Komunikaty PR

Marnowanie żywności: nowy, kryzysowy wymiar problemu

2022-05-24  |  14:34
Biuro prasowe

Tylko w Europie każdego roku marnowane jest niemal 90 mln ton żywności[1]. To jedna piąta ogółu produktów spożywczych trafiających do kosza na całym świecie. Ale globalny ogląd tej sytuacji jeszcze mocniej oddziałuje na wyobraźnię – zwłaszcza w dobie nasilającego się kryzysu żywnościowego i „szalejących” cen na rynkach.

W skali globalnej, wartość marnowanych artykułów spożywczych to około miliarda ton rocznie[2]. To trudna do wyobrażenia liczba, więc pomocna może okazać się jej wizualizacja. Zatem, co roku na świecie wyrzuca się tyle żywności, że gdyby zapakować ją do 40-tonowych TIR-ów, potrzebne byłoby aż 23 miliony ciężarówek, które to zaparkowane jedna za drugą stworzyłyby konwój „oplatający” ziemię aż siedmiokrotnie[3]. Od 30 do nawet 40% wyprodukowanej przez rolników żywności nigdy nie trafia do konsumentów[4].

Zważywszy na nieustannie rosnącą skalę problemu z marnotrawieniem żywności i fakt, że w związku z inflacją oraz konfliktem za wschodnią granicą często zaburzone zostają łańcuchy dostaw, a ceny detaliczne wręcz „galopują”. Dziś jak nigdy dotąd wzrasta rola dokładnej kontroli procesów logistycznych oraz całkowitego nadzoru nad produktami spożywczymi, które ulegają marnotrawstwu nie tylko w gospodarstwach domowych, ale także w trakcie magazynowania, transportu do punktów sprzedaży i na pólkach w sklepie – tłumaczy Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

 

Żywność ofiarą kryzysu

Jak przekonuje najnowsza majowa aktualizacja danych gromadzonych przez Bank Światowy, indeks cen produkcji rolniczej (Agricultural Price Index) wzrósł dziś aż o 41% w porównaniu do sytuacji sprzed roku. W przypadku kukurydzy czy pszenicy mówimy o jeszcze większych wzrostach – odpowiednio 54% oraz 60%[5]. Według ekspertów tej instytucji, to efekt zarówno rosnącej już od pewnego czasu inflacji jak i wojny w Ukrainie. Ostatnie dane potwierdzają także przyrost liczby osób borykających się z poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego – zgodnie z Global Network Against Food Crises, ok 161 mln ludzi znalazło się w takiej sytuacji w 2021, co oznacza wzrost o 4% względem minionego roku[6].

Prognozy na najbliższy czas również nie są optymistyczne, stąd rosnąca potrzeba zmniejszenia ryzyka strat produktów żywnościowych w obszarach, na który mamy realny wpływ. Tylko w Polsce, na wstępnych etapach produkcji artykułów spożywczych marnuje się aż 750 tysięcy ton żywności. W kolejnych procesach przetwórczych, do kosza trafia kolejne 750 tys. ton, zaś w samym transporcie oraz już w punktach sprzedaży detalicznej marnowane jest 337 tys. ton[7].

Zarówno sami producenci, jak i zarządzający łańcuchami dostaw czy sklepy detaliczne mają dziś wybór rozwiązań, pozwalających utrzymać pełną kontrolę nad artykułami spożywczymi. Narzędzia wykorzystujące technologię RFID, są w stanie na bieżąco przekazywać wszystkim zaangażowanym w produkcję, a następnie sprzedaż żywności informacje na temat ilości towaru, jego obecnej lokalizacji, datach ważności czy przerwania łańcucha dostaw. Automatyzacja zarządzania produktami wspiera zasadę FEFO w eksponowaniu na półkach artykułów o najkrótszej dacie ważności, co ma wymierny wpływ na ograniczenie ryzyka ich marnowania – mówi Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging z Checkpoint Systems.

 

Zadbać o przyszłość

Kwietniowa analiza McKinsey & Company – „The rising risk of a global food crisis” ostrzega, że już w tym roku na rynek może trafić mniej - od 19 do nawet 34 milionów ton - żywnościowej produkcji eksportowej. Już za rok, liczba ta może wahać się od 10 do aż 43 mln ton[8]. Właściwy czas na aktywne zapobieganie procederowi marnowania żywności niewątpliwie jest teraz.

- Nikogo nie trzeba przekonywać, że walka z marnotrawieniem żywności jest dziś absolutnie konieczna. Nie jest to jednak proces łatwy, dlatego warto sięgnąć po nowoczesne rozwiązania. Dzięki nim możliwa staje się automatyzacja wielu działań, a cyfrowa kontrola nad stanami sklepowymi nie tylko ogranicza straty, a ale także ułatwia przekazywanie żywności organizacjom pozarządowym – komentuje Hanna Walczak, Menedżer ds. wdrożeń standardów GS1 w GS1 Polska.

 

Checkpoint Systems, wraz z GS1 Polska organizują 31 maja 2022 r. bezpłatny webinar „Nie wyrzucaj, automatyzuj”, w trakcie, którego poruszany będzie problem marnotrawienia artykułów spożywczych a także przedstawione zostaną najlepsze sposoby zapobiegania mu poprzez automatyzację i monitoring produktów na wszystkich etapach łańcucha dostaw. Szczegóły wydarzenia oraz rejestracja dostępne są pod tym linkiem: https://gs1polska.clickmeeting.com/nie-wyrzucaj-automatyzuj-/register.

 


[1] https://cosmosmagazine.com/news/un-food-waste-index-report-robin-food/

[2] https://klimat.rp.pl/ekotrendy/art17074151-raport-onz-miliard-ton-zywnosci-rocznie-laduje-na-smietniku

[3] https://cosmosmagazine.com/news/un-food-waste-index-report-robin-food/

[4] https://www.rts.com/resources/guides/food-waste-america/

[5] https://www.worldbank.org/en/topic/agriculture/brief/food-security-update

[6] http://www.fightfoodcrises.net/

[7] https://ec.europa.eu/food/safety/food_waste/eu-food-loss-waste-prevention-hub/eu-member-state-page/show/PL

[8] https://www.mckinsey.com/industries/agriculture/our-insights/the-rising-risk-of-a-global-food-crisis

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online Biuro prasowe
2024-12-31 | 10:00

E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy w branży e-commerce. Dynamiczny rozwój technologii i rosnące oczekiwania klientów wyznaczają nowe standardy w tym sektorze. Nowoczesne
Handel Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
2024-12-27 | 12:00

Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO

Zakupowy maraton Polaków wchodzi właśnie na ostatnią prostą. Po Black Week i zakupach przedświątecznych teraz przyszły zimowe wyprzedaże, które tradycyjnie rozpoczynają się
Handel Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
2024-12-20 | 14:00

Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!

Warszawska Reduta jest pierwszym i jedynym obiektem w stolicy, w którym klienci znajdą zarówno supermarket Biedronka, jak i hipermarket Carrefour. Dzięki połączeniu dwóch

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.