Grupa Eurocash ze wzrostem przychodów i zysków w trzecim kwartale 2020 r.
- Przychody Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2020 r. przekroczyły 7 mld zł i były o 5% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Sprzedaż w segmencie hurtowym wzrosła o ponad 3% r/r, a w segmencie detalicznym – o blisko 4% r/r. Skokowo, bo aż o 268% wzrosły przychody segmentu Projekty, co wynika z konsolidacji 100% wyników Frisco począwszy od lipca tego roku oraz ekspansji rozwijanych przez Grupę innowacyjnych konceptów detalicznych.
- Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w trzecim kwartale tego roku wyniosła 225 mln zł, co oznacza wzrost o prawie 3% w porównaniu z tym samym okresem 2019 r. Grupa Eurocash szacuje, że dodatkowe koszty związane z epidemią COVID-19 były niższe niż w poprzednich kwartałach i obciążyły wynik EBITDA w omawianym okresie kwotą około 2 mln zł.
- Zysk netto Grupy Eurocash w okresie lipiec-wrzesień br. sięgnął niemal 37 mln zł i był o ponad 34% wyższy niż w trzecim kwartale 2019 r.
Hurt: już ponad 30% sprzedaży realizowanej poprzez eurocash.pl
Sprzedaż segmentu hurtowego Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2020 r. sięgnęła 5,26 mld zł (+3,4% r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła 185 mln zł (+7,4% r/r).
– Silnym wsparciem przychodów w hurcie była sprzedaż do niezależnych sklepów oraz franczyzobiorców, a także dynamiczny wzrost sprzedaży papierosów i produktów impulsowych. Wzrosty te z nawiązką zrekompensowały niższą sprzedaż w formacie Eurocash Gastronomia, który zaopatruje restauracje i hotele, mocno odczuwające skutki epidemii, a także spadek wynikający z zakończonego w poprzednim roku kontraktu z Orlenem – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– Trzeci kwartał był również kolejnym z rzędu, w którym odnotowaliśmy rekordową sprzedaż za pośrednictwem platformy eurocash.pl. Zamówienia on-line stanowiły już 31% łącznej sprzedaży w segmencie hurtowym (nie uwzględniając formatu Cash & Carry). To pokazuje, że nasze rozwiązanie e-commerce dla przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne ma ogromny potencjał nie tylko w okresie zamknięcia gospodarki, lecz również w okresie, gdy większość restrykcji związanych z epidemią została zniesiona. Klienci doceniają eurocash.pl między innymi za wygodę i szybkość zamówień – podkreślił Jacek Owczarek.
Detal: Delikatesy Centrum zwiększają sprzedaż i uruchamiają usługę click & collect
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w trzecim kwartale br. wyniosła 1,58 mld zł (+3,5% r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła ponad 76 mln zł (wobec 79 mln zł przed rokiem).
– Motorem wzrostu przychodów w detalu była głównie sprzedaż realizowana przez sklepy franczyzowe Delikatesy Centrum. Znaczący wzrost zanotowały także saloniki prasowe Inmedio, które w trzecim kwartale odbudowały sprzedaż po okresie ograniczeń w funkcjonowaniu galerii handlowych, obowiązujących od marca do maja – wskazał Jacek Owczarek.
– Bieżący rok jest okresem dalszej integracji przejętych we wcześniejszych latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Jej finalnym etapem, zaplanowanym na czwarty kwartał tego roku, jest ujednolicenie asortymentu i rebranding sklepów Mila. Ważnym wydarzeniem minionego kwartału było natomiast przygotowanie do uruchomienia usługi „click & collect” w Delikatesach Centrum, dzięki której konsumenci mogą zamówić zakupy przez internet, a następnie odebrać je w wybranej placówce. Usługa ta jest dostępna już w ponad 1,2 tys. supermarketów w całej Polsce, a w ofercie on-line Delikatesów Centrum znaleźć można około 6,7 tys. produktów – poinformował członek zarządu Grupy Eurocash.
Projekty: wzrost w każdym formacie, Frisco na progu rentowności operacyjnej
Sprzedaż segmentu Projekty w trzecim kwartale 2020 r. przekroczyła 100 mln zł i była o 268% wyższa niż w analogicznym okresie 2019 r. Ten skokowy wzrost wynika przede wszystkim z odkupienia przez Eurocash w czerwcu br. większościowego pakietu akcji Frisco, w związku z czym począwszy od trzeciego kwartału br. Grupa konsoliduje 100% wyników czołowego polskiego e-supermarketu.
– Przychody Frisco w omawianym okresie wyniosły ponad 50 mln zł i były ponad dwukrotnie wyższe niż w trzecim kwartale 2019 r. Taki poziom sprzedaży oznacza osiągnięcie przez Frisco progu rentowności na poziomie wyniku operacyjnego (EBIT) – wskazał Jacek Owczarek.
W trzecim kwartale br. wzrost sprzedaży zanotowały także wszystkie innowacyjne koncepty detaliczne rozwijane przez Grupę Eurocash: Duży Ben (+111% r/r), abc na kołach (+108% r/r) i Kontigo (+46% r/r), co związane jest z ekspansją tych sieci. W przypadku marketów alkoholowych Duży Ben oraz mobilnych sklepów abc na kołach, istotny wzrost sprzedaży został osiągnięty również w ujęciu LFL – odpowiednio +16% i +32% r/r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.