Black Week: mniejsze promocje i optymizm e-sprzedawców

Dagmara Gac
Alert Media Communications
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
dagmara.gac|alertmedia.pl| |dagmara.gac|alertmedia.pl
609 329 385
https://alertmedia.pl/
Z badań Gemius wynika, że dla 67% internautów bardziej atrakcyjne ceny są motywacją do kupowania online[1]. Dlatego takie wydarzenia jak Black Friday czy Cyber Monday, rozpoczynające coroczny szczyt paczkowy, to dla niektórych świetna okazja do zrobienia zakupów m.in. z okazji zbliżających się Mikołajek czy Świąt Bożego Narodzenia. Sytuacja gospodarcza jednak wpływa nie tylko na decyzje i zwyczaje kupujących, ale również na sytuację przedsiębiorców. Jakie będą tegoroczny weekend promocji i szczyt paczkowy? Mimo niepokojących danych gospodarczych prognozy są optymistyczne.
Black Friday w cieniu inflacji
Black Friday, czyli jedno z największych zakupowych świąt dla branży e-commerce przypada w tym roku 25 listopada. Do tego dnia, poza klientami sklepów, którzy tworzą swoje listy „must have”, przygotowują się również przedsiębiorcy. Ci zwracają uwagę, że tegoroczny Czarny Piątek będzie różnić się od poprzednich. Wszystko z powodu trudnej sytuacji gospodarczej i rosnącej inflacji.
Spodziewane zmiany w stosunku do poprzednich Black Friday to brak darmowej dostawy (50 proc.), mniejszy budżet marketingowy oraz krótszy czas promocji (po 17 proc.). Aż co trzeci e-sprzedawca przyznał również, że obniżki będą niższe niż w poprzednich latach, a średni poziom rabatów planowany jest na poziomie 30 proc[1].
Co ciekawe, mimo trudności, z którymi mierzą się e-sprzedawcy, badanie pokazało również, że połowa właścicieli sklepów internetowych spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków[2]. Optymistyczne prognozy prezentują również ekonomiści z Deloitte. Przewidują oni wzrost sprzedaży internetowej w tym sezonie świątecznym o 13,5 proc., podczas gdy dla sklepów stacjonarnych szacują wzrost na poziomie mniej niż 6 proc. Rosnąca sprzedaż w e-sklepach przekłada się na zwiększone wolumeny firm kurierskich.
– Szczyt paczkowy, który rozpoczyna Black Week, to szczególny czas w roku dla firm kurierskich. To zawsze duże wyzwanie, do którego przygotowujemy się już kilka miesięcy wcześniej, aby każda paczka dotarła na czas. Nasze przygotowania poprzedzamy analizą badań rynkowych i prognozami ekspertów z dziedziny ekonomii. Mając to na uwadze, spodziewamy się, że ten okres będzie równie pracowity, co w latach poprzednich. Aby usługi realizować na jak najwyższym poziomie w infrastrukturze DHL Parcel posiadamy bardzo nowoczesne obiekty, w tym zautomatyzowane terminale. Dzięki zastosowaniu najwyższej klasy sorterów i wielu innowacyjnych rozwiązań, regularnie zwiększamy naszą wydajność. Klienci DHL Parcel mogą być pewni, że wszystkie przesyłki, obsługiwane przez DHL Parcel, dotrą na czas. – zapewnia Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel Polska.
- Dodatkowo oferujemy klientom kompleksową usługę obsługi przesyłek: od dostawy do domu, przez możliwość odbioru w Punkcie Obsługi Paczek (POP), po wprowadzone w listopadzie własne automaty paczkowe POP Box. Przesyłki doręczane przez DHL Parcel można odebrać obecnie w ponad 14. tysiącach punktów w całej Polsce – dodaje Agnieszka Świerszcz.
Niepewność rozpędzi karuzelę zakupową?
Mimo że wielu konsumentów zapowiada zaciskanie pasa, to czas okołoświąteczny jest zawsze wyjątkową okolicznością, wpływającą pozytywnie na decyzje zakupowe. Sytuacja gospodarcza w IV kwartale 2022 roku może również, wbrew pozorom, zachęcić do zakupów. Nie jest więc wykluczone, że kupujący obawiający się kolejnych podwyżek cen w związku ze wzrostem poziomu inflacji, zakupy związane z nadchodzącymi okazjami, takimi jak Mikołajki czy Boże Narodzenie, chętniej zrobią właśnie teraz, aby skorzystać z atrakcyjnych upustów, zwłaszcza w e-sklepach.
Takie rozwiązanie wskazuje aż 85% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu Festive Season, zrealizowanym przez Channel Factory.
Więcej informacji:
Justyna Dąbrowska
Ekspert ds. Komunikacji Zewnętrznej i Budowania Marki
DHL Parcel Polska
e-mail: justyna.dabrowska.wa@dhl.com
kom: 884 207 752
[1] Raport Gemius “E-commerce w Polsce 2022”
[2] Badanie operatora płatności Tpay 2022
[3] Tamże

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.