Fit Cake wycofuje się z Rosji
Franczyzowa sieć, specjalizująca się w wypiekach i deserach bez cukru, zerwała rozmowy z rosyjskimi inwestorami. Marka od dawna szykowała się do wejścia na wschodni rynek. Teraz dobrowolnie się z niego rezygnuje.
Jak podkreślają właściciele, decyzja nie jest powodowana względami biznesowymi tylko ideologicznymi. Sieć wycofała się z rozmów z dwoma przedsiębiorcami z Rosji. Jeden z nich chciał uruchomiać trzy kawiarnie Fit Cake w trzech dużych miastach Federacji, w jej zachodniej części. Zawarto nawet w tej sprawie przedwstępną umowę. Drugi zamierzał otworzyć jeden punkt w obrębie Moskwy. Trwały już na ten temat zaawansowane negocjacje.
- Nie mogliśmy podjąć innej decyzji. Z Rosji wycofują się dużo większe, międzynarodowe korporacje, ponieważ nie chcą wspierać reżimu. Podobanie my, jesteśmy w tej sprawie solidarni – wyjaśnia stanowisko sieci Rafał Kościuk, właściciel systemu franczyzowego Fit Cake. – Nawet jeśli nasi wschodni partnerzy mają inny podgląd na temat ataku na Ukrainę niż ich rząd, pieniądze zarobione na naszych produktach poszłyby na podatki w ich kraju, a tym samym na wsparcie rosyjskiej armii. Nasze drogi więc się rozchodzą, choć my jako firma także poniesiemy straty. Wycofujemy się przecież z dziewiczego rynku, który miał wieki potencjał.
Fit Cake zrezygnował także z reklamy w rosyjskich mediach. Nie wyklucza, że do rozmów z inwestorami ze Wschodu jeszcze wróci, ale dopiero wtedy, kiedy w Rosji zapanują demokratyczne zasady i stabilna sytuacja gospodarcza.
Fit Cake to największa polska sieć franczyzowa produkująca desery bez cukru, adresowane do osób na różnych dietach, m.in. wegan, alergików, diabetyków. Wywodzi się z Białegostoku. Obecnie pod jej szyldem działa ponad 50 punktów franczyzowych. Wielu jej franczyzobiorców angażuje się w pomoc uchodźcom z Ukrainy.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.