Niedziela handlowa w tradycyjnych sklepach
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Miniona Niedziela Palmowa była jednocześnie handlową. To jedna z dwóch najważniejszych niedziel dla handlu ze względu na bliskość świąt. Jak wynika z najnowszego badania M/platform, dla wielu konsumentów i shopperów był to już zdecydowanie czas, aby zaopatrzyć się w produkty, które posłużą do przygotowania Wielkanocy.
W porównaniu do ostatniej niedzieli przed Wielkanocą rok temu (28.03.2021), odnotowano wzrost obrotów o 16%. Średnia wartość koszyka wzrosła o 12%, przy tej samej liczbie produktów w koszyku, czyli średnio 4,1 produktu.
Natomiast jeśli porównamy minioną niedzielę do jedynej niedzieli handlowej w 2022, czyli 30 stycznia, wzrosty obrotów są większe aż o 32%. Obroty w tym wypadku wzrosły nie tylko ze względu na wzrosty cen, ale przede wszystkim ze względu na zwiększoną o 30% liczbę transakcji. – Ten trend nie dziwi i tak jak w całym handlu w Polsce wynika ze zwiększonej liczby kupujących przybyłych z Ukrainy. Trzeba też pamiętać, że porównując styczeń do obecnego etapu, czyli „końca pandemii”, widać większy ruch w sklepach – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Struktura zakupów niedzielnych jest zbliżona do tych w tygodniu. Kategorie o najwyższym udziale w obrotach to papierosy, piwo i wódka. Porównując jednak ostatnią niedzielę handlową do niedzieli handlowej w styczniu (w lutym i marcu wszystkie niedziele były niehandlowe), widzimy już wzrosty sprzedaży – pod względem liczby sprzedanych sztuk – typowo świątecznych kategorii, jak majonez (+80%) czy składniki świątecznych wypieków, jak cukier (+45%), mąka (+32%), dodatki cukiernicze (+123%) czy kategorie porządkowe: płyny do mycia okien (+200%) i środki do sprzątania (+110%). Obserwujemy także wzrosty kategorii sezonowych, jak lody (+273%).
Niedziela handlowa to temat bardzo ważny dla wszystkich detalistów, ale także shopperów. I chociaż zakupy przedświąteczne to zdecydowanie domena sklepów wielkoformatowych, to widać, że dla tradycyjnych sklepów to także jest czynnik, który zwiększa ich obroty – podsumowuje Ewa Rybołowicz.
---
Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3660 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.