Bez mięsa się da. Polacy pokochali roślinną kuchnię. Uber Eats serwuje dane.
Podczas Światowego Miesiąca Weganizmu, zwolennicy roślinnej kuchni mają co świętować. Jemy coraz mniej mięsa i to widać! Nie tylko w raportach, według których spożycie mięsa w Polsce w ostatnich latach spadło o prawie 20%*. Tendencja do wybierania bezmięsnych posiłków jest widoczna także w aplikacji Uber Eats. Na przestrzeni ostatnich 4 lat liczba zamówień wegańskich potraw wzrosła aż dwunastokrotnie. Czy to początek zmiany?
Wegańska kuchnia święci triumfy w Polsce i na świecie. Coraz więcej osób postanawia całkowicie lub częściowo ograniczyć mięso i nabiał w diecie. Bez względu na to, czy robimy to dla zdrowia czy też dla środowiska, z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na smaczną, pożywną i kolorową kuchnię roślinną. Co mają do zaoferowania restauracje serwujące takie opcje na platformie Uber Eats?
(Bez)mięsna tradycja
Zamiennik mięsa w postaci seitanu lub falafeli, góra warzyw i sosy uzupełniające kompozycję – oto przepis na wegańskie danie numer 1 zamawiane w dostawie z aplikacji Uber Eats w 2021 roku. Polacy tak bardzo pokochali wschodnią kuchnię, że mając do wyboru całe spektrum roślinnych smaków, wciąż stawiają na sprawdzony… kebab. Zaraz za pyszną, sycącą pitą uplasowało się wegańskie pastrami, którego walory smakowe obowiązkowo podbija musztarda i korniszony. Trzecia pozycja należy do deseru. Wegańskie lody Ben&Jerry’s umilały niejeden wieczór spędzony na kanapie w towarzystwie przyjaciół i dobrego filmu. Według danych Uber Eats lubimy także roślinne burgery, a naszą sympatię w ostatnim czasie zyskuje wegańska pizza.
Polska wegańskim rajem
Weganizm jest na ustach Polaków od lat za sprawą popularnych blogów i programów kulinarnych. Domowe eksperymenty cieszą amatorów roślinnej kuchni, ale to w restauracjach możemy spróbować nieoczywistych połączeń i sprawdzić, jak nasze kubki smakowe reagują na nowe doznania. W Polsce, na platformie Uber Eats działa aż 860 restauracji serwujących wegańskie dania. Jest z czego wybierać, gdy chcemy ograniczyć mięso lub zastanawiamy się, czy przejście na weganizm będzie wygodne. Co więcej, restauracje mają ręce pełne roboty – jeszcze w 2019 roku liczba zamówień wegańskich dań wynosiła niecałe 18 tysięcy, podczas gdy w 2021 roku to już prawie 80 tysięcy.
Roślinna Europa
Nie da się ukryć, że rok 2021 zmienił nasze nastawienie do weganizmu. Coraz częściej mówi się o ogromnym śladzie węglowym, który powoduje spożywanie mięsa – wg Międzynarodowego Zespołu do Zmian Klimatu (IPCC) to nawet 7 kg dziennie na osobę. Nic dziwnego, że w Europie popularność kuchni wegańskiej rośnie w błyskawicznym tempie. Jeszcze rok temu we Francji na platformie zarejestrowane były zaledwie 64 restauracje z opcjami dla wegan. Dziś to już ponad 2500 takich miejsc. Doskonale w tym zestawieniu wypada Londyn z prawie 15 tysiącami restauracji, a także Szwajcaria, która odnotowała ośmiokrotny wzrost liczby miejsc z wegańską kuchnią na platformie.
* Raport "Rolnictwo 2019", Główny Urząd Statystyczny
Uber Eats w Polsce
Polacy prędko docenili Uber Eats. Odkąd firma zawitała nad Wisłą ponad 4 lata temu, do oferty aplikacji dołączyły 44 miasta, zaczynając od Warszawy. Dzisiaj są to m.in.: Warszawa (Pruszków, Piaseczno, Piastów, Marki, Legionowo, Ząbki, Łomianki, Grodzisk Maz.), Kraków, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Łódź, Katowice, Lublin, Bydgoszcz, Toruń, Gliwice, Sosnowiec, Zabrze, Białystok, Szczecin, Rzeszów, Kielce, Radom, Olsztyn, Częstochowa, Ruda Śląska, Chorzów, Bytom, Dąbrowa Górnicza, Tychy, Bielsko-Biała, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski, Płock, Tarnów, Kalisz, Włocławek, Legnica, Koszalin. Z usługi korzysta już ponad 2 miliony użytkowników. Rosnąca popularność aplikacji nad Wisłą szybko sprawiła, że Polska stała się jednym z największych rynków dla tej platformy w całej Europie.
Usługa Uber Eats jest obecnie dostępna w ponad 6000 miast, w 45 krajach na całym świecie. Umożliwia użytkownikom zamawianie posiłków z ponad 400 tysięcy restauracji.

