Komunikaty PR

Markety budowlane coraz częściej na celowniku złodziei

2021-12-08  |  11:09
Biuro prasowe

Z danych opublikowanych przez Komendę Główną Policji[1]  wynika, że liczba kradzieży sklepowych tylko za trzy kwartały roku 2021 jest wyższa aż o 21% w stosunku do roku ubiegłego. To kolejny rok z rzędu, kiedy tego typu przestępstw przybywa. Policja podała, że w roku 2020 odsetek kradzieży w sklepach wzrósł o 30% w porównaniu z rokiem 2019. Markety ogólnobudowlane nie pozostają na tym polu wyjątkiem. Z jednej strony złodzieje czują się pewniej przez obowiązek noszenia maseczek, a z drugiej strony pracownicy ochrony często zaangażowani są do działań związanych z obowiązkiem przestrzegania obostrzeń sanitarnych przez klientów. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że ceny materiałów budowlanych oraz urządzeń elektrotechnicznych nieustająco rosną, a w wielkopowierzchniowych marketach budowlanych złodziejom łatwiej jest np. zamienić opakowanie na te od tańszego produktu. Nadchodzący sezon świąteczny i zamiłowanie Polaków do remontów i majsterkowania sprawi, że w marketach budowlanych przybędzie klientów. Jednak wraz z uczciwymi klientami do sklepów wybiorą się także złodzieje licząc na łatwiejsze kradzieże w przedświątecznym szczycie.

 

Raport opracowany przez Crime&tech, spółkę spin-off Università Cattolico del Sacro Cuore – Transcrime, przy wsparciu firmy Checkpoint Systems[2]  pokazuje, że z marketów budowlanych najczęściej kradzione są elektronarzędzia. Kolejne miejsca zajmują narzędzia hydrauliczne, kleje i taśmy, śrubokręty i wiertła oraz żarówki i baterie. Pierwsze miejsce nie dziwi, ponieważ to właśnie elektronarzędzia najłatwiej złodziejom później sprzedać, a ich wartość jest zazwyczaj wysoka. Profesjonalna wiertarko-wkrętarka akumulatorowa może kosztować nawet ponad 1000 zł, co złodziejom zapewnia duży zysk, jednakże dla sklepów oznacza duże straty.

 

- Jedną z popularniejszych metod kradzieży w sklepach budowlanych jest podmiana opakowań. Przykładowo wiertarkę o wartości 1500 zł przekłada się do opakowania po wiertarce o wartości zaledwie kilkudziesięciu złotych. W ten sposób złodziej przechodzi przez linię kas, na której dezaktywowane są zabezpieczenia, płacąc jedynie ułamek realnej wartości towaru. Warto zatem być przygotowanym na taki scenariusz i zastosować zabezpieczenia, które wywołują alarm przy próbie manipulowania przy nich np. Alpha High Theft. Nie da się wówczas w sposób niezauważony zdjąć takiego zabezpieczenia z opakowania lub produktu i przełożyć go do pudełka po najtańszym produkcie. To istotne, ponieważ nie ma raczej szans, aby kasjerzy – szczególnie w świątecznym szczycie - mieli czas i możliwości otwierania każdego opakowania i sprawdzania jego zawartości. Jeszcze łatwiejsze zadanie mają złodzieje, którzy wybierają samoobsługowe kasy. Warto podkreślić, że gama dostępnych rozwiązań jest tak szeroka, że możliwe jest zabezpieczenie praktycznie dowolnego asortymentu – komentuje Ewa Pytkowska, szefowa polskiego oddziału firmy Checkpoint Systems, dostawcy rozwiązań z zakresu zabezpieczeń przeciwkradzieżowych.

 

Jesienno-zimowa aura również sprzyja złodziejom. Obszerne zimowe kurtki ułatwiają wynoszenie mniejszych przedmiotów ze sklepów. Opakowanie drogich wierteł czy specjalistyczne narzędzie dość łatwo ukryć w rękawie, kapturze lub wewnętrznej kieszeni. Jednak i tutaj sprzedawcy mają możliwość skutecznego zabezpieczenia się przed nieuczciwymi konsumentami i ograniczenie strat powstałych w wyniku kradzieży. Szeroka gama rozwiązań EAS współpracuje zarówno z zabezpieczeniami nakładanymi fabrycznie na towary przez producenta, jak i umożliwia sklepom samodzielne zabezpieczenie niemal dowolnego asortymentu.

 

- O ile kradzież elektronarzędzi to zawsze jednostkowo duża strata dla każdego sprzedawcy detalicznego, tak kradzieże mniejszych przedmiotów o niższej wartości są równie dolegliwe. Pracownikom łatwiej zauważyć złodzieja próbującego ukraść sporą walizkę z młotem udarowym niż kogoś, kto próbuje wynieść zestaw wierteł. Sumaryczna wartość kradzieży drobnych przedmiotów może zatem dorównywać stratom, które powstają przy kradzieży „dużych” i wartościowych przedmiotów. Dodatkowo złodzieje doskonale znają różnicę pomiędzy przestępstwem i wykroczeniem, więc celowo kradną przedmioty do określonej wartości, aby w razie wpadki konsekwencje prawne były jak najmniejsze. Dlatego właśnie niezmiernie ważne jest, aby przy projektowaniu swojego systemu antykradzieżowego włączyć do niego szeroki asortyment zabezpieczanych produktów – dodaje Ewa Pytkowska.

 

Warto podkreślić, że widoczne na produktach akcesoria antykradzieżowe wytwarzają efekt aureoli. Klienci widząc zabezpieczenia mają przeświadczenie, że inne produkty są również chronione przed kradzieżą, tylko w sposób dla nich niewidoczny. W naturalny sposób przyczynia się to do zmniejszenia prób kradzieży także drobnych rzeczy, których zabezpieczanie dodatkowymi systemami byłoby nieuzasadnione ekonomicznie. To w sklepach ogólnobudowlanych ma ogromne znacznie – spora część asortymentu to bowiem drobne przedmioty jak kołki, śruby czy pędzle.

 

Policyjne statystyki są alarmujące. Wiele sklepów ogólnobudowlanych już poniosło dotkliwe straty związane z ograniczeniami pandemicznymi jak np. dostęp do nich tylko dla klientów firmowych. Stale rosnąca, i to o wartości dwucyfrowe, liczba kradzieży to poważne zagrożenie dla sprzedawców detalicznych i ich zysków. Nie jest możliwe, aby postawić pracownika pilnującego każdej alejki i każdego regału. Podobnie sam monitoring wizyjny to dziś stanowczo niewystarczające rozwiązanie. Konieczne jest wdrożenie kompleksowych rozwiązań bazujących na nowoczesnych technologiach. Tylko w ten sposób możemy wyraźnie zmniejszyć poziom strat. Co ważne, jednorazowa inwestycja zapewnia bezpieczeństwo na długie lata. Galopująca inflacja i rosnące ceny mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości liczba kradzieży wzrośnie jeszcze bardziej, dlatego nie warto zwlekać z instalacją nowoczesnych systemów przeciwkradzieżowych.

 


[1] http://statystka.policja.pl

[2] https://checkpointsystems.com/pl/reports/retail-security-in-europe/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.