Koniec wakacji handlowym „apogeum strat”?
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
To właśnie w sierpniu inflacja w Polsce ma osiągnąć swój szczytowy poziom, wynoszący 15,8% r/r, przekonuje analiza Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Skutki takiego stanu dla krajowej ekonomii oraz samych pojedynczych gospodarstw domowych są oczywiście wielowymiarowe, zaś w bardzo dużym stopniu odczuwa je dziś branża handlowa.
Mowa tutaj jednak nie tyle o spadkach sprzedaży czy trudnościach w utrzymaniu dotychczasowych marż, ale rosnących ostatnio w zawrotnym tempie sklepowych kradzieżach. W pierwszym półroczu 2022r było ich o niemal jedną trzecią więcej niż w minionym roku. Łupem padają zarówno mniej wartościowe jak i najdroższe produkty i dobra. W Polsce głośnym echem odbił się fakt pojawienia zabezpieczeń antykradzieżowych na maśle – tymczasem hiszpański dziennik El Pais informował niedawno, że w Paryżu od początku tego roku aż o 30% wzrosła kradzież…luksusowych zegarków.
– Inflacja bez wątpienia jest bardzo silnym stymulantem wzrostu strat powodowanych kradzieżą, a w związku z tym, że osiąga ona właśnie w Polsce swój szczytowy poziom, handlowcy mogą spodziewać się najsilniej wzmożonej aktywności nieuczciwych „klientów”. Zwłaszcza patrząc nieco bardziej długofalowo na najbliższą przyszłość i zakupowy boom podczas ostatniego kwartału roku, który może w znacznym stopniu podnieść statystyki kradzieży względem I połowy roku – komentuje Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.
Nowe kolekcje, nowe zagrożenia
Inflacja powinna w końcu zahamować, jednak widocznego spadku cen w związku z jej stopniowym osłabianiem raczej nie będziemy zbyt szybko obserwować. Aż 85% Polaków przebadanych ostatnio przez CEBOS spodziewa się dalszego wzrostu cen produktów, a aż jedna trzecia jest przekonana, że „cenowe apogeum” nadejdzie jeszcze tej jesieni.
O ile produkty spożywcze, kosmetyki, środki czystości czy choćby elektronika to kategorie produktów, na które popyt w skali roku rozkłada się raczej równomiernie, o tyle o zbliżającej się jesieni pod kątem bezpieczeństwa swoich towarów w szczególnym stopniu powinien pomyśleć sektor odzieżowy.
– To czas, gdy kolekcje w salonach i butikach zmieniają się na jesienne, a klienci poszukują ubrań dostosowanych do zmieniających się na zewnątrz warunków pogodowych. Warto założyć, że pewna część z nich może zamierzać stać się posiadaczami nowych towarów niekoniecznie chcąc uiścić za nie zapłatę – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Badania „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie”[5] przeprowadzone we współpracy firmy Crime&tech z Checkpoint Systems wykazują, że aż 80% sprzedawców detalicznych z sektora odzieżowego z całej Europy uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji i produktów znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki.
Sprawdź i zabezpieczaj
Nic więc dziwnego w tym, że placówki handlowe z coraz większym zainteresowaniem spoglądają w stronę zarówno narzędzi jak i metod oraz technik zabezpieczania swoich produktów przed nieuczciwymi praktykami konsumentów. Warto jednak zaznaczyć, że sama technologia, bez przygotowania właściwego „planu obrony” na niewiele się tutaj zda.
– Każdy sklep, butik czy salon wymaga indywidualnego, dogłębnego przeanalizowania ryzyka czy zidentyfikowania głównych problemów z bezpieczeństwem asortymentu. W ramach naszego programu „Check&Secure” przechodzimy przez aż 10 poszczególnych kroków, od rozpoczęcia rozmów ze sklepami oraz sieciami handlowymi odnośnie planu wdrożenia systemu bezpieczeństwa, po audyt, szkolenia pracowników, identyfikację zagrożeń, ustalenie procedur i dobór właściwych zabezpieczeń aż do jego realizacji. Informacja zwrotna, jaką otrzymujemy od klientów po wdrożeniu dowodzi, że ta metoda sprawdza się zarówno, jeśli chodzi o eliminację ryzyka kradzieży jak i osiągnięcie jak najszybszego zwrotu z inwestycji w odpowiednie znaczniki RFID, anteny antykradzieżowe oraz inne rozwiązania z zakresu EAS (Electronic Article Surveillance) – tłumaczy Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.
Inflacja napędzi EAS?
Do listy następstw inflacji, poza spodziewanym wzrostem liczby kradzieży, można dopisać także przyspieszony wzrost wartości rynku urządzeń wykorzystywanych we wdrożeniach systemów bezpieczeństwa w punktach handlowych. Światowy sektor EAS, czyli wykorzystujących najnowsze technologie wzajemnie połączonych ze sobą oraz z globalną siecią urządzeń zabezpieczających i monitorujących wszelkiego rodzaju produkty ma z poziomu blisko 975 mln $ w 2020r urosnąć do niemal 1,2 mld $ już w ciągu najbliższych czterech lat.
![Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_386742279,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Produkty od ręki i profesjonalny doradca, czyli sklepy offline nadal na topie
![Żabka Jush testuje rajdową prędkość dostaw](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_972723099,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Żabka Jush testuje rajdową prędkość dostaw
![Żabka w plenerze? Mobilne sklepy ruszają w Polskę](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_330250556,w_226,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Żabka w plenerze? Mobilne sklepy ruszają w Polskę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.