Koniec wakacji handlowym „apogeum strat”?
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
To właśnie w sierpniu inflacja w Polsce ma osiągnąć swój szczytowy poziom, wynoszący 15,8% r/r, przekonuje analiza Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Skutki takiego stanu dla krajowej ekonomii oraz samych pojedynczych gospodarstw domowych są oczywiście wielowymiarowe, zaś w bardzo dużym stopniu odczuwa je dziś branża handlowa.
Mowa tutaj jednak nie tyle o spadkach sprzedaży czy trudnościach w utrzymaniu dotychczasowych marż, ale rosnących ostatnio w zawrotnym tempie sklepowych kradzieżach. W pierwszym półroczu 2022r było ich o niemal jedną trzecią więcej niż w minionym roku. Łupem padają zarówno mniej wartościowe jak i najdroższe produkty i dobra. W Polsce głośnym echem odbił się fakt pojawienia zabezpieczeń antykradzieżowych na maśle – tymczasem hiszpański dziennik El Pais informował niedawno, że w Paryżu od początku tego roku aż o 30% wzrosła kradzież…luksusowych zegarków.
– Inflacja bez wątpienia jest bardzo silnym stymulantem wzrostu strat powodowanych kradzieżą, a w związku z tym, że osiąga ona właśnie w Polsce swój szczytowy poziom, handlowcy mogą spodziewać się najsilniej wzmożonej aktywności nieuczciwych „klientów”. Zwłaszcza patrząc nieco bardziej długofalowo na najbliższą przyszłość i zakupowy boom podczas ostatniego kwartału roku, który może w znacznym stopniu podnieść statystyki kradzieży względem I połowy roku – komentuje Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.
Nowe kolekcje, nowe zagrożenia
Inflacja powinna w końcu zahamować, jednak widocznego spadku cen w związku z jej stopniowym osłabianiem raczej nie będziemy zbyt szybko obserwować. Aż 85% Polaków przebadanych ostatnio przez CEBOS spodziewa się dalszego wzrostu cen produktów, a aż jedna trzecia jest przekonana, że „cenowe apogeum” nadejdzie jeszcze tej jesieni.
O ile produkty spożywcze, kosmetyki, środki czystości czy choćby elektronika to kategorie produktów, na które popyt w skali roku rozkłada się raczej równomiernie, o tyle o zbliżającej się jesieni pod kątem bezpieczeństwa swoich towarów w szczególnym stopniu powinien pomyśleć sektor odzieżowy.
– To czas, gdy kolekcje w salonach i butikach zmieniają się na jesienne, a klienci poszukują ubrań dostosowanych do zmieniających się na zewnątrz warunków pogodowych. Warto założyć, że pewna część z nich może zamierzać stać się posiadaczami nowych towarów niekoniecznie chcąc uiścić za nie zapłatę – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Badania „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie”[5] przeprowadzone we współpracy firmy Crime&tech z Checkpoint Systems wykazują, że aż 80% sprzedawców detalicznych z sektora odzieżowego z całej Europy uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji i produktów znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki.
Sprawdź i zabezpieczaj
Nic więc dziwnego w tym, że placówki handlowe z coraz większym zainteresowaniem spoglądają w stronę zarówno narzędzi jak i metod oraz technik zabezpieczania swoich produktów przed nieuczciwymi praktykami konsumentów. Warto jednak zaznaczyć, że sama technologia, bez przygotowania właściwego „planu obrony” na niewiele się tutaj zda.
– Każdy sklep, butik czy salon wymaga indywidualnego, dogłębnego przeanalizowania ryzyka czy zidentyfikowania głównych problemów z bezpieczeństwem asortymentu. W ramach naszego programu „Check&Secure” przechodzimy przez aż 10 poszczególnych kroków, od rozpoczęcia rozmów ze sklepami oraz sieciami handlowymi odnośnie planu wdrożenia systemu bezpieczeństwa, po audyt, szkolenia pracowników, identyfikację zagrożeń, ustalenie procedur i dobór właściwych zabezpieczeń aż do jego realizacji. Informacja zwrotna, jaką otrzymujemy od klientów po wdrożeniu dowodzi, że ta metoda sprawdza się zarówno, jeśli chodzi o eliminację ryzyka kradzieży jak i osiągnięcie jak najszybszego zwrotu z inwestycji w odpowiednie znaczniki RFID, anteny antykradzieżowe oraz inne rozwiązania z zakresu EAS (Electronic Article Surveillance) – tłumaczy Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Inflacja napędzi EAS?
Do listy następstw inflacji, poza spodziewanym wzrostem liczby kradzieży, można dopisać także przyspieszony wzrost wartości rynku urządzeń wykorzystywanych we wdrożeniach systemów bezpieczeństwa w punktach handlowych. Światowy sektor EAS, czyli wykorzystujących najnowsze technologie wzajemnie połączonych ze sobą oraz z globalną siecią urządzeń zabezpieczających i monitorujących wszelkiego rodzaju produkty ma z poziomu blisko 975 mln $ w 2020r urosnąć do niemal 1,2 mld $ już w ciągu najbliższych czterech lat.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.