Komunikaty PR

Dostawy w e-commerce a ekologia

2022-01-18  |  14:00
Biuro prasowe

 

Rynek e-commerce, m.in. z powodu wprowadzanych w czasie pandemii lockdown’ów czy ograniczeń w handlu stacjonarnym, bardzo się rozwinął. Zakupy w dużej mierze przeniosły się do sieci, a samo posiadanie e-sklepu stało się wręcz koniecznością. Świadomość konsumentów rośnie, często nie ograniczają się już oni wyłącznie do wyboru ekologicznych produktów, ale zwracają coraz większą uwagę na to jak zostały zapakowane czy na sam sposób dostawy. Branża e-commerce stanęła przed wyzwaniem, by zakupy online były nie tylko wygodne, ale też jak najbardziej ekologiczne.

 

Bio opakowania

Według raportu „Odpowiedzialny e-commerce 2021”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, za najbardziej nieekologiczne praktyki e-sklepów konsumenci uważają używanie folii do pakowania przesyłek (22%), pakowanie produktów spożywczych w woreczki foliowe i reklamówki (20%), a także pakowanie małych produktów w duże paczki oraz towarzyszące temu zwiększone zapotrzebowanie na używanie wypełniaczy (18%). Te same praktyki postrzegane są za najbardziej uciążliwe. Co ciekawe, aż 53% kobiet i dwukrotnie mniej mężczyzn, nie uważa żadnej z tych takich praktyk za nieekologiczne.

Sklepy powinny zacząć sięgać po opakowania przyjazne środowisku, jak np. plastik z recyklingu, biodegradowalne materiały czy przetworzony papier. To również wymóg Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) odnośnie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Jej celem jest popularyzacja i wdrażanie w praktyce biznesowej koncepcji gospodarki obiegu zamkniętego. Do 2030 r. wszystkie produkty z plastiku mają być recyklingowane, dlatego też, przyszłością w produkcji opakowań może być rynek wtórny.

 

Logistyka ostatniej mili

Ślad węglowy w logistyce to emisja transportu dzielona przez liczbę przewożonych produktów. Jego redukcja to nie lada wyzwanie dla całej branży. Jednym ze sposobów ograniczenia niewątpliwie są zrównoważone dostawy przesyłek. Mało kto pamięta o tym, że w podstawowym, niezoptymalizowanym procesie spalane są ogromne ilości ropy naftowej, co prowadzi do dużej emisji dwutlenku węgla oraz zatorów w centrach miast.

Ponadto, problemem z jakim muszą zmierzyć się firmy, są tzw. puste przejazdy. Nie zawsze dostawcy mają auta wypełnione po sam dach, dlatego tak ważne jest wprowadzenie działań mających na celu konsolidację przesyłek, np. poprzez ich dostawę przez punkty odbioru dla klientów. Popularnością cieszy się również opcja przekierowania dostawy pierwotnie realizowanej w trybie Home Delivery do punktu odbioru czy dostarczenia jej w innym, ustalonym z klientem terminie tak, aby mieć gwarancję udanego dostarczenia już przy pierwszej próbie.

Branża jednak szuka ekologicznych rozwiązań już na początkowym etapie drogi przesyłek. Od ciągle doskonalonych procesów automatyzacji, przez segregację śmieci, oświetlenie hal LED-ami, po wykorzystanie paneli fotowoltaicznych na magazynach – zwłaszcza z myślą o elektrycznych samochodach, które również są coraz częściej wprowadzane przez największe logistyczne firmy. Eko-flota to zdecydowanie trend przyszłości bez względu na to, czy to rowery, czy samochody cargo.

Ograniczenie emisji dwutlenku węgla jest dla nas bardzo ważne. Obecnie testujemy elektryczne samochody, wielką przyszłość widzimy jednak w wykorzystaniu wodoru. Wiemy, że technologia wodorowa jest już na tyle dojrzała, że można ją stosować na co dzień. Przydatność wodoru dla celów logistycznych jest oczywista: napęd wodorowy jest bezemisyjny, wodór można szybko zatankować i oferuje on wystarczający zasięg. Naszym celem jest budowa stacji tankowania wodoru w naszych magazynach. W pierwszej fazie chcielibyśmy wykorzystać wodór jako dodatkowe źródło zasilania w niektórych typach samochodów elektrycznych, które już testowaliśmy, zwiększając w ten sposób ich zasięg.  Od samego początku inwestujemy w fotowoltaikę, bowiem kwestie pozyskania energii są i będą dla nas niezwykle istotne. Wszystkie nasze automaty paczkowe Z-BOX zasilane są właśnie poprzez panele fotowoltaiczne, dzięki czemu jesteśmy niezależni od stałego źródła zasilania. Stale pracujemy też nad optymalizacją procesów w związku z magazynowaniem odpadów, jak np. recykling zużytych opakowań oraz wdrożeniem takich, które nadają się do wielkokrotnego użytku. Testujemy także biodegradowalne taśmy do pakowania, które chcielibyśmy wprowadzić w niedalekiej przyszłości – mówi Dawid Bednarek, dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland.

 

Zielone rozwiązania

Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że konsumenci są zdania, że jest wiele rozwiązań, które mogłyby sprawić, że zakupy w sieci będą bardziej eko. W szczególności, według badanych osób, na zmniejszenie negatywnego wpływu e-commerce’u wpłynąć może dostawa paczek przy pomocy samochodów elektrycznych (ocena 4,18 w skali 1-6), opcja pakowania przesyłek bez folii i plastiku (4,08), opcja wyboru dostawy w mniejszym opakowaniu (4,06) i możliwość wyszukiwania w sklepach produktów z certyfikatami eko (4,05).

Co ciekawe, magazyny, które wprowadzają ekologiczne rozwiązania wyróżniane są certyfikatami BREEAM lub LEED. Świadczą one o tym, zostały wybudowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

To tylko potwierdza, jak ważne jest wprowadzanie ekologicznych rozwiązań już od samego początku procesu drogi przesyłki z e-sklepu do rąk klienta. Coraz bardziej świadomi konsumenci chcą mieć pewność, że poza bezpiecznym i wygodnym sposobem dostarczenia przesyłki, jej droga będzie wiązała się ograniczeniem emisji szkodliwych substancji – w trosce o swoje zdrowie, jak i środowisko.

 

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zasikovna. W ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 8 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 9 000 własnych punktów odbioru, 92 000 punktów partnerskich i współpracuje z ponad 30 000 sklepów internetowych. W 2020 roku obsłużyła 40,5 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Jeszcze szybsze i wygodniejsze zwroty teraz na ERLI Biuro prasowe
2024-05-08 | 11:00

Jeszcze szybsze i wygodniejsze zwroty teraz na ERLI

Konsumenci w Polsce wybierając formę dostawy zakupów online najczęściej decydują się na automaty paczkowe, z czego aż 93% korzysta z urządzeń Paczkomat® InPost. Co więcej - ta
Handel Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!
2024-04-26 | 16:30

Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!

Na teraz czy na tydzień? Tylko dla siebie, a może dla całej rodziny? Niezależnie od tego, jakich zakupów potrzebujesz, zrobisz je w jednym miejscu. Wystarczy Ci do tego aplikacja Żabka
Handel Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
2024-04-26 | 11:50

Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie konsumentów na produkty bogate w białko, marka Tarczyński wprowadza na rynek nowy produkt – Kabanosy Tarczyński Protein. To propozycja dla

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.