Komunikaty PR

Czy w 2022 roku utrzyma się moda na modę online?

2022-01-28  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt

Tylko w 2021 roku światowy rynek mody online wart był 760 mld dolarów. Mimo lockdownów i globalnego spowolnienia gospodarczego, trend jest wyraźny – osoby handlujące modą coraz chętniej przenoszą się do sieci. To ogromna szansa dla polskich projektantów i producentów, którzy – niezależnie od oferowanego asortymentu – dzięki możliwościom stwarzanym przez handel online, są w stanie dotrzeć ze swoją ofertą do klientów z całego świata. W jaki sposób można załapać się na zyski? 

Już w tym roku sprzedaż online ma stanowić ponad połowę rynku mody na całym świecie, a w ciągu trzech najbliższych lat, branża fashion e-commerce ma rosnąć o 7,18 proc. rocznie, osiągając wartość ponad 1 biliona dolarów w 2025 roku. W Polsce w ubiegłym roku rynek odzieży i obuwia odnotował po raz pierwszy dwucyfrowy wzrost, chociaż branża potrzebuje jeszcze kolejnych 12 miesięcy, aby w pełni nadrobić straty spowodowane pandemią. Jednym z głównych narzędzi, które do tego posłuży, będzie sprzedaż w sieci. 

– Globalnie głównym trendem w modzie w tym roku jest wykorzystywanie internetowych kanałów sprzedaży. Na całym świecie klienci dostrzegli zalety płynące z możliwości kupowania w sieci, mniej się boją również np. niedopasowanych czy nieodpowiednio leżących ubrań, bo te zawsze można zwrócić. Dodatkowo, na przykład brytyjscy konsumenci częściej w Internecie zaopatrują się w odzież niż jakiekolwiek inne produkty, a dwie trzecie amerykańskich konsumentów od momentu wybuchu pandemii będzie częściej nabywać ubrania online. Polski e-commerce powinien wykorzystać ten trend, wychodząc z ofertą poza granice kraju podkreśla Jakub Pietraszek, Co-founder i CEO Booste, firmy udzielającej finansowania e-commerce’om w ramach modelu revenue-based financing.

Produkty z kategorii mody osiągają szczyty popularności w handlu międzynarodowym – to właśnie odzież czy buty najchętniej nabywamy z innych krajów, szczególnie w sytuacji gdy kupowanie online zatarło realne granice i zachęciło coraz więcej osób do zamawiania produktów z innych krajów. To oznacza, że polscy projektanci czy producenci ubrań, którzy dobrze „wyczują” moment, mogą zwiększyć swoje obroty, docierając do nowego grona klientów na różnych rynkach.

Jakiego rodzaju moda będzie popularna?

Próbując przyciągnąć klientów zza granicy do polskiego e-commerce’u, trzeba mieć na uwadze przede wszystkim nadchodzące trendy w modzie oraz specyfikę klientów na danym rynku. Przykładowo, ponad 20 proc. amerykańskich konsumentów stwierdziło, że nie wróci do swojego przed-epidemicznego stylu ubierania się.

Na rynku może dominować popyt przede wszystkim na komfort – prawie dwie trzecie e-konsumentów z USA będzie chętniej wybierało wygodne ubrania, a prawie 40 proc. z nich obniżyło swoje standardy dotyczące „akceptowalnego” sposobu ubierania się. W Niemczech dobrze dopasowane i wygodne ubrania mogą być ważniejsze niż to, czy zostały wyprodukowane z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju.

Z drugiej strony: jedna trzecia amerykańskich konsumentów planuje więcej eksperymentować z modą. W Niemczech z kolei popularniejsze będą tańsze, ale wciąż markowe brandy – mniej niż co dziesiąty konsument będzie sięgał po marki bardziej premium.

Co to oznacza? Między innymi – rosnący popyt na luksus od znanych i drogich marek, szczególnie po zakończeniu okresu obostrzeń i powrocie do spotkań „na żywo”. Potwierdzają to dane – mimo gwałtownych spadków w 2020 roku, w następnym roku, gdy tylko zaczęto luzować restrykcje w wielu krajach, wartość rynku dóbr luksusowych wzrosła o 29 proc., osiągając wycenę 283 mld EUR, a w ciągu najbliższych lat ma rozwijać się w tempie 6-8 proc. rocznie.

Dotyczy to również mody online – przedsiębiorca sprzedający ubrania, buty czy akcesoria z wyższej półki może skutecznie dotrzeć m.in. do Generacji Z i Millenialsów. To właśnie oni w ciągu najbliższych trzech lat wygenerują 130 proc. rynkowego wzrostu w globalnej branży mody luksusowej.

Co będzie jeszcze ważne, oprócz produktu?

– Klientów z apetytem na nasze produkty można znaleźć w każdym zakątku świata, dzięki możliwościom dzisiejszej technologii. Warto mieć świadomość tego, szczególnie że niszowa polska marka, która doświadcza wyzwań związanych ze skalowaniem swojego biznesu na lokalnym rynku, może doskonale wpasować się w gusta internautów z Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych. Tutaj ważne jest rozeznanie w trendach w danym kraju, ale również podjęcie skutecznych działań marketingowych, dzięki którym dotrzemy do klienta, który nie będzie miał problemu z wydaniem swoich pieniędzy na nasz produkt – podkreśla Michael Kacprzak, Co-founder Booste.

Co warto mieć na uwadze, nie tylko dobry produkt czy cena są istotne. Badania pokazują, że klienci będą bardziej skłonni do kupowania za granicą, jeśli sklep zaoferuje bezpłatny zwrot produktu (72 proc.), ułatwi śledzenie statusu zamówienia (71 proc.) i będzie transparentnie informował o możliwych dopłatach celnych lub podatkowych (70 proc.). Konsumenci jednak nie wybaczają – wystarczy popełnić jedną pomyłkę, aby „spalić” się w oczach ok. 60 proc. klientów z innych rynków.

Czy wobec tego warto ruszać na podbój rynków zagranicznych? Oczywiście – tylko w 2020 roku polscy przedsiębiorcy wyeksportowali w ramach wspólnego rynku unijnego produkty i usługi o wartości ok. 24 mld EUR, co uplasowało ich na liście pięciu najlepszych eksporterów unijnych – przed nimi były tylko Holandia, Irlandia, Belgia i Czechy. To pokazuje, że polscy przedsiębiorcy już teraz są doceniani za granicą, a ci, którzy odważą się wyjść poza rodzimy rynek, również w kanale online, mogą zostać sowicie wynagrodzeni przez portfele klientów z innych krajów.
 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie Biuro prasowe
2024-07-03 | 14:20

Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie

Warszawska Promenada, znana z dbałości o atrakcyjny tenant mix, nieustająco wzmacnia swoją ofertę w segmencie zdrowia i urody. Niedawno do grona najemców centrum dołączyła marka
Handel Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych
2024-07-03 | 09:13

Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych

Jeszcze w 2018 r. rynek sprzedaży FMCG w Polsce aż w 40% pochodził z małych i średnich sklepów, co było ewenementem w skali całej Europy[1].
Handel Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
2024-07-02 | 18:00

Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku

Według wstępnych szacunków, w drugim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 112,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 1,5% w porównaniu z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.