Kryzys demograficzny – główna bolączka rynku produktów dla dzieci w Polsce 2021

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Rynek produktów dla dzieci* w Polsce w 2020 r. wart był 14,49 mld zł po zanotowaniu 2,3% spadku r/r, wynika z najnowszego raportu PMR Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021. Analiza i prognozy rozwoju rynku na lata 2021-2026.
Ponad połowa (54%) respondentów, tj. osób kupujących produkty dla dzieci, badania PMR z września 2021 r. deklaruje, że epidemia COVID-19 nie wpłynęła na ich zakupy produktów dla dzieci. Zakupy w niektórych spośród analizowanych przez nas segmentów produktów dla dzieci ma charakter nieprzekładalny (np. pieluch, chusteczek wilgotnych czy żywności). Na sprzedaż niektórych kategorii pandemia zadziałała stymulująco, m.in. w kategoriach wyposażeniowych i zabawkarskich.
Okres lockdownu oraz zamkniętych placówek opiekuńczych i oświatowych sprzyjał re-aranżacji przestrzeni domowej (wydzielania miejsc do nauki, zabawy) oraz zakupom nowych gier i zabawek. Szczególnie popularne były te, które zajmowały dzieci na dłużej lub te, które interesowały rodziców (wpisując się w trend na rynku zabawkarskim kidult).
Największą barierą dla rozwoju rynku produktów dla dzieci w Polsce jest demografia. Trend ten bardzo dobrze obrazuje tzw. indeks starości. Według danych GUS w Polsce wynosi on 121, tj. na 100 „wnuczków” (dzieci w wieku 0-14 lat) przypada 121 „dziadków” (osób w wieku 65 i więcej lat), a różnica w wielkości tych populacji wynosi 1,2 mln na niekorzyść dzieci (w miastach sięga 1,3 mln, a na terenach wiejskich nadal jest więcej dzieci – o 99 tys.).
Bardzo niski poziom urodzeń w 2020 r. przyczynił się do rekordowo niskiego poziomu przyrostu naturalnego. W 2020 r. odnotowano ponad 355 tys. urodzeń żywych (375 tys. w 2019 r.). W okresie prognozy tendencje demograficzne nie ulegną odwróceniu. Szczególnie niekorzystne są prognozy dla liczby dzieci w grupie wiekowej od urodzenia do 3. roku życia, która od 2021 do 2026 roku zmniejszy się o ponad 15%.
Dlatego w nadchodzących latach najtrudniejsza sytuacja prognozowana jest w segmentach bezpośrednio związanych z prognozami demograficznymi dotyczącymi liczby urodzeń żywych, a więc: żywności dla niemowląt, gdzie prognozowany przez PMR CAGR dla lat 2022-2026 wynosi -3,9%, artykułów higienicznych oraz wózków dziecięcych i fotelików samochodowych. W przypadku tych ostatnich kategorii, dodatkowym problemem dla detalistów i producentów pozostaje obrót wtórny (re-commerce). Jak wynika z badania PMR, przeprowadzonego we wrześniu 2021 r. na próbie celowej dorosłych mieszkańców Polski kupujących produkty dla dzieci (z dowolnej kategorii), spośród osób deklarujących zakup wózka dziecięcego w ciągu roku poprzedzającego badanie, 26% wybrało produkt używany (jak zdarzyło się podkreślać rozmówcom PMR operującym w tym segmencie, z racji krótkiego używania np. wózków głębokich, te kupione w 2020 r., w związku z niską mobilnością społeczną w ubiegłym roku były relatywnie niewiele używane i dodatkowo zachęcają do zakupu w obiegu wtórnym w 2021 r.). W przypadku fotelików samochodowych analogiczny odsetek wyniósł 28%.
W pozostałych segmentach rynku produktów dla dzieci (tj. odzieży dziecięcej, obuwia dziecięcego, zabawek oraz mebli dziecięcych i artykułów wyposażenia pokoi dziecięcych), wyższy dochód rozporządzalny gospodarstw domowych w większym stopniu zamortyzuje negatywne tendencje demograficzne przekładając się na wyższe wydatki per dziecko.
Migracja zakupów do kanału internetowego będzie trwać
Przed wybuchem pandemii największym kanałem w ramach rynku produktów dla dzieci były sklepy spożywcze. W ich sprzedaży – regularnej bądź na zasadzie krótkich serii sprzedażowych – znajdują się niemal wszystkie wyszczególnione przez PMR segmenty i kategorie produktowe. Jednak w 2020 r., po wzroście sprzedaży o 40,5% r/r, największym kanałem stał się kanał internetowy. Sprzedaż w ramach e-sklepów i platform handlowych stanowiła 27,2% rynku produktów dla dzieci w Polsce. W końcu okresu prognozy – tj. w 2026 r. – ponad co trzecia złotówka (36,6%) wydawana na analizowane kategorie będzie wydawana online.
* Pod pojęciem produktów dla dzieci rozumiemy następujące artykuły: odzież (wraz z bielizną) i obuwie dziecięce, zabawki, kosmetyki dla dzieci i artykuły higieniczne (tj. pieluchy, chusteczki wilgotne do higieny dziecięcej, podkłady higieniczne itp.), żywność dla niemowląt, meble dziecięce oraz wyposażenie pokoi dziecięcych, wózki, foteliki i akcesoria do nich.
Więcej informacji można znaleźć w raporcie PMR: „Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021”
PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 20 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.
Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.