Niewielkie wzrosty nastrojów w handlu detalicznym
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Kwietniowy odczyt wskaźników nastroju w handlu tradycyjnym (NHT) przyniósł niewielkie wzrosty. Ocena kwietnia wyniosła 48,4 pkt. i była wyższa od marcowej o 1,7 pkt. ale niższa o 8,7 pkt. od prognozy – wynika z badania M/platform, przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja. Wartość oczekiwana na maj wyniosła 60,5 pkt. i była wyższa od kwietniowej o 3,4 pkt. ale niższa od ubiegłorocznej o 7,1 pkt. W dalszym ciągu największy wpływ na odczyty wskaźników mają wysoka inflacja i wojna w Ukrainie.
W kwietniu 2022 wartość zakupów w handlu tradycyjnym wzrosła o 12% w porównaniu do kwietnia 2021 i jest to najwyższy wzrost w tym roku. Większe obroty wynikają ze zwiększonej liczby wizyt o 2,4%. Przede wszystkim jednak stoją za nimi podwyżki cen najważniejszych kategorii w handlu tradycyjnym. W samym koszyku było mniej produktów niż rok wcześniej (średnio 4,9 produktu w porównaniu do 5,1 w marcu 2021), natomiast w czasie wizyt płaciliśmy +9,4%, co przekłada się na 2,12 zł wydawane w sklepie więcej. Średnia miesięczna wartość wizyty osiągnęła poziom 24,76 zł. Powyżej tej średniej były zakupy w tygodniu przed Wielkanocą, w piątek przekraczając nawet poziom 32,80 zł w trakcie wizyty.
Wzrost wartości widać na kluczowych dla handlu tradycyjnego kategoriach, tj. wyrobach tytoniowych (+3,2%), piwie (+3,7%), napojach bezalkoholowych (+3,2%), nabiale (+8,7%), alkoholach mocnych jak whisky, rum, likiery i gin (+11,2%), kawie/herbacie i kakao (+12,1%) czy wyrobach piekarniczych i cukierniczych (+21%). Wśród kategorii, których obroty wzrosły dwucyfrowo, prowadzą oleje i oliwy (+58,6%), żywność sucha (+18,8%) oraz sosy i przyprawy (+17,6%).
Spośród alkoholi, obroty wódki wzrosły tylko 0,2%, choć wartość tej kategorii na paragonach wzrosła o 11,5%, co oznacza, że utrzymuje się trend spadającego wolumenu tej kategorii przy jednoczesnym wzroście jej ceny.
Największe spadki obrotów, bo aż -22,4% zanotowała grupa produktowa mrożonki, w której dużą część sprzedaży stanowi kategoria lody. – Ubiegłoroczny kwiecień był co prawda ekstremalnie chłodny wg analizy Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, ale trend pogodowy został wtedy pokonany przez lody Ekipa, które bardzo głośną premierę miały w kwietniu, zaskakując rynek bardzo wysokimi sprzedażami. W tym roku trudno było bez tak spektakularnej premiery osiągnąć nawet zbliżone wyniki w całej kategorii – podsumowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/analytics.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Najnowsze badanie zostało przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja br. na reprezentatywnej próbie sklepów N= 3395 wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Grupa Żabka podsumowuje realizację Strategii Odpowiedzialności za 2023 rok
Miraculum z niemal 30-procentowym wzrostem EBITDA w I kwartale 2024 r.
Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.