Komunikaty PR

Grupa Muszkieterów: Polacy wciąż robią zakupy online częściej niż przed pandemią

2022-09-21  |  12:38
Biuro prasowe
Kontakt
Angelika Szpręgiel
Havas PR Warsaw

ul. Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
angelika.szpregiel|havas.com| |angelika.szpregiel|havas.com
+48 502 552 334
havaspr.pl

Ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11 proc. osób robi to aż kilka razy w tygodniu – wynika z kolejnej, tegorocznej edycji raportu Jak kupuje polski konsument? Trendy e‑commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród”. Badanie przeprowadzono na zlecenie Grupy Muszkieterów, zarządzającej sieciami supermarketów Intermarché i Bricomarché. Jego wyniki pokazują, że zmiana nawyków zakupowych po pandemii utrwaliła się – w swoich odpowiedziach ankietowani deklarują, że wciąż robią zakupy przez Internet częściej niż przed pandemią.

 

Co jest największą zachętą do zakupów internetowych?

Grupa Muszkieterów sprawdziła, jak kształtują się obecnie zakupy online, kładąc nacisk na kategorię produktów spożywczych oraz remontowo-wykończeniowych i dekoracyjnych. Podstawowe czynniki, które motywują do zakupów przez Internet, związane są przede wszystkim z wygodą. Wśród nich są oszczędność czasu (60,6 proc. odpowiedzi), możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze (57,2 proc.) oraz wygoda związana z dostępnością sklepów w jednym miejscu (39,5 proc.). Ponadto, połowa badanych twierdzi, że na częstotliwość ich zakupów internetowych wpływa rosnąca od kilku miesięcy inflacja.

 

Produkty spożywcze a zakupy online

Według wyników badania Muszkieterów, najwięcej osób, bo aż 30 proc., kupuje artykuły spożywcze przez Internet kilka razy w miesiącu, a kilka razy w tygodniu decyduje się na to ponad 15 proc z nich. Przeważająca większość, czyli ponad 80 proc., przyznaje, że wciąż wybiera taką formę zakupów częściej niż przed pandemią.

 

Średnie miesięczne wydatki na internetowe zakupy produktów spożywczych wynoszą 236 zł i stanowią one do 20 proc. ogółu wszystkich wydatków online. W tym przypadku, w 2022 roku wzrosło znaczenie kwestii finansowych – zakup artykułów z kategorii spożywczej w sieci daje większy dostęp do atrakcyjnych promocji i możliwość szybkiego porównywania ceny.

 

Podczas zakupów internetowych badani najczęściej zamawiają produkty spożywcze takie jak herbaty lub kawy (72,8 proc.), przyprawy (59,5 proc.) czy produkty sypkie jak kasze i makarony (54,9 proc.), m.in. ze względu na ich dłuższy termin przydatności. W porównaniu z ubiegłorocznym pomiarem, na znaczeniu zyskały słodycze (59,1 proc.) i słone przekąski (37,7 proc.).

 

Jak i kiedy ankietowani kupują artykuły spożywcze online? Blisko 70 proc. z nich robi to przede wszystkim przez stronę internetową sklepu, prawie 80 proc. z domu, ale nie są oni przywiązani do określonego czasu w tygodniu – to zależy od sytuacji i okoliczności. Co ciekawe, akceptują zamienniki, ale jeśli mogą, wolą wybierać z szerszego asortymentu i są w stanie poczekać dłużej na swoje zamówienie.

 

Mimo zniesienia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa i częściowego powrotu do sklepów stacjonarnych, dostrzegamy potrzebę dalszego inwestowania w obszar e-commerce, który wciąż dynamicznie się rozwija. Wyniki naszego badania potwierdzają, że klienci doceniają wygodę zakupów online, dlatego stale pracujemy nad poszerzaniem oferty e-commerce Intermarché. Coraz więcej sklepów Intermarché oferuje rozwiązanie Drive, umożliwiające odbiór towarów zamówionych przez naszą stronę internetową. Już w 2023 roku planujemy szeroką modernizację zarówno strony, jak i programu lojalnościowego – wszystko po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów – mówi Tomasz Waligórski, Dyrektor Generalny Intermarché w Polsce.

 

Produkty remontowo-wykończeniowe i dekoracyjne a zakupy online

Pierwszy rok pandemii był okresem, w którym Polacy tłumnie przystąpili do remontów swoich mieszkań i domów. Obecnie widać, że trend się „uspokoił”, jednak nadal ok. 41 proc. badanych deklaruje, że przeprowadziło remont w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 48 proc. ma taki remont w swoich planach w ciągu najbliższego roku.

