Czy programy lojalnościowe budują zaufanie klientów?
Według badania „Monitor Programów Lojalnościowych 2021” autorstwa ARC Rynek i Opinia, ok. 2/3 Polaków uczestniczy w co najmniej jednym programie lojalnościowym. Dane za 2020 r. pokazują, że po kilku latach względnej stabilizacji nastąpił wzrost poziomu aktywności w takich inicjatywach, a przeciętnie badani uczestniczą aż w trzech programach lojalnościowych. Dla konsumentów największą zaletą tego typu rozwiązań są rabaty i zniżki, które otrzymują w zamian za regularne zakupy.
Programy lojalnościowe mają wiele postaci
Warto zwrócić uwagę, że takie programy są kierowane nie tylko do konsumentów, ale również do przedsiębiorców. Wśród nich są np. dystrybutorzy, sprzedawcy detaliczni czy usługodawcy, którzy biorą udział w tzw. motywacyjnych programach B2B (business to business). Drugą, szerszą grupą docelową programów lojalnościowych są nabywcy ostateczni, czyli konsumenci, którzy kupują produkty i usługi na użytek własny.
Jakie programy lojalnościowe możemy znaleźć na rynku? Najpopularniejsze występują w formie punktowej, gdzie konsument w zamian za zakupy lub skorzystanie z usług otrzymuje określoną liczbę punktów, które może wymienić na nagrody, bony zakupowe lub zniżki. Najczęściej gromadzi się je na specjalnym koncie, z dostępem poprzez kartę programu lub aplikację mobilną.
Oferty klubowe charakteryzują się tym, że stały klient otrzymuje w nich kartę członkowską, która daje mu dostęp do wielu benefitów m.in. rabatów na wybrane produkty i usługi. W takim programie można zastosować podział na statusy członkostwa, które zależą od aktywności klienta. Im wyższy status, tym więcej korzyści.
Występują również formy niepieniężne, które polegają na wymianie zbieranych punktów na nagrody związane z działalnością konkretnego sklepu lub lokalu usługowego. Dla przykładu, w salonie piękności moglibyśmy w ten sposób otrzymać kosmetyk lub zaproszenie na zabieg.
Nie można zapomnieć także o programach lojalnościowych VIP, za które klienci muszą zapłacić. Zainteresowana taką formą członkostwa osoba otrzymuje kartę lub cyfrowy identyfikator, który umożliwia dostęp do specjalnych usług, rabatów i ofert. Karta VIP często oznacza wymierne korzyści dla klienta, któremu oferuje się benefity wynagradzające okresowe, nierzadko wysokie opłaty.
Programy lojalnościowe dla określonych odbiorców
Omawiane programy mogą być również kierowane do konkretnych grup, np. podróżników. Jednym z takich przykładów jest Miles & More, którego jedynym partnerem finansowym w Polsce jest Diners Club Polska. Uczestnicy tego programu zbierają punkty DC wymienialne na mile, które otrzymują nie tylko za zakup biletów lotniczych i podczas podróży, ale również podczas codziennych płatności. Jest to możliwe dzięki akceptacji kart Diners Club m.in. w największych sieciach detalicznych i w internecie n.p. poprzez serwis PayPal. Zebrane mile można wykorzystać m.in. na bilety lotnicze i podwyższenie klasy lotu.
– Programy lojalnościowe są wartościowe, jeśli przynoszą realne korzyści dla konsumentów. Istotne jest, aby firma, która organizuje taki sposób interakcji i budowania relacji z klientem znała jego potrzeby i oferowała produkty, usługi lub rabaty dopasowane do oczekiwań. Posługując się przykładem programu Miles & More można powiedzieć, że ważna jest nie tylko ogólna koncepcja takiego programu lojalnościowego, ale również sprawne reagowanie na zmiany rynkowe i dostosowanie benefitów do bieżących nastrojów konsumentów – mówi Anna Stankiewicz z Diners Club Polska.
Czy warto inwestować w lojalność?
Dzięki programom lojalnościowym, klienci chętnie i regularnie korzystają z oferty danej firmy, co pomaga budować silną relację z marką.
Programy wspierające sprzedaż powodują także wzrost satysfakcji konsumentów. Nabierają oni poczucia, że kupują w miejscu, które lubią i są zadowoleni ze zrobionych zakupów lub z wykonanej usługi. Ponadto, stali klienci otrzymują rabaty na produkty i usługi, dzięki czemu wiedzą, że marka o nich dba i dopasowuje ofertę do indywidualnych potrzeb.
Można na wiele sposobów dbać o satysfakcję i budowanie relacji z klientami. Programy lojalnościowe są jedną ze sprawdzonych i nadal cieszących się powodzeniem metod. Swobodny dostęp do konkurencyjnych towarów i usług, o każdej porze dnia i ponad granicami, czyni z lojalności klientów prawdziwy skarb każdego przedsiębiorcy a jej utrzymanie jest wyzwaniem wymagającym nie lada sztuki i wysiłku.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informacja o Diners Club Polska
Diners Club Polska jest jedynym niebankowym podmiotem w Polsce, który wydaje karty kredytowe z okresem bezodsetkowym do 59 dni i oprocentowaniem kredytu w wysokości od 7,6 proc. Wybrane karty wydawcy można połączyć z największym europejskim programem lojalnościowym - Miles and More. Oferta kart Diners Club jest kierowana do dużych oraz małych i średnich przedsiębiorstw, przedstawicieli wolnych zawodów, podróżników, oraz wszystkich, którzy cenią wygodę i bezpieczeństwo. Karty są akceptowane na świecie w 40 mln punktów handlowo-usługowych oraz w 1,3 mln bankomatów, w ponad 200 państwach i terytoriach zależnych. Spółka jest licencjobiorcą Diners Club International, najstarszego wydawcy kart płatniczych oraz jednej z największych i najbardziej znanych niebankowych instytucji finansowych na świecie, należącej do Discover Financial Services.
Więcej informacji na stronie: www.dinersclub.pl

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.