Kryzys demograficzny – główna bolączka rynku produktów dla dzieci w Polsce 2021
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Rynek produktów dla dzieci* w Polsce w 2020 r. wart był 14,49 mld zł po zanotowaniu 2,3% spadku r/r, wynika z najnowszego raportu PMR Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021. Analiza i prognozy rozwoju rynku na lata 2021-2026.
Ponad połowa (54%) respondentów, tj. osób kupujących produkty dla dzieci, badania PMR z września 2021 r. deklaruje, że epidemia COVID-19 nie wpłynęła na ich zakupy produktów dla dzieci. Zakupy w niektórych spośród analizowanych przez nas segmentów produktów dla dzieci ma charakter nieprzekładalny (np. pieluch, chusteczek wilgotnych czy żywności). Na sprzedaż niektórych kategorii pandemia zadziałała stymulująco, m.in. w kategoriach wyposażeniowych i zabawkarskich.
Okres lockdownu oraz zamkniętych placówek opiekuńczych i oświatowych sprzyjał re-aranżacji przestrzeni domowej (wydzielania miejsc do nauki, zabawy) oraz zakupom nowych gier i zabawek. Szczególnie popularne były te, które zajmowały dzieci na dłużej lub te, które interesowały rodziców (wpisując się w trend na rynku zabawkarskim kidult).
Największą barierą dla rozwoju rynku produktów dla dzieci w Polsce jest demografia. Trend ten bardzo dobrze obrazuje tzw. indeks starości. Według danych GUS w Polsce wynosi on 121, tj. na 100 „wnuczków” (dzieci w wieku 0-14 lat) przypada 121 „dziadków” (osób w wieku 65 i więcej lat), a różnica w wielkości tych populacji wynosi 1,2 mln na niekorzyść dzieci (w miastach sięga 1,3 mln, a na terenach wiejskich nadal jest więcej dzieci – o 99 tys.).
Bardzo niski poziom urodzeń w 2020 r. przyczynił się do rekordowo niskiego poziomu przyrostu naturalnego. W 2020 r. odnotowano ponad 355 tys. urodzeń żywych (375 tys. w 2019 r.). W okresie prognozy tendencje demograficzne nie ulegną odwróceniu. Szczególnie niekorzystne są prognozy dla liczby dzieci w grupie wiekowej od urodzenia do 3. roku życia, która od 2021 do 2026 roku zmniejszy się o ponad 15%.
Dlatego w nadchodzących latach najtrudniejsza sytuacja prognozowana jest w segmentach bezpośrednio związanych z prognozami demograficznymi dotyczącymi liczby urodzeń żywych, a więc: żywności dla niemowląt, gdzie prognozowany przez PMR CAGR dla lat 2022-2026 wynosi -3,9%, artykułów higienicznych oraz wózków dziecięcych i fotelików samochodowych. W przypadku tych ostatnich kategorii, dodatkowym problemem dla detalistów i producentów pozostaje obrót wtórny (re-commerce). Jak wynika z badania PMR, przeprowadzonego we wrześniu 2021 r. na próbie celowej dorosłych mieszkańców Polski kupujących produkty dla dzieci (z dowolnej kategorii), spośród osób deklarujących zakup wózka dziecięcego w ciągu roku poprzedzającego badanie, 26% wybrało produkt używany (jak zdarzyło się podkreślać rozmówcom PMR operującym w tym segmencie, z racji krótkiego używania np. wózków głębokich, te kupione w 2020 r., w związku z niską mobilnością społeczną w ubiegłym roku były relatywnie niewiele używane i dodatkowo zachęcają do zakupu w obiegu wtórnym w 2021 r.). W przypadku fotelików samochodowych analogiczny odsetek wyniósł 28%.
W pozostałych segmentach rynku produktów dla dzieci (tj. odzieży dziecięcej, obuwia dziecięcego, zabawek oraz mebli dziecięcych i artykułów wyposażenia pokoi dziecięcych), wyższy dochód rozporządzalny gospodarstw domowych w większym stopniu zamortyzuje negatywne tendencje demograficzne przekładając się na wyższe wydatki per dziecko.
Migracja zakupów do kanału internetowego będzie trwać
Przed wybuchem pandemii największym kanałem w ramach rynku produktów dla dzieci były sklepy spożywcze. W ich sprzedaży – regularnej bądź na zasadzie krótkich serii sprzedażowych – znajdują się niemal wszystkie wyszczególnione przez PMR segmenty i kategorie produktowe. Jednak w 2020 r., po wzroście sprzedaży o 40,5% r/r, największym kanałem stał się kanał internetowy. Sprzedaż w ramach e-sklepów i platform handlowych stanowiła 27,2% rynku produktów dla dzieci w Polsce. W końcu okresu prognozy – tj. w 2026 r. – ponad co trzecia złotówka (36,6%) wydawana na analizowane kategorie będzie wydawana online.
* Pod pojęciem produktów dla dzieci rozumiemy następujące artykuły: odzież (wraz z bielizną) i obuwie dziecięce, zabawki, kosmetyki dla dzieci i artykuły higieniczne (tj. pieluchy, chusteczki wilgotne do higieny dziecięcej, podkłady higieniczne itp.), żywność dla niemowląt, meble dziecięce oraz wyposażenie pokoi dziecięcych, wózki, foteliki i akcesoria do nich.
Więcej informacji można znaleźć w raporcie PMR: „Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021”
PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 20 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.
Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.
Multirabaty dostępne na stronie amica.pl
Salesforce Shopping Index Q1 2024 - konsumenci oszczędzają i odkładają wydatki
Jeszcze szybsze i wygodniejsze zwroty teraz na ERLI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.