Biznes w czasach pandemii
Mijający rok okazał się trudny dla gospodarki w Polsce, ale także na całym świecie. Pandemia COVID-19 spowodowała zahamowanie systemu ekonomicznego, a w rezultacie recesję. Sytuacja ta dotknęła większość branż, wyłączając w dużej mierze sektory: medyczny, spożywczy oraz IT. Czy możliwe jest prowadzenie stabilnego biznesu w czasach epidemii? Poniżej komentarz eksperta.
Podając dane za GUS, II kwartał tego roku przyniósł o 32% mniej otwieranych nowych działalności oraz 20% więcej upadłości podmiotów gospodarczych – w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. W przytłaczającej większości, jest to wynik trwającej pandemii i wprowadzanych związku z tym obostrzeń. Dlatego też, podsumowanie roku 2020 w każdej branży będzie omawiane przez pryzmat epidemii.
Pandemia – to raczej nie koniec
Zgodnie z przewidywaniami lekarzy, pandemia COVID-19 ma potrwać jeszcze co najmniej kilka miesięcy. Zdaniem eksperta branży budowlano-przemysłowej, Wojciecha Krawczyka, CEO Grupy Krawczyk, trudna sytuacja na rynku, stwarza jednak dla przedsiębiorców możliwość rozwinięcia działalności. Jego zdaniem, naturalnym wyborem będzie przesunięcie biznesu do internetu. „W Polsce mamy nadal duży potencjał jeżeli chodzi o biznes w e-commerce. W tym roku sprzedaż online była na poziomie 73%, ta liczba może wydawać się stosunkowo wysoka, jednak jest to nadal około 10% mniej w stosunku do zachodu Europy. Z tego wynika, że peak w e-handlu jest dopiero przed nami” – wyjaśnia Krawczyk.
Zdrowy biznes
Recesja gospodarcza i obostrzenia związane z COVID-19 nie muszą oznaczać zamknięcia firmy. Jak tłumaczy ekspert, w biznesie zawczasu trzeba być przygotowanym na różne scenariusze – również te najgorsze. „W momencie lockdownu zdecydowanie postawiliśmy na automatyzację, przemodelowaliśmy procesy wewnątrz firm i w ciągu dwóch dni byliśmy gotowi na pracę zdalną. To doświadczenie pozwoliło nam spojrzeć na działania organizacji z innej perspektywy i miało pozytywny wpływ na przyspieszenie wdrożeń, które usprawniły i zwiększyły dynamikę naszej pracy” – tłumaczy CEO Grupy Krawczyk.
Dynamika rynku e-commerce
Zgodnie ze zdaniem eksperta, branża e-commerce w Polsce nadal nie jest nasycona i jest przestrzeń na wprowadzenie kolejnych działalności gospodarczych. Co zrobić, aby biznes odniósł sukces? „Przede wszystkim należy obserwować rynek i wsłuchać się w jego potrzeby. W nowej rzeczywistości wiele firm musiało dostosować się do realiów i przemodelować swoje organizacje. Dzięki temu, udało im się przetrwać najgorszy okres, a przy okazji zdywersyfikować swój portfel sprzedażowy” – mówi Krawczyk. „Na przykładzie sklepu internetowego iSPPRZET wyglądało to następująco – rozszerzyliśmy ofertę firmy o rozwiązania dla konsumenta B2C, to co pozwoliło nam maksymalnie wykorzystać odczuwalny w tym okresie wzrost zainteresowania usługami e-commerce. Wszystko to sprawiło, że z lockdownu wyszliśmy silniejsi” – wyjaśnia Wojciech Krawczyk, CEO Grupy Krawczyk.
Grupa Krawczyk – podmioty zaopatrujące firmy z sektora budowlanego oraz przemysłowego, notujące od czterech lat nieustanne wzrosty. Największym kanałem dystrybucji Grupy jest sklep internetowy iSPRZET, odnotowujący przychody z kanału e-commerce na poziomie 12 mln zł rocznie.

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.