Komunikaty PR

Jak zapanować nad datami ważności świeżych produktów w handlu?

2021-11-22  |  12:21
Biuro prasowe

Mimo rosnących obaw związanych z marnowaniem żywności,[1] w Europie wyrzuca się do kosza ponad 89 milionów ton jedzenia rocznie. Mniej więcej 5% , czyli ponad 4,45 mln ton, przypada na sektor detalicznej sprzedaży artykułów spożywczych, gdzie świeżą żywność często wyrzuca się z powodu upływu terminu ważności[2].

Aby skutecznie monitorować daty przydatności do spożycia łatwo psujących się towarów, sprzedawcy potrzebują pełnego i stałego wglądu w stan swoich zapasów. W tym przypadku dokładność określania stanów magazynowych nie tylko zapewnia właścicielom marek pełny obraz wszystkich towarów i ich lokalizacji w łańcuchu dostaw, ale także pozwala ograniczyć utraconą sprzedaż i poprawiać wydajność.

Dotychczas, chcąc zidentyfikować daty przydatności do spożycia łatwo psujących się produktów i kontrolować potrzebę uzupełniania towarów, sklepy uciekały się do czasochłonnej kontroli wzrokowej, przy czym mniej niż połowa z nich[3] wykorzystywała systemy automatyczne, kontrolując za ich pomocą poziom zapasów, ale nie terminy ważności[4].

To dla sieci spożywczych wyjątkowo trudne wyzwanie. Kontrola dat przydatności do spożycia, której zadaniem jest szybka identyfikacja i usunięcie wszelkich przeterminowanych produktów, ma kluczowe znaczenie nie tylko dla jakości i sprzedaży produktów w sklepie, ale także dla odpowiedzialności sprzedawców detalicznych  za bezpieczeństwo konsumentów.

Wspierając sieci sklepów w zrewolucjonizowaniu zarządzania produktami świeżymi, firma Checkpoint Systems, globalny lider rozwiązań dla handlu detalicznego, przedstawiła swoje nowe rozwiązanie RFreshIDTM do kontroli żywności świeżej. Wykorzystujące technologię RFID narzędzie pozwala na łatwą identyfikację produktów, których termin ważności zbliża się lub już upłynął, umożliwiając sklepom dokładne monitorowanie poziomu zapasów i skuteczną rotację towaru.

Korzystający z niego sprzedawcy detaliczni mogą zarządzać zapasami i precyzyjnie planować uzupełniania towarów, a także obniżkę cen w celu wyprzedaży. Korzystający z rozwiązania klienci Checkpoint już zauważyli, że ilość zmarnowanej żywności zmalała o 60%[5], przy jednoczesnym zminimalizowaniu czasu poświęconego na ręczną kontrolę towarów o nawet 78%[6]. Odnotowano również poprawę dokładności stanów magazynowych do 99,99%[7] na magazynie i do 99%[8] na sali sprzedaży. Usprawniając inwentaryzację, zmniejszając ilość odpadów i precyzyjnie kontrolując terminy ważności, sprzedawcy detaliczni mogą zwiększyć dostępność produktów, odnotowując tym samym wzrost sprzedaży.

Od dostawy po utylizację

Rozwiązanie RFreshID Encode firmy Checkpoint umożliwia ssklepom rejestrowanie informacji o produktach i terminów ich ważności, a następnie wydruk spersonalizowanych etykiet RFID, które można umieścić na wybranych produktach. Stacja kodowania RFID zapisuje wszystkie dane w chmurze i pozwala sprzedawcom detalicznym analizować liczbę zakodowanych produktów oraz czas ich zakodowania, jak również liczbę dni, jaka pozostała do upływu terminu ważności.

Pracownicy sklepów korzystających z rozwiązania RFreshID Scan używają intuicyjnych czytników, które szybko i dokładnie zliczają i lokalizują konkretne produkty. W połączeniu z funkcją RFreshID Reporting rozwiązanie to dostarcza w czasie rzeczywistym przydatnych danych dotyczących uzupełnienia braków, terminów ważności, obniżek, odpadów, produktów do uzupełnienia i zamówienia, a także towarów, które wkrótce stracą lub już straciły ważność.

Uzupełnieniem systemu o cykl od dostawy po utylizację jest RFreshID Waste, narzędzie dostarczające informacji na temat liczby przeterminowanych produktów świeżych, które są automatycznie usuwane z ewidencji zapasów.

Zapewniając wiele istotnych korzyści dla sprzedawców detalicznych, dostarczone przez firmę Checkpoint rozwiązanie RFreshIDTM do monitorowania żywności świeżej pozwala na bardziej efektywne zarządzanie oferowanymi produktami w sklepach. Zmniejszając ilość odpadów i bardziej skutecznie zarządzając zapasami, sprzedawcy detaliczni mogą odnieść zyski ze wzrostu sprzedaży.

Okres przydatności do spożycia produktów świeżych stanowi dla sklepów spożywczych specyficzne wyzwanie. Ulepszając system zarządzania stanem magazynowym i uzupełniania zapasów, sprzedawcy detaliczni mogą nie tylko zauważyć wyraźną poprawę rotacji zapasów i sprzedaży, ale przede wszystkim znacząco zmniejszyć obecny poziom kosztownego marnotrawienia żywności, którego można uniknąć. RFreshID zapewnia najwyższy poziom precyzji i gwarantuje, że sprzedawcy detaliczni oferują odpowiednią cenę, w odpowiednim momencie i na odpowiednim produkcie – komentuje  Ewa Pytkowska, szefowa Checkpoint Systems w Polsce.

 


[1] https://ec.europa.eu/food/safety/food_waste_en

[2] https://www.eurocommerce.eu/media/134575/Food%20Waste%20Brochure%20-%20final.pdf

[3] Zarządzanie odpadami świeżej żywności w dużym centrum dystrybucyjnym: Nielsen/AECOC

[4] Nielsen/AECOC

[5] Badania wewnętrzne firmy Checkpoint

[6] Badania wewnętrzne firmy Checkpoint

[7] Badania wewnętrzne firmy Checkpoint

[8] Badania wewnętrzne firmy Checkpoint

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki Biuro prasowe
2024-05-15 | 08:49

Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki

Gdzie handel opłaca się najbardziej? Wszędzie tam, gdzie są klienci! Niby to znana od lat prawda, jednak tam, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej, najczęściej stawki za
Handel Żabka Jush zaskakuje największą kampanią w swojej historii
2024-05-14 | 14:50

Żabka Jush zaskakuje największą kampanią w swojej historii

Na początku maja ruszyła wielokanałowa kampania „Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush”. Promuje ona uruchomioną 22 kwietnia platformę, w ramach której klienci
Handel Ruszają zgłoszenia do nowej edycji „Lidl Fair Pay”
2024-05-14 | 13:50

Ruszają zgłoszenia do nowej edycji „Lidl Fair Pay”

W skali światowej mężczyźni zarabiają średnio o 20 proc. więcej niż kobiety. W Polsce ta różnica wynosi jeszcze więcej, bo aż 26 proc1. Idea sprawiedliwego wynagrodzenia to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.