WPIP buduje dla Grupy MJG magazyn z chłodnią

Chopin For Her od MIRACULUM z Perłą Rynku Kosmetycznego 2023 r.

Mocne półrocze w G City Europe w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

E-handel coraz bardziej ekologiczny. InPost umożliwi sprawdzanie oszczędzonego śladu węglowego na każdej paczce
Branża kurierska mocno stawia na zielone formy dostawy. Temu służyć ma chociażby elektryfikacja flot samochodów dostawczych, których przybywa na polskich drogach, ale wciąż zbyt wolno. Druga kwestia to dostawy do punktów odbioru i automatów paczkowych. Jak wskazuje InPost, kurier jest w stanie w tym samym czasie dostarczyć do nich dziesięciokrotnie więcej paczek niż w przypadku dowozów do domów. To z kolei oznacza mniejsze korki i ograniczenie emisji spalin. Nadający i odbierający w Paczkomatach przesyłki niedługo w aplikacji będą mogli sprawdzić, jaki jest ślad węglowy poszczególnych transakcji i jak wypada to na tle innych form dostawy.
Infrastruktura
Wojna w Ukrainie zaburzyła rozwój gospodarki i turystyki Podkarpacia. Strategia Karpacka na szczeblu UE szansą dla całego regionu

Wojna w Ukrainie mocno wpływa na biznes i turystykę na Podkarpaciu. – Przedsiębiorstwa, które są blisko granicy, odczuwają pewien niepokój i nie ma już wśród nich tak dynamicznego rozwoju – mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. Jak wskazuje, Podkarpacie współpracuje z ukraińskimi podmiotami nad wdrażaniem wspólnych projektów, a po zakończeniu konfliktu tamtejsze firmy chcą wziąć udział w powojennej odbudowie. Władze województwa mają też nadzieję na zacieśnienie polsko-ukraińskiej współpracy nad piątą makroregionalną strategią UE dla regionu Karpat, która jak na razie wciąż jest w trakcie prac na forum unijnym.
Edukacja
Szkoły zawodowe coraz popularniejsze. Wybiera je już prawie 60 proc. uczniów po podstawówce

Po latach zaniedbania i niedofinansowania szkolnictwo zawodowe zaczyna się cieszyć w Polsce rosnącą popularnością. Jak podaje MEiN, obecnie 58,5 proc. młodych ludzi po szkole podstawowej wybiera kształcenie branżowe i techniczne. To dobra wiadomość dla firm, dla których niedobór wykwalifikowanych kadr o odpowiednich kompetencjach jest jedną z głównych bolączek. – Naszą rolą – biznesu i pracodawców – jest wspomaganie szkolnictwa zawodowego, żeby tworzyć warunki do nauczania przedmiotów technicznych na najnowszych technologiach i sprzęcie – podkreśla Michał Walczak z Festool Polska.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.