Komunikaty PR

Czego mogą oczekiwać sprzedawcy detaliczni w Złotym Kwartale 2021?

2021-12-03  |  10:24
Biuro prasowe

Jak przez większą część 2020, tak i w ostatnim roku Złoty Kwartał – tradycyjnie najbardziej gorący okres zakupowy w roku – był bezprecedensowy i nieprzewidywalny. W tych niepewnych czasach sprzedawcy w całej Europie – a w zasadzie na całym świecie – zachęcali klientów, aby wcześniej niż zwykle ruszyli na świąteczne zakupy, co też okazało się być dobrym pomysłem.

W minionym roku o tej porze wprowadzone lockdowny w wielu krajach zamknęły tradycyjne sklepy w promocyjnym okresie Black Friday, a następnie też w czasie poprzedzającym bożonarodzeniowe wyprzedaże. W rezultacie sklepy stacjonarne poniosły znaczne straty w tym kluczowym dla handlu okresie. Kolejny rok minął, szybko zbliżają się kolejne święta, a perspektywy dla sektora detalicznego nadal pozostają niepewne.

Znaczne przedświąteczne zawirowania w handlu wydają się nieuniknione i tym razem. Jeden z największych europejskich sprzedawców odzieży ostrzegł ostatnio, że zakłócenia w łańcuchu dostaw mocno uderzają w terminowość zaopatrywania sklepów na kontynencie[1]. Wysokie koszty transportu i problemy w globalnym łańcuchu dostaw stają się coraz większym wyzwaniem zwłaszcza dla sprzedawców odzieży w Europie. Podobnie w USA. Przedstawiciele Białego Domu oficjalnie ostrzegli, że problemy z dostawami mogą doprowadzić do wzrostu cen, a niektóre półki mogą świecić pustkami w tym świątecznym okresie[2].

 

Przygotowania do świąt

Aby zmierzyć się z tymi zagrożeniami, wielu sprzedawców bierze sprawy w swoje ręce. Wiceprezes departamentu Global Delivery Services w Amazon, John Felton, zapewnił klientów i dostawców, że firma jest „przygotowana” do okresu świątecznego niezależnie od problemów występujących w globalnym łańcuchu dostaw. Felton wyjaśnił, że „zainwestowali w samoloty, statki, ciężarówki, magazyny i personel, aby klienci otrzymali to, co chcą, kiedy chcą i gdzie tego chcą, niezależnie od pojawiających się problemów[3].”

Inni z kolei poprzez kampanie reklamowe i rabaty zachęcają konsumentów do robienia zakupów z wyprzedzeniem. Mary Alderete, globalna szefowa marketingu w GAP[4], gdzie już w październiku zaczęto przeglądać przewodniki z prezentami powiedziała, że „przy ciągłym i nieustannie ewoluującym wpływie pandemii na handel detaliczny, dajemy klientom możliwość rozpoczęcia zakupów świątecznych wcześniej, aby załagodzić bożonarodzeniową gorączkę”.

Przejście do sprzedaży internetowej oraz omnikanałowość są jednymi z rozwiązań, które pozwoliły zmniejszyć straty w okresie świąt Bożego Narodzenia w poprzednim roku. Zachowania zakupowe klientów zmieniły się w tempie nigdy wcześniej niewidzianym. Ale zmiana ta, która najprawdopodobniej się utrwali, ma również bezpośredni wpływ na systemy dostaw – jest to coś, z czego sprzedawcy detaliczni obecnie doskonale sobie zdają sprawę.

Klienci borykający się z wydłużonym czasem dostawy, zwłaszcza ci, którzy robią zakupy na ostatnią chwilę, mogą w znacznej części wrócić do sklepów stacjonarnych. Mało tego. Ponieważ wygląda na to, że fizyczne sklepy pozostaną otwarte przez cały okres świąteczny, sprzedawcy muszą być w pełni przygotowani na wykorzystanie tej okazji do zwiększenia sprzedaży oraz przychodów.

 

Opłaca się być przygotowanym

Przy całym wachlarzu dodatkowych nerwowości, ponad te wynikające z samego okresu świątecznego, jest jeden obszar, gdzie nie ma miejsca na kompromisy – towary, które są na półkach muszą być bezpieczne, zabezpieczone i dostępne do kupienia.

Posiadanie jasnej strategii zapobiegania stratom będzie ważnym aspektem branym pod uwagę w te święta. Istnieje wiele sposobów na odstraszanie przestępców, a jednym z nich, który pomaga zwalczać kradzieże sklepowe jest inwestycja w systemy bezpieczeństwa i technologie, które zabezpieczają produkty. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom sprzedawcy w dalszym ciągu mogą prezentować towar w otwartych ekspozycjach i zapewniać klientom praktyczne doświadczenia jednocześnie chroniąc wartościowe produkty dostępne w sklepie.

Checkpoint Systems oferuje na przykład szeroką gamę rozwiązań Alpha High-Theft Solutions, które mogą być wykorzystywane do zabezpieczania wszelakich artykułów, od ubrań i elektroniki po biżuterię i alkohol, a jednocześnie nie ograniczają doświadczenia klienta ani nie wymagają zwiększania liczby pracowników ochrony. Nie tylko usprawnia to proces zakupowy zarówno od strony kupującego, jak i sprzedawcy, ale także pozwala na umieszczanie w otwartych ekspozycjach większej ilości produktów, aby przyciągać uwagę klientów w tym najgorętszym okresie roku. Sprzedawcy mają też zapewniony spokój ducha oraz zabezpieczone zyski dzięki widocznym odstraszaczom, skutecznie zniechęcającym potencjalnych złodziei.

 

Święta Bożego Narodzenia to przełomowy moment w roku, który jest zarówno optymistycznym jak i nerwowym czasem dla sprzedawców. I rok 2021 niczym się tu nie wyróżnia. Wraz z nadchodzącym sezonem zimowym, sprzedawcy detaliczni na całym świecie przygotowują się na kolejny, nieprzewidywalny okres świąteczny. Jedno co jest pewne to to, że opłaca się być na niego przygotowanym.

 


[1] https://www.businessoffashion.com/articles/retail/boohoo-hm-warn-supply-chain-issues-are-hitting-european-retail

[2] https://www.independent.co.uk/news/world/americas/christmas-holiday-shopping-supply-chain-b1936801.html

[3] https://marketresearchtelecast.com/amazon-says-holiday-ready-despite-supply-crisis/186637/

[4] https://www.reuters.com/world/the-great-reboot/amid-supply-chain-snarls-retailers-pitch-early-holiday-shopping-2021-10-01/

Photo by Alexander Kovacs on Unsplash

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.