Komunikaty PR

Czy zatory płatnicze zepsują sklepom Black Friday?

2021-11-24  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Aby zebrać zakupowe żniwa, e-handlowcy muszą najpierw zainwestować m.in. w reklamę czy zatowarowanie. W tym roku potężną kulą u nogi mogą jednak okazać się braki w budżecie sklepów.

  • Stawka Black Friday jest bardzo wysoka – w ubiegłym roku w tym okresie liczba zamówień w e-commerce wzrosła nawet o 154 proc., a średnia wartość transakcji była o połowę wyższa niż podczas zwykłych dni zakupowych[1].
  • Podczas nadchodzącego Czarnego Piątku sprzedawcy w Polsce będą kusić klientów rabatami, bezpłatną dostawą, zainwestują w działania marketingowe i aktywności związane z SEM i SEO. Kluczowe jest też odpowiednie zatowarowanie i przygotowanie na zwiększony ruch w działach obsługi klienta[2].
  • Wszystko to wymaga jednak nakładów finansowych. Tymczasem plany firm może pokrzyżować palący problem zaległości w płatnościach, wpływający negatywnie na budżety marketingowe i inne przygotowania do Czarnego Piątku. Już teraz polskie MŚP zalegają swoim kontrahentom czy instytucjom finansowym na kwotę aż 38 miliardów złotych[3].
  •  

Nadchodzący Black Friday po raz kolejny będzie okazją dla wielu e-sklepów do zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych klientów. To właśnie podczas Czarnego Piątku, tradycyjnie inaugurującego świąteczny sezon zakupowy, konsumenci są najbardziej skłonni do kupowania prezentów gwiazdkowych dla najbliższych i dla siebie. Każdego roku sklepy przygotowują się więc do tej okazji najlepiej, jak potrafią. W tym sezonie 76 proc. z nich będzie kusić klientów rabatami, a 44 proc. planuje zaoferować bezpłatną dostawę. Nie brakuje również działań marketingowych – w szczególności długofalowych, takich jak SEM i SEO (70 proc.)[4].

Nie wszystkie sklepy będą jednak miały możliwość zawalczyć o względy klientów w optymalnym stopniu. Trudno bowiem oferować atrakcyjne rabaty lub finansować darmowe doręczenia przesyłek, jeśli nie dopina się budżet firmy. Jednym z powodów takiej sytuacji są zatory płatnicze, charakterystyczne dla polskiego krajobrazu biznesowego.

 

Pustki w budżecie utrudniają e-sklepom rozwinięcie skrzydeł

Mimo że nieco ponad tydzień przed Czarnym Piątkiem, 17 listopada, obchodzimy Dzień bez Długów, to aktualnie co trzecia firma MŚP czeka na opłatę faktur, które są przynajmniej 2 dni po terminie. Problem dotyczy szczególnie handlu, który ma największe kłopoty ze ściąganiem należności. Zaległości mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw wynoszą w sumie 38 miliardów złotych, co mocno ogranicza handlowcom horyzont inwestycyjny[5].

Niezależnie od tego, czy firmy same zalegają, czy czekają na przeterminowaną płatność, problem zawsze sprowadza się do pustki w budżecie. Tymczasem Black Friday to czas, którego nie można przegapić, ale jednocześnie nie można do niego podejść bez dobrego planu. Polscy konsumenci są szczególnie wyczuleni na pseudopromocje bez realnej wartości czy fałszywe obniżki – przestrzega Jakub Pietraszek, CEO Booste, firmy oferującej finansowanie dla e-commerce w modelu revenue-based financing.

 

Stopy procentowe w górę, kredyty bankowe też

Lukę w budżecie można uzupełnić zewnętrznym finansowaniem. Proces ubiegania się o dodatkowe pieniądze nie zawsze jest jednak prosty. Dodatkowo na możliwościach finansowych przedsiębiorców może odbić się walka z inflacją – mimo że banki przewidują luzowanie wymogów w ostatnim kwartale tego roku, przewidywane podwyżki stóp procentowych mogą znacząco zmieniać warunki umów podpisywanych z instytucjami finansowymi. Zaległe płatności z jednej strony i ryzyko związane z obarczaniem budżetu długiem o nieprzewidywalnej zmienności oprocentowania odstraszają wiele firm od wnioskowania o zewnętrzną pomoc.

W tych warunkach przedsiębiorstwa działające w branży e-commerce są jednak w lepszej sytuacji niż wiele innych. Szansą na wyjście z problemu jest w ich przypadku wspomniany model revenue-based financing, oferowany przez Booste – czyli zastrzyk finansowy, który spłaca się potem w oparciu o realne obroty sklepu. Rosnące stopy procentowe nie odgrywają tutaj większej roli – e-sklep spłaca pożyczkę w swoim tempie, regularnie przekazując przekazując ustalony wcześniej procent od obrotu. Koszt otrzymania pożyczki od Booste może wynieść nawet 1 proc. W efekcie za pożyczkę o wartości 50 tys. PLN na działania marketingowe przedsiębiorca może zapłacić tylko 500 PLN tytułem prowizji. Pozostałą wartość kredytu będzie spokojnie regulował co miesiąc, bez obawy o nieprzewidywalne zmiany obciążeń ratalnych.

