Komunikaty PR

Nadciąga wakacyjny boom zakupowy. Prognozy dla handlu są optymistyczne

2022-06-01  |  11:07
Biuro prasowe

 

Sprzedawcy oraz eksperci ds. handlu spodziewają się największego od paru lat wakacyjnego „boomu” zakupowego w tradycyjnych sklepach i galeriach handlowych. Według ostatnich analiz PEKAO, cytowanych przez agencje Reutera, już w marcu wartość sprzedaży detalicznej przekroczyła zakładane prognozy i powróciła do trendu sprzed pandemii[1].

Letni boom zakupowy – szczególnie w przypadku produktów, na które popyt rośnie w tym sezonie jak odzież, kosmetyki i środki pielęgnacji czy alkohole również najprawdopodobniej znacząco przekroczy predykcje zarówno analityków, jak i samych handlowców.

Zniesienie stanu pandemii, okres sprzyjający podróżom oraz towarzyszącym im zakupom w miejscowościach turystycznych, odświeżenie swojej garderoby oraz liczne imprezy okolicznościowe w czasie wakacyjnym to główne czynniki napędzające sprzedaż tych kategorii produktowych. To również okres, w którym konsumenci bardziej nastawiają się na zakupy w tradycyjnych, fizycznych sklepach i sygnał dla sprzedawców, by poza handlowymi żniwami przygotowali się także na związane z nimi ryzyka – tłumaczy Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

Lato po konsumencku

Ostatnia analiza firmy Criteo – Shopper Story 2022, Consumer Trends & Future of Commerce[2], przedstawiająca globalne konsumenckie trendy w okresie letnim w pełni koresponduje z powyższymi stwierdzeniami. I dowodzi także, że na spodziewany, wakacyjny boom sprzedażowy przygotować powinni się nie tylko polscy handlowcy, ale sprzedawcy z niemal całego świata.

Wynika z niej, że aż 35% konsumentów planuje w lecie 2022 roku częstsze uczestnictwo w prywatnych wydarzeniach oraz imprezach (takich jak m.in. wesela) – to niemal dwukrotnie więcej niż w 2021r, kiedy to odsetek ten wynosił 17%. Nic więc dziwnego, iż plany związane z powiększeniem zasobów swojej garderoby i zakupami nowej odzieży ma w tym roku 36% badanych - to już ponad 2 razy więcej niż przed rokiem (15%). O wiele więcej respondentów zamierza chętniej i częściej spędzać czas – a co za tym idzie również więcej wydawać – w restauracjach (45% w 2022 vs 13% w 2021). Podobnie ma to miejsce w przypadku spotkań z przyjaciółmi, jakie ankietowani planują na sezon letni 2022 roku – więcej tego typu spotkań planuje niemal połowa globalnych konsumentów, podczas gdy przed rokiem na taki zamiar wskazywało jedynie 11% z nich.

Analiza pokazuje również, które kategorie produktów cieszą się najbardziej rosnącym popytem w tym okresie. I choć w tym przypadku są to dane z rynku amerykańskiego, to w większości są spójne ze statystykami ze Starego Kontynentu oraz Polski. I tak, dla przykładu, w sierpniu 2021 roku sprzedaż spodni była o 64% większa niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego, tzw. sukienek koktajlowych o 94%, garsonek zaś o 123%. Zwyżki dotyczą jednak nie tylko odzieży. Wartość sprzedanych perfum wzrosła wówczas o 44%, kremów do golenia o 51%, zaś elementów biżuterii takich jak kolczyki o 45%.

Kontrola nad boomem

Wraz ze zwiększoną aktywnością konsumentów w sezonie letnim, proporcjonalnie rośnie liczba odwiedzających sklepy, supermarkety czy galerie handlowe, którzy postanawiają wykorzystać ten czas na nieuczciwe praktyki. Według opracowania Crime&Tech oraz Checkpoint Systems – „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie”[3], lato to dla największej liczby sprzedawców (niemal 40%), drugi, najbardziej niebezpieczny pod kątem ryzyka kradzieży czas, zaraz po zimie i świątecznej gorączce zakupów.

Zarówno mniejsi sprzedawcy jak i duże sieci handlowe powinny uwzględnić ten fakt, i rozważyć wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń dla swoich, cieszących się większym zainteresowaniem w lecie, produktów. Mowa tutaj choćby o akcesoriach utrudniających kradzież odzieży, okularów słonecznych – Alpha OptiLock, zabezpieczeniach maszynek do golenia czy kosmetyków z filtrami przeciwsłonecznymi i środków pielęgnacji szczególnie potrzebnych latem – dodaje Ewa Pytkowska z Checkpoint Systems.

Warto również dodać, że to właśnie w tym czasie, w największym stopniu zapełniają się fizyczne sklepy, choć oczywiście E-Commerce także nie powinien widocznie hamować. To, co zdaniem konsumentów biorących udział w badaniu Criteo, przekonuje do wyboru tradycyjnego sklepu w tym okresie to przede wszystkim natychmiastowa potrzeba posiadania danego produktu, dogodna lokalizacja punktu handlowego czy lepsze możliwości zapoznania się z nim „na żywo”, co jest nieocenione np. w przypadku zakupu odzieży i możliwości jej przymierzenia.  

Handel już nabiera rozpędu

Zgodnie z danymi GUS, sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 22% r/r w marcu 2022 i był to najwyższy odnotwany wzrost od kwietnia 2021[4], widocznie przewyższający prognozę na poziomie 19,5%. Poza znaczącym udziałem sprzedaży paliw, ogromny wkład w ten przyrost miała rozpędzająca się sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia, która powiększyła się aż o niemal 47%, względem wzrostu w wysokości zaledwie 6,5% w marcu 2021. Co ciekawe, ogółem, w państwach Unii Europejskiej, sprzedaż detaliczna wzrosła średnio w marcu tego roku jedynie o 1,7%[5].

 

 


[1] https://www.reuters.com/world/europe/consumer-boom-nearly-over-central-europe-heads-into-decade-peril-2022-05-04/

[2] https://www.criteo.com/blog/shopper-story-2022-global-consumer-trends-the-future-of-commerce/

[3] https://checkpointsystems.com/pl/reports/retail-security-in-europe/

[4] https://www.money.pl/gospodarka/wojna-nie-zniechecila-polakow-do-zakupow-dane-gus-pokazaly-duze-przyspieszenie-w-sprzedazy-6760912927984448a.html

[5] https://tradingeconomics.com/european-union/retail-sales-yoy

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.