Komunikaty PR

Niemal ⅓ Polaków uważa, że zakupy przez Internet nie są bezpieczne

2021-12-13  |  11:46
Biuro prasowe

Aż 86 proc. kupujących online sprawdza opinie o sklepie, zanim dokona w nim zakupu, a już 91 proc. zwraca uwagę na bezpieczeństwo płatności internetowych, jak wynika z nowego raportu Advox Studio na temat zwyczajów e-zakupowych Polaków.  Widać, że nie ufamy sprzedającym - tylko 39,5 proc. wyraża zgodę na profilowanie, czyli zbieranie danych na podstawie ich zachowań w sieci, choć jednocześnie oferty dopasowane do zainteresowań i potrzeb są zachętą do zakupów dla 70 proc. klientów. 

 

Według badania platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH w 2020 r. prawie 40 proc. Polaków natknęło się na fałszywy sklepy internetowy. Z kolei CERT Polska podaje, że w tym samym roku sektor handlu internetowego znalazł się na drugim miejscu pod względem liczby incydentów bezpieczeństwa, których zgłoszono ponad 1400*. Jednak, jak wynika z raportu „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych 2021” firmy Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i  oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 200 projektów sklepów internetowych, zdaniem 77 proc. internetowych konsumentów zakupy przez Internet są bezpieczne. Przeciwnego zdania jest zaledwie 8 proc., natomiast aż 15 proc. nie ma opinii na ten temat.

 

Klienci przywiązują dużą wagę do opinii o sklepach

Niemal 80 proc. kupujących online twierdzi, że podczas zakupów zwraca uwagę na bezpieczeństwo e-sklepu, a aż 86 proc. sprawdza opinie o sklepie, zanim dokona w nim zakupu – szczególnie jeśli wcześniej o nim nie słyszało albo planuje kupić coś drogiego. Jak wynika z poprzedniej części raportu, opinie o sprzedawcy są kluczowe przy wyborze konkretnej oferty dla ponad połowy badanych.

Jednym z łatwych do sprawdzenia wyznaczników bezpieczeństwa sklepu jest możliwość wyboru różnych opcji płatności. Sklep, który oferuje np. wyłącznie płatność przelewem, powinien wzbudzić nieufność. Możliwość użycia karty kredytowej czy procesora płatności daje dodatkową ochronę, bo oznacza, że firmy obsługujące te funkcje sprawdziły już danego sprzedawcę - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio - Moment płatności jest kluczowy z punktu widzenia eCommerce. Klient nie dokona jej w sklepie, w którym nie będzie czuł się bezpiecznie i do którego nie będzie miał zaufania. 

 

Już prawie wszyscy kupujący online pilnują bezpieczeństwa płatności

Według raportu Advox Studio już 91 proc. kupujących online zwraca uwagę na bezpieczeństwo płatności internetowych. Według danych Gemius** 18 proc. osób, które nie kupują przez Internet, podjęło taką decyzję właśnie z obawy przed niebezpieczeństwem związanym z momentem płatności. Szczególną uwagę na te kwestie zwracają osoby w wieku powyżej 50 lat. Okresy lockdownu zwiększyły internetową aktywność osób po 55. roku życia, które niestety statystycznie są bardziej narażone na oszustwa - dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio - Dlatego, oprócz inwestowania w technologie warto również postawić na edukowanie klientów, by byli świadomi zagrożeń i w miarę możliwości umieli się przed nimi chronić. 

 

Klienci chcą dopasowanych ofert, ale nie zgadzają się na profilowanie

Chociaż dla ponad 70 proc. osób robiących zakupy przez Internet oferty dostosowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie, to jednocześnie tylko 39,5 proc. przy robieniu zakupów wyraża zgodę na profilowanie przez e-sklepy, czyli zbieranie danych na ich temat na podstawie ich zachowań w sieci. Aż 23,5 proc. nie wie, czy zgadza się na profilowanie, czy nie. To wyraźny sygnał, że prośby o wyrażenie zgody na profilowanie nie powinny ograniczać się do suchych, pisanych prawniczym językiem formułek, ale jasnym i zrozumiałym językiem tłumaczyć zalety ich wyrażenia. 

Napływające z różnych stron informacje o atakach hakerskich, oszustwach i wyciekach danych skutkują dezorientacją i wzrostem nieufności części konsumentów. Dla każdej osoby związanej z eCommerce podstawą powinny być takie działania jak m.in. bieżące aktualizowanie platformy zakupowej, zabezpieczenie płatności i regularne wykonywanie testów penetracyjnych, czyli prób ataków hakerskich przeprowadzanych w kontrolowanych warunkach, co pozwala wychwycić luki w zabezpieczeniach i zbadać odporność systemu. Właściciele sklepów muszą pamiętać, że to przede wszystkim na nich spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo ich serwisów oraz danych klientów - konkluduje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio

 

Raport „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych 2021” powstał na podstawie wyników badania zrealizowanego metodą CAWI przez firmę badawczą w dniach 13-20 września 2021 na grupie reprezentatywnej 1000 osób.

 

* https://www.advox.pl/blog/ecommerce/jak-dbac-o-cyberbezpieczenstwo-w-ecommerce/
  https://cert.pl/uploads/docs/Raport_CP_2020.pdf 

** https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie Biuro prasowe
2024-07-03 | 14:20

Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie

Warszawska Promenada, znana z dbałości o atrakcyjny tenant mix, nieustająco wzmacnia swoją ofertę w segmencie zdrowia i urody. Niedawno do grona najemców centrum dołączyła marka
Handel Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych
2024-07-03 | 09:13

Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych

Jeszcze w 2018 r. rynek sprzedaży FMCG w Polsce aż w 40% pochodził z małych i średnich sklepów, co było ewenementem w skali całej Europy[1].
Handel Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
2024-07-02 | 18:00

Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku

Według wstępnych szacunków, w drugim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 112,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 1,5% w porównaniu z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.