Black Week: mniejsze promocje i optymizm e-sprzedawców
Dagmara Gac
Alert Media Communications
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
dagmara.gac|alertmedia.pl| |dagmara.gac|alertmedia.pl
609 329 385
https://alertmedia.pl/
Z badań Gemius wynika, że dla 67% internautów bardziej atrakcyjne ceny są motywacją do kupowania online[1]. Dlatego takie wydarzenia jak Black Friday czy Cyber Monday, rozpoczynające coroczny szczyt paczkowy, to dla niektórych świetna okazja do zrobienia zakupów m.in. z okazji zbliżających się Mikołajek czy Świąt Bożego Narodzenia. Sytuacja gospodarcza jednak wpływa nie tylko na decyzje i zwyczaje kupujących, ale również na sytuację przedsiębiorców. Jakie będą tegoroczny weekend promocji i szczyt paczkowy? Mimo niepokojących danych gospodarczych prognozy są optymistyczne.
Black Friday w cieniu inflacji
Black Friday, czyli jedno z największych zakupowych świąt dla branży e-commerce przypada w tym roku 25 listopada. Do tego dnia, poza klientami sklepów, którzy tworzą swoje listy „must have”, przygotowują się również przedsiębiorcy. Ci zwracają uwagę, że tegoroczny Czarny Piątek będzie różnić się od poprzednich. Wszystko z powodu trudnej sytuacji gospodarczej i rosnącej inflacji.
Spodziewane zmiany w stosunku do poprzednich Black Friday to brak darmowej dostawy (50 proc.), mniejszy budżet marketingowy oraz krótszy czas promocji (po 17 proc.). Aż co trzeci e-sprzedawca przyznał również, że obniżki będą niższe niż w poprzednich latach, a średni poziom rabatów planowany jest na poziomie 30 proc[1].
Co ciekawe, mimo trudności, z którymi mierzą się e-sprzedawcy, badanie pokazało również, że połowa właścicieli sklepów internetowych spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków[2]. Optymistyczne prognozy prezentują również ekonomiści z Deloitte. Przewidują oni wzrost sprzedaży internetowej w tym sezonie świątecznym o 13,5 proc., podczas gdy dla sklepów stacjonarnych szacują wzrost na poziomie mniej niż 6 proc. Rosnąca sprzedaż w e-sklepach przekłada się na zwiększone wolumeny firm kurierskich.
– Szczyt paczkowy, który rozpoczyna Black Week, to szczególny czas w roku dla firm kurierskich. To zawsze duże wyzwanie, do którego przygotowujemy się już kilka miesięcy wcześniej, aby każda paczka dotarła na czas. Nasze przygotowania poprzedzamy analizą badań rynkowych i prognozami ekspertów z dziedziny ekonomii. Mając to na uwadze, spodziewamy się, że ten okres będzie równie pracowity, co w latach poprzednich. Aby usługi realizować na jak najwyższym poziomie w infrastrukturze DHL Parcel posiadamy bardzo nowoczesne obiekty, w tym zautomatyzowane terminale. Dzięki zastosowaniu najwyższej klasy sorterów i wielu innowacyjnych rozwiązań, regularnie zwiększamy naszą wydajność. Klienci DHL Parcel mogą być pewni, że wszystkie przesyłki, obsługiwane przez DHL Parcel, dotrą na czas. – zapewnia Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel Polska.
- Dodatkowo oferujemy klientom kompleksową usługę obsługi przesyłek: od dostawy do domu, przez możliwość odbioru w Punkcie Obsługi Paczek (POP), po wprowadzone w listopadzie własne automaty paczkowe POP Box. Przesyłki doręczane przez DHL Parcel można odebrać obecnie w ponad 14. tysiącach punktów w całej Polsce – dodaje Agnieszka Świerszcz.
Niepewność rozpędzi karuzelę zakupową?
Mimo że wielu konsumentów zapowiada zaciskanie pasa, to czas okołoświąteczny jest zawsze wyjątkową okolicznością, wpływającą pozytywnie na decyzje zakupowe. Sytuacja gospodarcza w IV kwartale 2022 roku może również, wbrew pozorom, zachęcić do zakupów. Nie jest więc wykluczone, że kupujący obawiający się kolejnych podwyżek cen w związku ze wzrostem poziomu inflacji, zakupy związane z nadchodzącymi okazjami, takimi jak Mikołajki czy Boże Narodzenie, chętniej zrobią właśnie teraz, aby skorzystać z atrakcyjnych upustów, zwłaszcza w e-sklepach.
Takie rozwiązanie wskazuje aż 85% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu Festive Season, zrealizowanym przez Channel Factory.
Więcej informacji:
Justyna Dąbrowska
Ekspert ds. Komunikacji Zewnętrznej i Budowania Marki
DHL Parcel Polska
e-mail: justyna.dabrowska.wa@dhl.com
kom: 884 207 752
[1] Raport Gemius “E-commerce w Polsce 2022”
[2] Badanie operatora płatności Tpay 2022
[3] Tamże
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.