Komunikaty PR

Jak być skutecznym sprzedawcą w trudnych czasach?

2020-09-23  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Karina Grygielska
Ramka PR

Ten rok mocno daje się we znaki polskim przedsiębiorcom, zmuszając ich do zastosowania nowych narzędzi, które pomogą na nowo odnaleźć się w trudnym otoczeniu. Umiejętne zarządzanie sytuacją kryzysową jest kluczowe, by zawalczyć o przetrwanie. O swój los martwią się wszyscy – a jedną z zagrożonych grup są handlowcy, którzy muszą stawić czoło wyzwaniom jakie niesie za sobą pandemia.

Wiele firm notuje zatrzymanie biznesu. Sytuacja z miesiąca na miesiąc się pogarsza, na co muszą reagować zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Ci, którzy utrzymali swoje stanowiska pracy, pracują ze zdwojoną siłą, by po pierwsze zarobić na swoje utrzymanie przy zmniejszonych budżetach, a po drugie wyróżnić się na tyle, by zapobiec nieuchronnym zwolnieniom.

Pandemia wywraca świat gospodarki do góry nogami i wpływa na biznesy większości moich klientów – mówi Robert Lipiński z BGE Consulting, który na co dzień realizuje projekty mające na celu zwiększanie efektywności sprzedaży B2B oraz codziennej pracy handlowców. Z jednej strony można dziś zaobserwować upadające biznesy, a z drugiej duże firmy, które siłą wcześniejszego rozpędu dostają więcej zamówień, co też rodzi napięcia i problemy. Do tego większość pracowników pracuje teraz w trybie zdalnym, co w przypadku sprzedawców i osób zarządzających działami handlowymi wywołuje wiele obaw i wątpliwości, choćby, jak efektywnie poukładać sobie dzień pracy. 

W dzisiejszym świecie maksymalnie przyspieszają procesy przechodzenia różnorakiej działalności do świata online. Zmierzyć się z tym muszą wszyscy – od nauczycieli po sprzedawców. Ci ostatni, którzy do tej pory jeździli ze spotkania na spotkania, musieli błyskawicznie zmienić swoje podejście a do tego tak ułożyć sobie relacje ze swoimi potencjalnymi klientami, by pomimo trudności, pojawiały się nowe tematy a negocjowane wcześniej umowy były podpisywane – tak aby działy sprzedaży generowały przychody. 

Procesy sprzedaży np. narzędzi IT do wspierania przedsiębiorstw zawsze były skomplikowane, a w aktualnej sytuacji wydają się jeszcze bardziej niemożliwe do osiągnięcia – mówi Lipiński. Stąd mój pomysł, by powołać do życia nowy, autorski „projekt” – aplikację spinme, której zadaniem jest wsparcie sprzedawców w wykonywaniu ich codziennych, czasem żmudnych aktywności. Sprzedawcy, w zdalnym koronawirusowym świecie mają ich paradoksalnie więcej a zapanowanie nad nimi bez pomocy odpowiedniego narzędzia jest niezmiernie trudne. Takie wsparcie, które zapewnia spinme, wraz z odpowiednim nastawieniem, tzw. „mindsetem”, pomaga handlowcom zwiększać efektywność codziennej pracy, a co za tym idzie, poprawia także ich skuteczność sprzedażową.  

Efektywność – oto konieczna cecha do osiągnięcia sukcesu w każdym biznesie. Skuteczny i efektywny sprzedawca będzie żyłą złota dla swojego pracodawcy, a jeśli jednocześnie zaangażuje się w procesy sprzedażowe jakby były one jego własnym biznesem, w rezultacie przestanie być sprzedawcą a stanie zaufanym doradcą biznesowym, odpowiedzialnym liderem swoich projektów, traktowanym po partnersku przez potencjalnych klientów. 

