpływa na częstotliwość zakupów internetowych. Ponad 30 proc. respondentów robiących zakupy online deklaruje, że rzadziej kupuje produkty spożywcze w takiej formie. Podobnie jest w przypadku zakupu artykułów remontowo-wykończeniowych – ponad 45 proc. ankietowanych przyznaje, że z powodu inflacji nabywa je przez Internet z mniejszą częstotliwością. Z raportu Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” płyną również ciekawe wnioski na temat oddziaływania wojny w Ukrainie na konsumentów.

 

Grupa Muszkieterów po raz kolejny sprawdziła, jak wygląda sytuacja na rynku e-commerce z naciskiem na produkty remontowo-wykończeniowe oraz spożywcze. Ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11 proc. osób robi to aż kilka razy w tygodniu. Ze względu na istotne dla handlu wydarzenia ostatnich miesięcy, w tegorocznej edycji ankiety zbadane zostały dwa nowe obszary – wpływ wojny w Ukrainie i pośrednio związanego z nią wzrostu inflacji na zakupy internetowe Polaków.

 

Rosnąca inflacja a zakupy przez Internet

Respondenci deklarują, że inflacja wpłynęła na częstotliwość ich zakupów online. W jaki sposób? Ponad 45 proc. z nich wskazuje, że rzadziej kupuje produkty remontowo-wykończeniowe przez Internet. Z kolei 13 proc. badanych decyduje się na takie zakupy częściej, a motywowani oni są potencjalnymi oszczędnościami. Ponad 14 proc. spośród nich wybiera zakup asortymentu remontowo-wykończeniowego online nawet nie mając w planach prac remontowych, ze względu na obawę, że ceny znacznie wzrosną.

 

W przypadku planów remontowych wpływ inflacji również jest widoczny. Ponad 30 proc. badanych odłożyło swój remont w czasie, niemal 12 proc. w ogóle z niego zrezygnowało, a niecałe 13 proc. przyspieszyło prace remontowe w obawie przed dalszym wzrostem kosztów.

 

Długofalowe prognozy dla branży są niepewne. Z jednej strony nasza sieć dynamicznie się rozwija, z drugiej jednak z powodu rosnącej inflacji spadają nastroje konsumentów. Część z nich ze względu na swoją sytuację finansową musi ograniczać większe wydatki, w tym te związane z pracami remontowymi i budowlanymi, co potwierdza nasza analiza. Do tego dochodzą obawy o przyszłość, wywołane wydarzeniami dziejącymi się za naszą wschodnią granicą. Mimo tych wyzwań, oczekujemy dalszego rozwoju sieci Bricomarché i nieustannie stawiamy na jeszcze lepsze dopracowanie kanału e-commerce naszego szyldumówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna Bricomarché w Polsce.

 

Podobnie wygląda sytuacja związana z artykułami spożywczymi – ponad 30 proc. osób robiących zakupy w Internecie twierdzi, że rzadziej kupuje produkty spożywcze w tej formie. Z drugiej strony, częstotliwość takich zakupów zwiększyło 15 proc. osób, głównie ze względu na potencjalne oszczędności (33,3 proc.), większą dostępność promocji (25,6 proc.), a także możliwość zakupu artykułów na zapas (23,1 proc.).

 

Wzrost cen spowodowany inflacją to już kolejne wyzwanie dla branży, po długofalowych skutkach pandemii, problemach w łańcuchu dostaw i wybuchu wojny w Ukrainie. Wpływ inflacji na zakupy spożywcze widać nie tylko w wynikach naszego badania. Obserwujemy go również w zachowaniach naszych klientów, którzy szukają atrakcyjnych cen i jeszcze chętniej wybierają artykuły z oferty promocyjnej. W Intermarché stale podejmujemy szeroko zakrojone działania mające na celu zapewnić im niezmiennie kompleksowy wybór produktów, z naciskiem na kategorie świeże, w najniższych rynkowo cenach mówi Tomasz Waligórski, Dyrektor Generalny Intermarché w Polsce.

 

Wojna w Ukrainie i jej wpływ na konsumentów

Jak wynika z badania Muszkieterów, wojna w Ukrainie, w przeciwieństwie do inflacji, nie miała bezpośredniego wpływu na plany remontowe Polaków – jedynie niecałe 12 proc. respondentów przyznaje, że zmodyfikowało swoje plany pod wpływem wydarzeń za wschodnią granicą. Jednocześnie wiąże to głównie z aspektem finansowym i wzrostem cen.

 

Ciekawym zjawiskiem związanym z rosyjską agresją na Ukrainę jest natomiast fala bojkotu marek, które nie wycofały swoich biznesów z Rosji. Blisko 34 proc. ankietowanych wskazuje, że przestało robić zakupy lub korzystać z usług firm, które zostały na rosyjskim rynku, a ponad 14 proc. osób twierdzi, że zrezygnowało z planowanego zakupu produktów konkretnych marek ze względu na ich decyzje o pozostaniu w Rosji.

 

 

O badaniu

Raport z wynikami badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2022 roku na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1049).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Havas PR Warsaw
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.