 

W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami, widoczny jest wzrost popularności zakupów produktów remontowo-wykończeniowych przez Internet – robi to 60,2 proc. badanych. W dalszym ciągu blisko 60 proc. z nich twierdzi, że kupuje artykuły z tej kategorii online częściej niż przed pandemią.

 

Średnio na internetowe zakupy remontowo-wykończeniowe i do ogrodu ankietowani wydają 316 zł i również stanowią one do 20 proc. ogółu wszystkich wydatków na zakupy w sieci. Jakie produkty wybierają najczęściej? Aż 49,8 proc. z nich decyduje się na oświetlenie, 47,7 proc. kupuje elementy dekoracji wnętrz, a 36,6 proc. stawia na farby oraz różnego rodzaju narzędzia. Rośliny, nawozy i ziemię przez Internet zamawia 33,8 proc. badanych.

 

Odpowiedzi ankietowanych udzielone w naszym badaniu potwierdzają, że mimo częściowego powrotu do normalności w handlu, nie nastąpi odwrót od zakupów w sieci. Dlatego Bricomarché stawia na kanał e-commerce. Naszym rozwiązaniem w tym zakresie są Bricomaty, czyli autorskie boksy do odbioru zamówień internetowych, które wprowadziliśmy już w 2019 roku. Od tamtej pory systematycznie rozwijaliśmy naszą sieć Bricomatów, podążając nie tylko za potrzebami klientów, ale również za zmieniającymi się trendami rynkowymi. Co więcej, planujemy dalsze inwestycje w kanale online, m.in. w naszą aplikację mobilną, z poziomu której już za kilka miesięcy klienci będą mogli robić zakupy mówi dr Katarzyna Jańczak-Stefanide, Dyrektor Generalna Bricomarché w Polsce.

 

O badaniu

Raport z wynikami badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2022 roku na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1049).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Havas PR Warsaw
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie Biuro prasowe
2024-07-01 | 14:30

Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie

Klienci wskazują m.in. na możliwość zobaczenia i przetestowania produktu na żywo (44,8% respondentów) oraz porównania różnych urządzeń (36,7%), jako
Handel Żabka Jush testuje rajdową prędkość dostaw
2024-07-01 | 12:15

Żabka Jush testuje rajdową prędkość dostaw

Lite e-Commerce, start-up będący właścicielem Żabki Jush, sięga po kolejne rozwiązania mające na celu przyspieszenie obsługi i zwiększenie satysfakcji klientów. Kierowca rajdowy w
Handel Żabka w plenerze? Mobilne sklepy ruszają w Polskę
2024-07-01 | 11:50

Żabka w plenerze? Mobilne sklepy ruszają w Polskę

Mobilna Żabka to jeden z innowacyjnych konceptów sieci Żabka, który od kilku lat jest obecny na wydarzeniach w całym kraju. W 2023 roku były to aż 44 dni wyjazdowe, podczas

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku

Ministerstwo Finansów kończy prace nad nowymi przepisami dotyczącymi finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Po prekonsultacjach ze stroną samorządową wkrótce prace nad projektem ustawy zostaną wpisane do prac rządu. – Robimy wszystko, żeby przepisy weszły w życie z początkiem przyszłego roku – mówi Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Reforma jest konieczna, bo sytuacja finansowa samorządów pogorszyła się znacząco w ostatnich latach, głównie z powodu niekorzystnych zmian podatkowych. O ile w 2018 roku tylko 2 proc. JST prognozowało deficyt operacyjny, o tyle w 2023 roku była to już ponad połowa.

Konsument

Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać

Choć wykorzystanie cyfrowych narzędzi w opiece zdrowotnej rośnie, to wciąż papierologia jest zmorą dla personelu medycznego. Podobnie jak obowiązki administracyjne. – W zależności od specjalizacji wypełnianie niezbędnej dokumentacji może zajmować od jednej czwartej do nawet dwóch trzecich czasu, jaki lekarz ma na przyjęcie pacjenta – mówi Paweł Paczuski, współzałożyciel i prezes zarządu upmedic. Polski medtech opracował zasilanego AI inteligentnego asystenta lekarza, który istotnie przyspiesza ten proces. Ma to znaczenie szczególnie w diagnostyce, gdzie na opisy badań pacjenci czekają tygodniami, co przekłada się na skuteczność ich leczenia. W przyszłości ten proces będzie wspierany jeszcze silniej przez dalszy rozwój sztucznej inteligencji.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.