Black Friday i Cyber Monday – nadchodzi czas dla łowców okazji
Ostatnie dni listopada, jak co roku, będą pod znakiem promocji cenowych z okazji Black Friday i Cyber Monday. Ilu z nas skorzysta z atrakcyjnych rabatów oferowanych przez sklepy w tych dniach, jaki budżet przeznaczymy na takie zakupy i jak na nasze plany wpłynie inflacja? Na te i więcej pytań odpowiada badanie, które kolejny rok z rzędu przeprowadził PAYBACK.
Listopadowe promocje ulżą naszym portfelom?
O akcjach promocyjnych Black Friday i Cyber Monday wiedzą prawie wszyscy respondenci PAYBACK Opinion Poll, bo aż 84% osób, które wzięły udział w badaniu. Jeśli natomiast chodzi o odsetek osób, które umieją wskazać konkretne daty obu tych dni, wynik przedstawia się gorzej. Ponad połowa ankietowanych (56%) nie wie, kiedy dokładnie w tym roku wypadają Black Friday i Cyber Monday.
Niezależnie od wiedzy zakupowego kalendarza, Polacy z reguły chętnie polują na zakupowe okazje. W ubiegłym roku z ofert promocyjnych w tych dniach skorzystało 46% respondentów badania PAYBACK, czyli niemal tyle samo co w 2020 roku. Jeśli zaś chodzi o preferowany sposób robienia zakupów, to z niewielką przewagą wygrały sklepy online, które wybrało 37% ankietowanych. Do sklepów stacjonarnych wybrał się z kolei co trzeci badany, a 31% respondentów zdecydowało się zarówno na zakupy stacjonarne, jak i online.
W tym roku z kolei w akcjach z okazji Black Friday i Cyber Monday zamierza wziąć udział 36% ankietowanych. Blisko 60% respondentów nie zdecydowało jeszcze, czy w tym czasie skorzysta z promocji zakupowych.
- 74% ankietowanych [1] zgodziło się, że oferty z okazji Black Friday i Cyber Monday stanowią dobry sposób na znalezienie wyjątkowych okazji cenowych, szczególnie w dobie wciąż rosnących cen. Co więcej, dla blisko 30% respondentów inflacja stanowi dodatkowy argument, aby wziąć w tych akcjach udział. Z kolei, 17% osób przyznało, że obecna trudna sytuacja ekonomiczna na tyle ograniczyła ich możliwości finansowe, że z promocji w ostatnich dniach listopada nie skorzystają w ogóle - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.
Moda i elektronika na zakupowym podium
A jak wyglądają nasze koszyki zakupowe podczas tych dwóch wyjątkowych dni? Te różnią się w zależności od płci konsumentów. I tak, w ubiegłym roku najchętniej wybierana kategoria produktów wśród pań to odzież i buty (29% kobiet), na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy (17%), a na trzecim, ex aequo, artykuły dla dzieci, elektronika i artykuły spożywcze, które wskazało po 9% respondentek. Wśród panów, co czwarty kupował elektronikę, 20% mężczyzn korzystało z ofert sklepów z odzieżą lub obuwiem, a 11% wybrało artykuły RTV/AGD.
W tym roku najwięcej, bo 26% konsumentek ponownie kupi odzież lub buty, 17% - kosmetyki i perfumy, a po ok. 8% poszukiwać będzie promocyjnych cen produktów spożywczych lub artykułów wyposażenia wnętrz. Wśród panów najatrakcyjniejszą kategorią produktów nadal pozostaje elektronika, którą wskazał co czwarty mężczyzna. Odzież lub buty zamierza kupić w tym czasie 21% respondentów płci męskiej, a 14% artykuły RTV/AGD.
Co więcej, ponad połowa wszystkich respondentów (52%), chce wykorzystać nadchodzące okazje, by wcześniej znaleźć prezenty z okazji Mikołajek lub Bożego Narodzenia.
Budżet na promocje cenowe
Najważniejszą kwestią w przypadku polowania na okazje jest oczywiście budżet. Jak wynika z badania PAYBACK, 27% konsumentów na zakupy z okazji Black Friday i Cyber Monday planuje wydać między 301 zł a 500 zł, a co czwarty ankietowany – pomiędzy 101 a 300 zł.
- Nasze zakupowe apetyty w tych dniach mogą być tym większe, im wyższe będą rabaty, jakie zaoferują nam sklepy. W naszym badaniu 31% respondentów przyznało, że liczą na promocje rzędu 50-70%, a 30% ankietowanych spodziewa się obniżek przynajmniej na poziomie 30-50% - dodaje Katarzyna Grzywaczewska.
O atrakcyjnych cenowo okazjach najczęściej dowiadujemy się online – przede wszystkim przeglądając media społecznościowe, które wskazało 43% ankietowanych, na stronach z ofertami promocyjnymi (40%) lub bezpośrednio na stronach poszczególnych sklepów lub producentów, które odwiedza co trzeci respondent. Poszukiwania konkretnych promocji rozpoczynają się zwykle, bo w przypadku blisko 40% konsumentów, na kilka dni przed Black Friday i Cyber Monday. Jednocześnie, tylko co czwarty ankietowany PAYBACK Opinion Poll zaliczyłby siebie do kategorii łowców okazji.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 19-20.10 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1332 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
[1] Zdecydowanie tak – 20%, raczej tak – 54%

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.