Morele w drodze do TOP3 segmentu e-commerce
Wyniki finansowe
Platforma Morele działa od ponad 15 lat. Aktualnie jest jednym z wiodących serwisów handlowych w kategorii elektroniki użytkowej, co pozwoliło wypracować 1,5 proc. udziału w całym rynku e-commerce. Spółka zamknęła 2019 rok z GMV na poziomie 1,23 mld zł oraz EBITDA w wysokości 10 mln zł. W 2020 wartość EBITDA wyniosła ponad 50 mln zł, podnosząc tym samym wynik rdr o 400 proc. W bieżącym roku fiskalnym platforma nie zwalnia tempa i aktualnie odnotowuje około 40 proc. wzrost GMV w stosunku do 2020 przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej rentowności. Kluczowym czynnikiem wzrostów jest zmiana modelu biznesowego spółki.
Dalszy rozwój spółki i ambitne cele
Od 2018 roku spółka konsekwentnie zmienia swój profil działalności ze sklepu specjalistycznego na platformę multicategory. Podobnie jak Amazon, Morele oferuje produkty z różnych kategorii - od elektroniki aż po FMCG. Sprzedaż i wysyłka realizowana jest zarówno przez Morele jak i przez inne podmioty wystawiające swoją ofertę za pośrednictwem platformy (marketplace). Taki model biznesowy jest konsekwencją głównego celu strategicznego Morele na najbliższe lata, czyli dołączenia do grona największych podmiotów e-commerce w Polsce. Ma być to możliwe dzięki podnoszeniu udziału w kategoriach spoza obszaru elektroniki.
- Z serii badań rynkowych, które przeprowadziliśmy, wynikają dwa wnioski. Po pierwsze, przeważająca część Klientów wskazuje, że byłaby zainteresowana zakupami w nowej platformie multicategory. Po drugie, taka usługa musi wyróżniać się wygodą i prostotą. Naszym celem jest stworzenie platformy, która będzie łączyła zalety marketplace i sklepu specjalistycznego. Szeroka oferta, konkurencyjne ceny, wysokiej jakości kontent produktowy, doradztwo specjalistów oraz wygoda zwrotów i reklamacji - to filary budujące poczucie prostych i wygodnych zakupów, dlatego właśnie na te wartości stawiamy budując nasz produkt i ofertę. Sądzimy, że dla takiej platformy jest miejsce na rynku e-commerce w naszym kraju. Według prognoz analityków, e-commerce w Polsce w 2021 wzrośnie o około 15% i przez najbliższe pięć lat utrzyma się na poziomie około 12%. My jednak celujemy we wzrosty powyżej 30% rok do roku - mówi Michał Pawlik, CEO Morele.
Punktem wyjścia do realizacji strategii jest inwestycja w technologię marketplace (2018-2019) przy jednoczesnym zarządzaniu ofertą produktową tak, aby była ona jak najatrakcyjniejsza dla Klientów. Morele rozwija platformę w modelu hybrydowym z dużym naciskiem na jakość sprzedawców oraz oferty. Oznacza to, że poza udostępnieniem ofert zewnętrznych sprzedawców (podobnie jak np. Allegro), spółka dysponuje także magazynami oraz infrastrukturą, dzięki którym jest w stanie oferować własny towar.

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.