Skuteczni managerowie i handlowcy są w stanie spojrzeć na czas pandemii jak na wyzwanie a nie na katastrofę – jest przekonany Robert Lipiński. Zdają sobie sprawę, że muszą podejmować szybkie decyzje, np. odnośnie wdrożenia nowych modeli biznesowych na czas kryzysu. Patrzą perspektywicznie i wiedzą, że jeśli zrezygnują z elastycznego podejścia oraz podejmowania działań adekwatnych do sytuacji, będzie się to wiązać niestety z pozostaniem w tyle. To kwestia otwartości i elastyczności umysłu.

Chińskie słowo „kryzys” składa się z dwóch wyrazów: 危機 (Wei Ji), które oznaczają niebezpieczeństwo i szansę. Z jednej strony sytuacja kryzysowa wzbudza więc lęk, a z drugiej podnosi poziom adrenaliny przez nieoczekiwane zwroty akcji i może wpłynąć na rozwój zaniedbanych wcześniej dziedzin. Ci, którzy chcą utrzymać się przy życiu, muszą odnaleźć się w nowej rzeczywistości – stwierdza Lipiński. W drapieżnym świecie sprzedaży nie jest to nic nowego – tutaj zawsze wygrywali ci, którzy potrafili płynąć pod prąd – ci, których ja nazywam pstrągami. Inni, płynący z nurtem (tzw. karpie) będą mieć kłopot i szybko powinni zmienić nastawienie albo zmienić zawód.  

Zdaniem eksperta, kluczem do tego, by zachować spokój i móc operacyjnie przygotować się do tego, co nas czeka, jest tzw. hybrydowe postrzeganie biznesu – działanie zarówno tak, jak do tej pory w połączeniu z nowym podejściem – np. przenosząc kluczowe aktywności do świata online. Na pewno zamiast wpadać w marazm, warto skoncentrować się na znalezieniu rozwiązań. 

Teraz, gdy wszyscy znajdujemy się w trudnej sytuacji, musimy poszukiwać nowych możliwości i próbować wszystkiego, co może uratować nasze firmy – radzi Lipiński. Jeśli jednak zdarzyło się tak, że straciliśmy pracę, też warto spróbować spojrzeć na to jak na szansę –  być może przyszedł czas na realizację marzeń o przejściu na własne i zawalczenie o swoją niezależność? Bycie niezależnym w sytuacjach kryzysowych sprawia, że łatwiej jest dokonać zwrotu. Sam to kiedyś przeżyłem i dzięki temu mogę wyciągnąć wnioski, spojrzeć na kryzys trochę z lotu ptaka i podzielić się swoim doświadczeniem. To właśnie dzięki kryzysowi zrodziła się moja firma consultingowa, pomysł na prowadzenie warsztatów zwiększających efektywność sprzedaży czy wreszcie mój autorski projekt spinme.

Skuteczny i efektywny sprzedawca dalej będzie stawiał przede wszystkim na budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa swoich klientów, a do tego jeszcze bardziej postara się odpowiadać na ich „bóle” – Robert Lipiński mówi o tym w swojej najnowszej książce o skutecznej sprzedaży. Będzie to tym bardziej uzasadnione, że w obecnych czasach „bólu” w gospodarce jest znacznie więcej i z całą pewnością coraz częściej poszukuje się „lekarzy” dla biznesu. Taką rolę mogą pełnić właśnie skuteczni i zaufani doradcy, którzy zaproponują sensowne rozwiązania dla firm, chcących utrzymać się na rynku. 

Więcej przeczytamy już wkrótce w książce autorstwa Roberta Lipińskiego, będącej swoistym GPS-em dla handlowców – obowiązkową pozycją dla wszystkich (nie tylko) grubych ryb, płynących pod prąd.

 

Robert Lipińskinie trener sprzedaży –  raczej twardo stąpający po ziemi pragmatyk i sprawdzony
w boju rzemieślnik. Entuzjasta efektywnej sprzedaży opartej na budowaniu wartości i zaufania oraz produktywności osobistej. Coach utrwalania dobrych nawyków sprzedażowych, mentor, konsultant, sapringpartner biznesowy. Twórca narzędzia spinme wspierającego efektywną sprzedaż w codziennej pracy sprzedawców i menadżerów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Ramka PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią Biuro prasowe
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości
Handel Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.