Komunikaty PR

Czego mogą oczekiwać sprzedawcy detaliczni w Złotym Kwartale 2021?

2021-12-03  |  10:24
Biuro prasowe

Jak przez większą część 2020, tak i w ostatnim roku Złoty Kwartał – tradycyjnie najbardziej gorący okres zakupowy w roku – był bezprecedensowy i nieprzewidywalny. W tych niepewnych czasach sprzedawcy w całej Europie – a w zasadzie na całym świecie – zachęcali klientów, aby wcześniej niż zwykle ruszyli na świąteczne zakupy, co też okazało się być dobrym pomysłem.

W minionym roku o tej porze wprowadzone lockdowny w wielu krajach zamknęły tradycyjne sklepy w promocyjnym okresie Black Friday, a następnie też w czasie poprzedzającym bożonarodzeniowe wyprzedaże. W rezultacie sklepy stacjonarne poniosły znaczne straty w tym kluczowym dla handlu okresie. Kolejny rok minął, szybko zbliżają się kolejne święta, a perspektywy dla sektora detalicznego nadal pozostają niepewne.

Znaczne przedświąteczne zawirowania w handlu wydają się nieuniknione i tym razem. Jeden z największych europejskich sprzedawców odzieży ostrzegł ostatnio, że zakłócenia w łańcuchu dostaw mocno uderzają w terminowość zaopatrywania sklepów na kontynencie[1]. Wysokie koszty transportu i problemy w globalnym łańcuchu dostaw stają się coraz większym wyzwaniem zwłaszcza dla sprzedawców odzieży w Europie. Podobnie w USA. Przedstawiciele Białego Domu oficjalnie ostrzegli, że problemy z dostawami mogą doprowadzić do wzrostu cen, a niektóre półki mogą świecić pustkami w tym świątecznym okresie[2].

 

Przygotowania do świąt

Aby zmierzyć się z tymi zagrożeniami, wielu sprzedawców bierze sprawy w swoje ręce. Wiceprezes departamentu Global Delivery Services w Amazon, John Felton, zapewnił klientów i dostawców, że firma jest „przygotowana” do okresu świątecznego niezależnie od problemów występujących w globalnym łańcuchu dostaw. Felton wyjaśnił, że „zainwestowali w samoloty, statki, ciężarówki, magazyny i personel, aby klienci otrzymali to, co chcą, kiedy chcą i gdzie tego chcą, niezależnie od pojawiających się problemów[3].”

Inni z kolei poprzez kampanie reklamowe i rabaty zachęcają konsumentów do robienia zakupów z wyprzedzeniem. Mary Alderete, globalna szefowa marketingu w GAP[4], gdzie już w październiku zaczęto przeglądać przewodniki z prezentami powiedziała, że „przy ciągłym i nieustannie ewoluującym wpływie pandemii na handel detaliczny, dajemy klientom możliwość rozpoczęcia zakupów świątecznych wcześniej, aby załagodzić bożonarodzeniową gorączkę”.

Przejście do sprzedaży internetowej oraz omnikanałowość są jednymi z rozwiązań, które pozwoliły zmniejszyć straty w okresie świąt Bożego Narodzenia w poprzednim roku. Zachowania zakupowe klientów zmieniły się w tempie nigdy wcześniej niewidzianym. Ale zmiana ta, która najprawdopodobniej się utrwali, ma również bezpośredni wpływ na systemy dostaw – jest to coś, z czego sprzedawcy detaliczni obecnie doskonale sobie zdają sprawę.

Klienci borykający się z wydłużonym czasem dostawy, zwłaszcza ci, którzy robią zakupy na ostatnią chwilę, mogą w znacznej części wrócić do sklepów stacjonarnych. Mało tego. Ponieważ wygląda na to, że fizyczne sklepy pozostaną otwarte przez cały okres świąteczny, sprzedawcy muszą być w pełni przygotowani na wykorzystanie tej okazji do zwiększenia sprzedaży oraz przychodów.

 

Opłaca się być przygotowanym

Przy całym wachlarzu dodatkowych nerwowości, ponad te wynikające z samego okresu świątecznego, jest jeden obszar, gdzie nie ma miejsca na kompromisy – towary, które są na półkach muszą być bezpieczne, zabezpieczone i dostępne do kupienia.

Posiadanie jasnej strategii zapobiegania stratom będzie ważnym aspektem branym pod uwagę w te święta. Istnieje wiele sposobów na odstraszanie przestępców, a jednym z nich, który pomaga zwalczać kradzieże sklepowe jest inwestycja w systemy bezpieczeństwa i technologie, które zabezpieczają produkty. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom sprzedawcy w dalszym ciągu mogą prezentować towar w otwartych ekspozycjach i zapewniać klientom praktyczne doświadczenia jednocześnie chroniąc wartościowe produkty dostępne w sklepie.

Checkpoint Systems oferuje na przykład szeroką gamę rozwiązań Alpha High-Theft Solutions, które mogą być wykorzystywane do zabezpieczania wszelakich artykułów, od ubrań i elektroniki po biżuterię i alkohol, a jednocześnie nie ograniczają doświadczenia klienta ani nie wymagają zwiększania liczby pracowników ochrony. Nie tylko usprawnia to proces zakupowy zarówno od strony kupującego, jak i sprzedawcy, ale także pozwala na umieszczanie w otwartych ekspozycjach większej ilości produktów, aby przyciągać uwagę klientów w tym najgorętszym okresie roku. Sprzedawcy mają też zapewniony spokój ducha oraz zabezpieczone zyski dzięki widocznym odstraszaczom, skutecznie zniechęcającym potencjalnych złodziei.

 

Święta Bożego Narodzenia to przełomowy moment w roku, który jest zarówno optymistycznym jak i nerwowym czasem dla sprzedawców. I rok 2021 niczym się tu nie wyróżnia. Wraz z nadchodzącym sezonem zimowym, sprzedawcy detaliczni na całym świecie przygotowują się na kolejny, nieprzewidywalny okres świąteczny. Jedno co jest pewne to to, że opłaca się być na niego przygotowanym.

 


[1] https://www.businessoffashion.com/articles/retail/boohoo-hm-warn-supply-chain-issues-are-hitting-european-retail

[2] https://www.independent.co.uk/news/world/americas/christmas-holiday-shopping-supply-chain-b1936801.html

[3] https://marketresearchtelecast.com/amazon-says-holiday-ready-despite-supply-crisis/186637/

[4] https://www.reuters.com/world/the-great-reboot/amid-supply-chain-snarls-retailers-pitch-early-holiday-shopping-2021-10-01/

Photo by Alexander Kovacs on Unsplash

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie Biuro prasowe
2024-07-03 | 14:20

Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie

Warszawska Promenada, znana z dbałości o atrakcyjny tenant mix, nieustająco wzmacnia swoją ofertę w segmencie zdrowia i urody. Niedawno do grona najemców centrum dołączyła marka
Handel Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych
2024-07-03 | 09:13

Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych

Jeszcze w 2018 r. rynek sprzedaży FMCG w Polsce aż w 40% pochodził z małych i średnich sklepów, co było ewenementem w skali całej Europy[1].
Handel Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
2024-07-02 | 18:00

Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku

Według wstępnych szacunków, w drugim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 112,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 1,5% w porównaniu z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.