Badanie PMR: Sześciu na 10 Polaków zakupiło małe AGD
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Jak wynika z badania PMR, w ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających badanie, około 60% Polaków dokonało zakupu produktów małego AGD. Kategoria ta obejmuje garnki, formy do pieczenia, pojemniki na żywność, słoiki, sztućce, talerze, artykuły kuchenne. Zakupów takich częściej niż średnia dokonywały kobiety, osoby w wieku 35-54 lata, mieszkańcy miast oraz osoby z wyższym wykształceniem.
Ponad 60% kobiet zakupiło pojemniki na żywność
Największy odsetek badanych w ciągu roku poprzedzającego badanie zakupił garnki lub formy do pieczenia – siedmiu na 10 respondentów. W przypadku tej grupy produktów, co ciekawe, nie widać znaczącego zróżnicowania ze względu na płeć (71% kobiet w porównaniu do 4 p.p. mniej mężczyzn) i miejsce zamieszkania (różnica 2 p.p. na korzyść wsi). Produkty takie zdecydowanie najczęściej kupują osoby starsze – w przypadku osób w wieku 55 lat i więcej odsetek wskazań wyniósł 78%, w porównaniu do 59% wśród osób w wieku 18-34 lata. Także wykształcenie nie różnicuje znacząco częstości zakupów garnków lub forem do pieczenia, w przypadku wykształcenia niższego, średniego lub wyższego odsetek wskazań w poszczególnych grupach różnił się o maksymalnie 5 p.p.
Drugą najczęściej kupowaną grupą produktów małego AGD były pojemniki na żywność. W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie produkty takie zakupiło blisko 60% ankietowanych. Co ciekawe, w przeciwieństwie do garnków, w przypadku tych produktów badanie uwidoczniło znaczące różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami, odpowiednio 64% w porównaniu do 47% wskazań. Znaczące różnice występują również w przypadku wykształcenia respondentów. Wśród osób z wykształceniem niższym zakup takich produktów w ciągu minionych 12 miesięcy zadeklarowało tylko około 40% respondentów, co może być związane z innym charakterem prowadzenia gospodarstwa domowego i wykonywanej pracy (np. brak pakowania własnego jedzenia na wynos do konsumpcji w biurze).
<wykres>
Polacy nie kupują małego AGD spontanicznie
Po około 50% respondentów zakupiło w ciągu minionego roku szklanki lub talerze/miski. Z badania PMR wynika również, że zakupy małego AGD przez większość respondentów są planowane z wyprzedzeniem. Aż sześciu na 10 Polaków planuje zakup talerzy/misek lub sztućców. Może to wynikać z faktu, że dla tego rodzaju produktów oferta dostępna na rynku jest bardzo szeroka i wielu konsumentów chce porównać produkty różnych wytwórców pod względem ceny czy designu. Również w przypadku garnków, około 60% respondentów planuje taki zakup z wyprzedzeniem. W przypadku tego rodzaju produktów zakup wynika z konkretnej potrzeby.
Dla przeciwwagi, pojemniki na żywność są przez większość Polaków nabywane spontanicznie. Tutaj znaczenie mogą mieć niewielka cena produktu, jego niewielkie rozmiary (zakup nie wiąże się najczęściej z koniecznością wygospodarowania dużej przestrzeni na przechowywanie) czy też liczne promocje w sklepach spożywczych (np. w dyskontach).
<wykres>
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Agnieszka Skonieczna
Retail Business Unit Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135
Grupa Żabka podsumowuje realizację Strategii Odpowiedzialności za 2023 rok
Miraculum z niemal 30-procentowym wzrostem EBITDA w I kwartale 2024 r.
Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.