Koniec wakacji handlowym „apogeum strat”?
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
To właśnie w sierpniu inflacja w Polsce ma osiągnąć swój szczytowy poziom, wynoszący 15,8% r/r, przekonuje analiza Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Skutki takiego stanu dla krajowej ekonomii oraz samych pojedynczych gospodarstw domowych są oczywiście wielowymiarowe, zaś w bardzo dużym stopniu odczuwa je dziś branża handlowa.
Mowa tutaj jednak nie tyle o spadkach sprzedaży czy trudnościach w utrzymaniu dotychczasowych marż, ale rosnących ostatnio w zawrotnym tempie sklepowych kradzieżach. W pierwszym półroczu 2022r było ich o niemal jedną trzecią więcej niż w minionym roku. Łupem padają zarówno mniej wartościowe jak i najdroższe produkty i dobra. W Polsce głośnym echem odbił się fakt pojawienia zabezpieczeń antykradzieżowych na maśle – tymczasem hiszpański dziennik El Pais informował niedawno, że w Paryżu od początku tego roku aż o 30% wzrosła kradzież…luksusowych zegarków.
– Inflacja bez wątpienia jest bardzo silnym stymulantem wzrostu strat powodowanych kradzieżą, a w związku z tym, że osiąga ona właśnie w Polsce swój szczytowy poziom, handlowcy mogą spodziewać się najsilniej wzmożonej aktywności nieuczciwych „klientów”. Zwłaszcza patrząc nieco bardziej długofalowo na najbliższą przyszłość i zakupowy boom podczas ostatniego kwartału roku, który może w znacznym stopniu podnieść statystyki kradzieży względem I połowy roku – komentuje Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.
Nowe kolekcje, nowe zagrożenia
Inflacja powinna w końcu zahamować, jednak widocznego spadku cen w związku z jej stopniowym osłabianiem raczej nie będziemy zbyt szybko obserwować. Aż 85% Polaków przebadanych ostatnio przez CEBOS spodziewa się dalszego wzrostu cen produktów, a aż jedna trzecia jest przekonana, że „cenowe apogeum” nadejdzie jeszcze tej jesieni.
O ile produkty spożywcze, kosmetyki, środki czystości czy choćby elektronika to kategorie produktów, na które popyt w skali roku rozkłada się raczej równomiernie, o tyle o zbliżającej się jesieni pod kątem bezpieczeństwa swoich towarów w szczególnym stopniu powinien pomyśleć sektor odzieżowy.
– To czas, gdy kolekcje w salonach i butikach zmieniają się na jesienne, a klienci poszukują ubrań dostosowanych do zmieniających się na zewnątrz warunków pogodowych. Warto założyć, że pewna część z nich może zamierzać stać się posiadaczami nowych towarów niekoniecznie chcąc uiścić za nie zapłatę – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Badania „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie”[5] przeprowadzone we współpracy firmy Crime&tech z Checkpoint Systems wykazują, że aż 80% sprzedawców detalicznych z sektora odzieżowego z całej Europy uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji i produktów znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki.
Sprawdź i zabezpieczaj
Nic więc dziwnego w tym, że placówki handlowe z coraz większym zainteresowaniem spoglądają w stronę zarówno narzędzi jak i metod oraz technik zabezpieczania swoich produktów przed nieuczciwymi praktykami konsumentów. Warto jednak zaznaczyć, że sama technologia, bez przygotowania właściwego „planu obrony” na niewiele się tutaj zda.
– Każdy sklep, butik czy salon wymaga indywidualnego, dogłębnego przeanalizowania ryzyka czy zidentyfikowania głównych problemów z bezpieczeństwem asortymentu. W ramach naszego programu „Check&Secure” przechodzimy przez aż 10 poszczególnych kroków, od rozpoczęcia rozmów ze sklepami oraz sieciami handlowymi odnośnie planu wdrożenia systemu bezpieczeństwa, po audyt, szkolenia pracowników, identyfikację zagrożeń, ustalenie procedur i dobór właściwych zabezpieczeń aż do jego realizacji. Informacja zwrotna, jaką otrzymujemy od klientów po wdrożeniu dowodzi, że ta metoda sprawdza się zarówno, jeśli chodzi o eliminację ryzyka kradzieży jak i osiągnięcie jak najszybszego zwrotu z inwestycji w odpowiednie znaczniki RFID, anteny antykradzieżowe oraz inne rozwiązania z zakresu EAS (Electronic Article Surveillance) – tłumaczy Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Inflacja napędzi EAS?
Do listy następstw inflacji, poza spodziewanym wzrostem liczby kradzieży, można dopisać także przyspieszony wzrost wartości rynku urządzeń wykorzystywanych we wdrożeniach systemów bezpieczeństwa w punktach handlowych. Światowy sektor EAS, czyli wykorzystujących najnowsze technologie wzajemnie połączonych ze sobą oraz z globalną siecią urządzeń zabezpieczających i monitorujących wszelkiego rodzaju produkty ma z poziomu blisko 975 mln $ w 2020r urosnąć do niemal 1,2 mld $ już w ciągu najbliższych czterech lat.

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.