E-commerce jedynym kanałem rynku odzieży i obuwia, który odczuje wzrost sprzedaż

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Sprzedaż internetowa jest jedynym kanałem rynku odzieży i obuwia, na który epidemia koronawirusa będzie miała pozytywny wpływ. Szybszych wzrostów w tym kanale można się spodziewać we wszystkich segmentach handlu detalicznego (kosmetyków, artykułów wyposażenia wnętrz, RTV, AGD i sprzętu elektronicznego oraz artykułów sportowych).
E-commerce sposobem na ograniczenie strat spowodowanych zamknięciem sklepów
Jednak dla większości detalistów sprzedaż w tym kanale jest tylko sposobem na ograniczenie strat spowodowanych zamknięciem sklepów. Tylko część firm może naprawdę zyskać na obecnym kryzysie – to głównie gracze od lat wyspecjalizowani tylko w sprzedaży internetowej – Allegro, Zalando czy eobuwie.pl, którzy oferują dużą wygodę zakupów (darmowe i szybkie dostawy, łatwe i darmowe zwroty).
Mimo trzycyfrowych wzrostów w kanale internetowym w pierwszym kwartale 2020 r., najwięksi detaliści odnotowali spadki w całej sprzedaży w porównaniu do 1 kwartału 2019 r.
Lider rynku obuwniczego w Polsce – CCC, mimo wzrostu w kanale e-commerce o 39% w Polsce w pierwszym kwartale 2020 r. (styczeń-marzec), całe przychody detalisty w kraju spadły o 33% r/r.
Z kolei przychody grupy LPP w pierwszym kwartale 2020 r. (luty-kwiecień) ze sprzedaży w kanale internetowym na wszystkich rynkach wzrosły o 129%, osiągając sprzedaż o wartości 174 mln zł. Mimo tak wysokiego wzrostu w kanale e-commerce, grupa odnotowała spadek sprzedaży w omawianym okresie o 35% r/r.
E-commerce górą
Kolejną przewagą kanału sprzedaży internetowej jest szybka reakcja poszczególnych graczy na obecną sytuację poprzez wprowadzanie rozwiązań zachęcających do zakupów online.
Dla przykładu, Allegro wprowadziło darmowe dostawy Allegro Smart dla wszystkich użytkowników. Dzięki subskrybcji ostawy do paczkomatów i punktów odbioru są darmowe przy zakupach za min. 40 zł, a kurierem – min. 100 zł.
Z kolei marka odzieżowa Quiosque, dzięki współpracy z Fast White Cat oraz portalem społecznościowym Facebook udało się stworzyć możliwość promocji oraz sprzedaży produktów na żywo. Podczas live’ów konsumenci mogli obejrzeć produkty na modelkach oraz dokonać zakupu.
Sieć eobuwie.pl aby ułatwić klientom zakupy online postanowiła przenieść system esize.me do smartfona. Wprowadzając za pomocą aplikacji funkcję skanowania stopy smartfonem. Funkcja skanera 2D jest uproszczoną wersją systemu esize.me, dostępnej od października 2018 r. w Polsce. Rozwiązanie to pozwala to na dopasowywanie butów do kształtu stopy, bez konieczności ich przymierzania. A do zeskanowania stopy jest potrzebny smartfon z systemem Android oraz biała kartka A4.
Łatwym sposobem dla firm na wejście w kanał internetowy jest rozpoczęcie sprzedaży swoich produktów na platformach handlowych. Największa platforma sprzedaży w Polsce – Allegro między styczniem a kwietniem 2020 r. osiągnęła wzrost sprzedaży nowych produktów w kategorii odzież i obuwie o 16% r/r. Według szacunków PMR sprzedaż nowych produktów na platformie wzrośnie o ponad 22% względem roku poprzedniego.
Co więcej, należy się spodziewać, że koronawirus okaże się czynnikiem pozytywnie wspierającym rozwój sprzedaży internetowej odzieży i obuwia także w dłuższym okresie czasu. Część konsumentów może przekonać się do zakupów online i pozostać przy nich. Jak przewiduje spółka VRG, w 2020 r. udział e-commerce w przychodach całej spółki wzrośnie do 20%, z 14% w 2019 r.
Więcej informacji na temat sprzedaży odzieży i obuwia w internecie w raporcie PMR: Handel internetowy w Polsce 2020 -> https://bit.ly/pmr-handel-online
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Karolina Szałas
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.