Koniec wakacji handlowym „apogeum strat”?
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
To właśnie w sierpniu inflacja w Polsce ma osiągnąć swój szczytowy poziom, wynoszący 15,8% r/r, przekonuje analiza Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Skutki takiego stanu dla krajowej ekonomii oraz samych pojedynczych gospodarstw domowych są oczywiście wielowymiarowe, zaś w bardzo dużym stopniu odczuwa je dziś branża handlowa.
Mowa tutaj jednak nie tyle o spadkach sprzedaży czy trudnościach w utrzymaniu dotychczasowych marż, ale rosnących ostatnio w zawrotnym tempie sklepowych kradzieżach. W pierwszym półroczu 2022r było ich o niemal jedną trzecią więcej niż w minionym roku. Łupem padają zarówno mniej wartościowe jak i najdroższe produkty i dobra. W Polsce głośnym echem odbił się fakt pojawienia zabezpieczeń antykradzieżowych na maśle – tymczasem hiszpański dziennik El Pais informował niedawno, że w Paryżu od początku tego roku aż o 30% wzrosła kradzież…luksusowych zegarków.
– Inflacja bez wątpienia jest bardzo silnym stymulantem wzrostu strat powodowanych kradzieżą, a w związku z tym, że osiąga ona właśnie w Polsce swój szczytowy poziom, handlowcy mogą spodziewać się najsilniej wzmożonej aktywności nieuczciwych „klientów”. Zwłaszcza patrząc nieco bardziej długofalowo na najbliższą przyszłość i zakupowy boom podczas ostatniego kwartału roku, który może w znacznym stopniu podnieść statystyki kradzieży względem I połowy roku – komentuje Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.
Nowe kolekcje, nowe zagrożenia
Inflacja powinna w końcu zahamować, jednak widocznego spadku cen w związku z jej stopniowym osłabianiem raczej nie będziemy zbyt szybko obserwować. Aż 85% Polaków przebadanych ostatnio przez CEBOS spodziewa się dalszego wzrostu cen produktów, a aż jedna trzecia jest przekonana, że „cenowe apogeum” nadejdzie jeszcze tej jesieni.
O ile produkty spożywcze, kosmetyki, środki czystości czy choćby elektronika to kategorie produktów, na które popyt w skali roku rozkłada się raczej równomiernie, o tyle o zbliżającej się jesieni pod kątem bezpieczeństwa swoich towarów w szczególnym stopniu powinien pomyśleć sektor odzieżowy.
– To czas, gdy kolekcje w salonach i butikach zmieniają się na jesienne, a klienci poszukują ubrań dostosowanych do zmieniających się na zewnątrz warunków pogodowych. Warto założyć, że pewna część z nich może zamierzać stać się posiadaczami nowych towarów niekoniecznie chcąc uiścić za nie zapłatę – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Badania „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie”[5] przeprowadzone we współpracy firmy Crime&tech z Checkpoint Systems wykazują, że aż 80% sprzedawców detalicznych z sektora odzieżowego z całej Europy uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji i produktów znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki.
Sprawdź i zabezpieczaj
Nic więc dziwnego w tym, że placówki handlowe z coraz większym zainteresowaniem spoglądają w stronę zarówno narzędzi jak i metod oraz technik zabezpieczania swoich produktów przed nieuczciwymi praktykami konsumentów. Warto jednak zaznaczyć, że sama technologia, bez przygotowania właściwego „planu obrony” na niewiele się tutaj zda.
– Każdy sklep, butik czy salon wymaga indywidualnego, dogłębnego przeanalizowania ryzyka czy zidentyfikowania głównych problemów z bezpieczeństwem asortymentu. W ramach naszego programu „Check&Secure” przechodzimy przez aż 10 poszczególnych kroków, od rozpoczęcia rozmów ze sklepami oraz sieciami handlowymi odnośnie planu wdrożenia systemu bezpieczeństwa, po audyt, szkolenia pracowników, identyfikację zagrożeń, ustalenie procedur i dobór właściwych zabezpieczeń aż do jego realizacji. Informacja zwrotna, jaką otrzymujemy od klientów po wdrożeniu dowodzi, że ta metoda sprawdza się zarówno, jeśli chodzi o eliminację ryzyka kradzieży jak i osiągnięcie jak najszybszego zwrotu z inwestycji w odpowiednie znaczniki RFID, anteny antykradzieżowe oraz inne rozwiązania z zakresu EAS (Electronic Article Surveillance) – tłumaczy Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Inflacja napędzi EAS?
Do listy następstw inflacji, poza spodziewanym wzrostem liczby kradzieży, można dopisać także przyspieszony wzrost wartości rynku urządzeń wykorzystywanych we wdrożeniach systemów bezpieczeństwa w punktach handlowych. Światowy sektor EAS, czyli wykorzystujących najnowsze technologie wzajemnie połączonych ze sobą oraz z globalną siecią urządzeń zabezpieczających i monitorujących wszelkiego rodzaju produkty ma z poziomu blisko 975 mln $ w 2020r urosnąć do niemal 1,2 mld $ już w ciągu najbliższych czterech lat.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.