Komunikaty PR

E-commerce stawia na ekologiczne punkty odbioru

2022-12-29  |  13:00
Biuro prasowe

 

Jednym z najbardziej skutecznych rozwiązań w obszarze obsługi przesyłek jest dostawa poza miejscem zamieszkania odbiorcy, tzw. OOH (out of home). Według analiz przeprowadzonych przez Last Mile Experts, w 2021 roku na rynku europejskim liczba punktów OOH wzrosła o około 35% (średni wynik dla UE i Wielkiej Brytanii).

 

Punkty OOH według państw

Warto zwrócić uwagę na dwa rynki, w których wzrost liczby automatów jest znacznie wyższy, np. „lockerland” (czyli Polska), gdzie liczba maszyn wzrosła o ponad 70%, czy Szwecja ze wzrostem o 170% rok do roku.

 

Zakupy online, w przeciwieństwie do tradycyjnego handlu, obejmują dostawę do klienta końcowego. Wbrew pozorom, to skomplikowany i kosztowny proces. Oczekuje się, że wartość globalnego rynku dostaw ostatniej mili wzrośnie do 2027 r. do ponad 200 mld USD z 108,1 mld USD w 2020 r. Wzrost rynku dostaw ostatniej mili jest napędzany przez zwiększoną liczbę zamówień online. Około 70% tych wydatków zostanie wygenerowanych przez transport, z czego około 50% dotyczy ostatniej mili – wskazuje raport Statista „Last Mile Delivery Market”.

 

Preferencje polskich konsumentów

Polscy klienci w kwestii dostarczenia towaru zdecydowanie i niezmiennie preferują dostawę do Paczkomatu® InPost – taką opcję wybiera aż 81% respondentów. Z kolei 43% preferuje dostawę przez kuriera do domu lub pracy, a tylko 17% wskazało wysyłkę zamówienia do punktu partnerskiego - wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2022” opracowanego przez Geminus.

 

Co ciekawe, wspomniany raport wykazał, że oferowanie różnych form dostawy jest motywujące do zakupów przez Internet. Najistotniejsza jest tutaj opcja dostawy przez Paczkomat® InPost (83%), a także dostawa kurierem do domu lub pracy (63%). Co ciekawe, klienci sklepów online wskazują także, dodatkowe formy dostawy, które także zachęcają ich do zakupu przez internet – jest to opcja darmowego transportu z możliwością wniesienia (88%) oraz błyskawiczna dostawa do domu w tym samym dniu (83%). Dostawa, która odbywa się do 12 godzin jest motywująca do częstszych zakupów online aż dla 85% badanych.

 

W dobie automatów paczkowych i punktów odbioru – tzw. PUDO pojawiających się w każdej mniejszej miejscowości oraz na każdej większej ulicy większego miasta, logistyka staje się bardziej efektywna. Mniejsza liczba zwrotów i podjazdów pod dany adres, to również mniejszy ślad węglowy i korzyść dla środowiska. Często brak możliwości odbioru paczki w dowolnym momencie powoduje nieodebranie przesyłki w ogóle.  – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.

 

Punkt PUDO w Europie

Polskie e-sklepy wysyłające towary do klientów na rynku czeskim, słowackim, węgierskim czy rumuńskim mogą skorzystać z ponad 14,500 tys. punktów PUDO, mają też do dyspozycji sieć Z-BOX’ów Packety. Dzięki temu odbiór paczek czy ewentualny zwrot towarów odbywa się sprawnie, a konsumenci nie muszą długo czekać czy daleko po nie jeździć.

 

Packeta, która działa na 34 rynkach, ma rozbudowaną sieć własnych punktów odbioru oraz punktów partnerskich w wielu krajach i jest w stanie dostarczać przesyłki niemal na cały świat szybko i tanio. Dla klientów, którzy cenią czas i koszt przesyłki, to rozwiązanie wręcz idealne. To także korzyść dla e-sklepów, które uzyskują łatwy dostęp do zagranicznych rynków, gdzie mogą pozyskać nowych klientów przy relatywnie niskich barierach wejścia. – podsumowuje Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.

 

Dostawa minutowa na Słowacji

Słowaccy klienci zostali jednymi z pierwszych w regionie, którzy mogą skorzystać z usługi pozwalającej poznać dokładną godzinę dostarczenia przesyłki przez kuriera. Dzięki śledzeniu kuriera online klient będzie mógł zobaczyć, gdzie dokładnie znajduje się jego przesyłka, a także o której godzinie zostanie dostarczona. W ten sposób Packeta odpowiada na wyniki ostatnich ankiet, które ujawniły, że słowackim klientom przy doręczaniu przesyłek pod wskazany adres najbardziej przeszkadza fakt, że nie znają godziny ich doręczenia.

 

Dlaczego warto mieć PUDO w e-sklepie

E-sklepy mają dziś wiele możliwości dostawy i zwrotu towarów, ale to właśnie tzw. punkty odbioru PUDO (ang. Pick Up Drop Off) oraz automaty paczkowe, w tym Paczkomat® InPost są jednymi z najbardziej efektywnych. Każdy e-sklep nie oferujący jeszcze możliwości dostawy czy zwrotu przy ich wykorzystaniu, powinien ją dodać.

 

W krajach, w których liczba punktów PUDO (ang. Pick Up Drop Off) jest niewielka, liczba nieodebranych przez klientów przesyłek jest wyższa o 10 do 13% w porównaniu z rynkami z dobrze rozwiniętą siecią PUDO. Dla przykładu, w ubiegłym roku w Czechach – na rodzimym rynku Packeta Group, do punktów PUDO trafiły 44 mln przesyłek, z czego jedynie 2,5% nie zostało odebranych przez klientów.

 

 

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 13 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.