To prawdziwa rewolucja w e-commerce: pożyczkodawca dedykowany dla biznesu online, który doskonale rozumie specyfikę tej branży i dostosowuje się do niej. Przy wsparciu partnerskiej agencji marketingowej można dotrzeć do klientów w Polsce i za granicą, a po udanym miesiącu sprzedażowym sprawnie spłacić finansowanie. Nasi klienci odnotowują wzrosty blisko 200-procentowe dzięki połączeniu efektywności budżetowej i skuteczności reklamowej – podkreśla Jakub Pietraszek.

 

Polacy czekają na promocje… aż same do nich przyjdą

Zwiększone fundusze w okresie przedświątecznym potrzebne są e-sklepom przede wszystkim na proaktywne dotarcie do klientów z promocjami. Można tu zaobserwować ciekawe zjawisko: choć aż 7 na 10 Polaków badanych przez BioStat i SMSAPI odwleka plany zakupowe na koniec listopada w oczekiwaniu na największe promocje, to zarazem są… stosunkowo bierni w poszukiwaniu najkorzystniejszych ofert. Tylko 53 proc. respondentów zasięgało informacji bezpośrednio na stronie sklepu – co oznacza, że nasza wiedza o najlepszych okazjach jest głównie przypadkowa. Jej źródła bywają różnorodne: kanały mediów społecznościowych (59 proc.), wizyta w sklepie stacjonarnym, np. przy okazji kupowania w galerii handlowej (50 proc.), TV, prasa czy radio (35 proc.), a także wiadomości e-mail (34 proc.)[6]. Innymi słowy – to promocje przychodzą do nas, a nie my do nich.

To oznacza, że klienci nie nastawiają się na kupowanie konkretnych produktów, lecz są otwarci na sugestie i nowości zakupowe. Firmy e-commerce mają więc pole do popisu. Muszą jednak mocno i pomysłowo zainwestować w przekaz marketingowy, bo ten w okolicach Black Friday będzie już tak intensywny, że nawet najlepsza oferta, jeśli będzie niedoinwestowana reklamowo, może zginąć w natłoku podobnych – zauważa Mateusz Jeżyk, Head of Business Development w Digitree Group.

 

Na co jeszcze potrzebny jest większy budżet podczas Black Friday?

Obniżki cen i reklama nie wyczerpują jednak potrzeb inwestycyjnych w kluczowym dla handlu okresie. Ogromną rolę odgrywa także odpowiednie zatowarowanie oraz przygotowanie działów obsługi klienta na intensyfikację ruchu (60 proc.)[7]. Wśród innych kluczowych działań można wymienić również: zabezpieczenie zaplecza e-sklepu na zintensyfikowany ruch klientów, optymalizację treści oraz UX/UI.

 


[1] Shoper, Jak polskie sklepy internetowe przygotowują się do Black Friday 2021

[2] Shoper, Jak polskie sklepy internetowe przygotowują się do Black Friday 2021

[3] BIG InfoMonitor, Co trzecia firma czeka na zapłatę ponad dwa miesiące. Zaległości rosną i przekraczają 38 mld zł

[4] Shoper, Jak polskie sklepy internetowe przygotowują się do Black Friday 2021

[5] BIG InfoMonitor, Co trzecia firma czeka na zapłatę ponad dwa miesiące. Zaległości rosną i przekraczają 38 mld zł

[6] BioStat dla SMSAPI, Badanie postaw Polaków wobec nadchodzącego Black Friday, 2021

[7] Tpay, Badanie wśród sprzedawców współpracujących z Tpay, 2021

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush! Biuro prasowe
2024-04-26 | 16:30

Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!

Na teraz czy na tydzień? Tylko dla siebie, a może dla całej rodziny? Niezależnie od tego, jakich zakupów potrzebujesz, zrobisz je w jednym miejscu. Wystarczy Ci do tego aplikacja Żabka
Handel Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
2024-04-26 | 11:50

Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie konsumentów na produkty bogate w białko, marka Tarczyński wprowadza na rynek nowy produkt – Kabanosy Tarczyński Protein. To propozycja dla
Handel COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
2024-04-26 | 11:00

COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego

W Polsce systematycznie przybywa odpadów opakowaniowych. Aby ograniczyć ich ilość i pobudzić gospodarkę o obiegu zamkniętym, konieczne jest wprowadzenie systemu kaucyjnego. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.