Komunikaty PR

Niemal ⅓ Polaków uważa, że zakupy przez Internet nie są bezpieczne

2021-12-13  |  11:46
Biuro prasowe

Aż 86 proc. kupujących online sprawdza opinie o sklepie, zanim dokona w nim zakupu, a już 91 proc. zwraca uwagę na bezpieczeństwo płatności internetowych, jak wynika z nowego raportu Advox Studio na temat zwyczajów e-zakupowych Polaków.  Widać, że nie ufamy sprzedającym - tylko 39,5 proc. wyraża zgodę na profilowanie, czyli zbieranie danych na podstawie ich zachowań w sieci, choć jednocześnie oferty dopasowane do zainteresowań i potrzeb są zachętą do zakupów dla 70 proc. klientów. 

 

Według badania platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH w 2020 r. prawie 40 proc. Polaków natknęło się na fałszywy sklepy internetowy. Z kolei CERT Polska podaje, że w tym samym roku sektor handlu internetowego znalazł się na drugim miejscu pod względem liczby incydentów bezpieczeństwa, których zgłoszono ponad 1400*. Jednak, jak wynika z raportu „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych 2021” firmy Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i  oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 200 projektów sklepów internetowych, zdaniem 77 proc. internetowych konsumentów zakupy przez Internet są bezpieczne. Przeciwnego zdania jest zaledwie 8 proc., natomiast aż 15 proc. nie ma opinii na ten temat.

 

Klienci przywiązują dużą wagę do opinii o sklepach

Niemal 80 proc. kupujących online twierdzi, że podczas zakupów zwraca uwagę na bezpieczeństwo e-sklepu, a aż 86 proc. sprawdza opinie o sklepie, zanim dokona w nim zakupu – szczególnie jeśli wcześniej o nim nie słyszało albo planuje kupić coś drogiego. Jak wynika z poprzedniej części raportu, opinie o sprzedawcy są kluczowe przy wyborze konkretnej oferty dla ponad połowy badanych.

Jednym z łatwych do sprawdzenia wyznaczników bezpieczeństwa sklepu jest możliwość wyboru różnych opcji płatności. Sklep, który oferuje np. wyłącznie płatność przelewem, powinien wzbudzić nieufność. Możliwość użycia karty kredytowej czy procesora płatności daje dodatkową ochronę, bo oznacza, że firmy obsługujące te funkcje sprawdziły już danego sprzedawcę - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio - Moment płatności jest kluczowy z punktu widzenia eCommerce. Klient nie dokona jej w sklepie, w którym nie będzie czuł się bezpiecznie i do którego nie będzie miał zaufania. 

 

Już prawie wszyscy kupujący online pilnują bezpieczeństwa płatności

Według raportu Advox Studio już 91 proc. kupujących online zwraca uwagę na bezpieczeństwo płatności internetowych. Według danych Gemius** 18 proc. osób, które nie kupują przez Internet, podjęło taką decyzję właśnie z obawy przed niebezpieczeństwem związanym z momentem płatności. Szczególną uwagę na te kwestie zwracają osoby w wieku powyżej 50 lat. Okresy lockdownu zwiększyły internetową aktywność osób po 55. roku życia, które niestety statystycznie są bardziej narażone na oszustwa - dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio - Dlatego, oprócz inwestowania w technologie warto również postawić na edukowanie klientów, by byli świadomi zagrożeń i w miarę możliwości umieli się przed nimi chronić. 

 

Klienci chcą dopasowanych ofert, ale nie zgadzają się na profilowanie

Chociaż dla ponad 70 proc. osób robiących zakupy przez Internet oferty dostosowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie, to jednocześnie tylko 39,5 proc. przy robieniu zakupów wyraża zgodę na profilowanie przez e-sklepy, czyli zbieranie danych na ich temat na podstawie ich zachowań w sieci. Aż 23,5 proc. nie wie, czy zgadza się na profilowanie, czy nie. To wyraźny sygnał, że prośby o wyrażenie zgody na profilowanie nie powinny ograniczać się do suchych, pisanych prawniczym językiem formułek, ale jasnym i zrozumiałym językiem tłumaczyć zalety ich wyrażenia. 

Napływające z różnych stron informacje o atakach hakerskich, oszustwach i wyciekach danych skutkują dezorientacją i wzrostem nieufności części konsumentów. Dla każdej osoby związanej z eCommerce podstawą powinny być takie działania jak m.in. bieżące aktualizowanie platformy zakupowej, zabezpieczenie płatności i regularne wykonywanie testów penetracyjnych, czyli prób ataków hakerskich przeprowadzanych w kontrolowanych warunkach, co pozwala wychwycić luki w zabezpieczeniach i zbadać odporność systemu. Właściciele sklepów muszą pamiętać, że to przede wszystkim na nich spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo ich serwisów oraz danych klientów - konkluduje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio

 

Raport „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych 2021” powstał na podstawie wyników badania zrealizowanego metodą CAWI przez firmę badawczą w dniach 13-20 września 2021 na grupie reprezentatywnej 1000 osób.

 

* https://www.advox.pl/blog/ecommerce/jak-dbac-o-cyberbezpieczenstwo-w-ecommerce/
  https://cert.pl/uploads/docs/Raport_CP_2020.pdf 

** https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Whiskey in the Jar, czyli jedyna w Polsce restauracja, którą odwiedził Salt Bae Biuro prasowe
2024-03-27 | 12:00

Whiskey in the Jar, czyli jedyna w Polsce restauracja, którą odwiedził Salt Bae

Od samego początku działalności, Whiskey in the Jar wyróżnia się na tle swojej konkurencji wysoką jakością serwowanych potraw oraz niepowtarzalną estetyką i charakterem.
Handel Żabka pomaga dzieciom i młodzieży rozwijać talenty i pasje
2024-03-27 | 10:35

Żabka pomaga dzieciom i młodzieży rozwijać talenty i pasje

Już po raz 13. Żabka przyznała stypendia najbardziej utalentowanym dzieciom franczyzobiorców, pracowników i współpracowników. Każdy z laureatów Programu
Handel „Głodny Tradycji?”. Oferta wielkanocna już dostępna w Żabce!
2024-03-26 | 11:30

„Głodny Tradycji?”. Oferta wielkanocna już dostępna w Żabce!

Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami, co widać również na sklepowych półkach w placówkach sieci Żabka. Wielbiciele sezonowych przysmaków będą mogli skorzystać

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.