Nowa rzeczywistość handlu - jak zapewnić bezpieczeństwo?
Sytuacja związana z COVID-19 wpłynęła na zmiany w wielu sektorach usług. Zdecydowana większość sklepów stacjonarnych została zamknięta, a ich właściciele stanęli przed sporym wyzwaniem utrzymania swojego biznesu. Wraz z ponownym otwarciem salonów pojawiło się wiele pytań o kształt handlu. Nowa rzeczywistość, która nadeszła wraz z pandemią jest diametralnie inna zarówno pod względem zachowań konsumentów, jak i strategii prowadzenia handlu detalicznego.
Według najnowszych sondaży McKinsey&Company[1] - kadra zarządzająca w branży odzieżowej w USA spodziewa się 13% wzrostu zainteresowania zakupami przez Internet. I choć rozwój e-commerce jest zauważalny od dłuższego czasu (już w pierwszym kwartale 2020 roku tendencja ta wzrosła o 20%), to z pewnością obecna sytuacja wysoce przyspieszy ten proces. Co więcej, wzrost zainteresowania handlem internetowym, może nieść za sobą jego spadek w handlu stacjonarnym. Żeby temu zapobiec sprzedawcy detaliczni muszą dołożyć wszelkich starań, aby zatrzymać klientów przy swojej marce, przede wszystkim poprzez zachowanie zasad bezpieczeństwa, które w obecnej sytuacji jest priorytetem zarówno dla konsumentów jak i pracowników sklepów.
Z pomocą sieciom handlowym, przychodzi Checkpoint Systems ze swoim nowym programem – Smart Occupancy, który zapewnia ochronę klientów i pracowników oraz wyższy komfort pracy. Przedstawione rozwiązanie umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym liczby osób przebywających w sklepie. W momencie, gdy zalecane jest zachowanie dystansu społecznego, Smart Occupancy stanowi rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy jak dotąd sami monitorowali liczbę osób przebywających w sklepie. Wielu z nich do tego zadania musiało zatrudnić dodatkowe osoby, a utrzymanie nowego członka zespołu generowało wzrost kosztów. Co więcej, to rozwiązanie nie tylko pozwala kontrolować liczbę klientów w sklepach. Daje ono także poczucie bezpieczeństwa pracownikom, którzy mają świadomość dokładnej kontroli liczby osób w sklepie i zachowania niezbędnego reżimu sanitarnego zalecanego przez władze oraz specjalistów medycznych.
Nasze najnowsze rozwiązanie idealnie sprawdzi się w obecnej sytuacji, kiedy pandemia zmusiła wszystkich do zachowania bezpiecznych odległości. Brak kontroli nad liczbą osób przebywających w danym pomieszczeniu może odbić się na sytuacji epidemicznej, a na to społeczeństwo nie może sobie pozwolić. Klienci boją się zatłoczonych miejsc, które mogą stać się siedliskiem wirusa. Aby nie stracić zaufania klientów i zapewnić im najwyższy stopień bezpieczeństwa warto skorzystać ze Smart Occupancy, które z pomocą najnowszych technologii potrafi zapanować nad tłumem w salonie, a dodatkowo umożliwiając wszelkie korzyści wynikające z analityki ruchu klientów – komentuje Ewa Pytkowska, Dyrektor Sprzedaży w Checkpoint Systems.
Z najnowszych badań Skilltelligence[2], wynika że to właśnie bezpieczeństwo konsumentów jest najważniejszym czynnikiem przy wyborze sklepu – tak wskazuje 86% ankietowanych. Przy jednoczesnym spadku liczby odwiedzających, spowodowanym obawą przed zarażeniem – warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zapewnić jak najwyższą ochronę podczas robienia zakupów. W dalszej części raportu dowiadujemy się, że 57% badanych jest przeciwna luzowaniu obostrzeń dotyczących liczby osób przebywających w punktach sprzedaży. Jak możemy zauważyć – społeczeństwo oczekuje od przedsiębiorców wzmożonych działań prewencyjnych przed wirusem i tym głównie kieruje się podczas wyboru sklepu. Mówiąc wprost, konsumenci wybiorą te miejsca, w których będą się czuć bezpiecznie, w których sprzedawca detaliczny pokaże, że profesjonalnie dba o zdrowie klientów i pracowników. Płyn do dezynfekcji przy wejściu i jednorazowe rękawiczki to zdecydowanie za mało, aby zbudować zaufanie, niezbęde w relacjach z konsumentami.
Smart Occupancy opiera się na współpracy platfromy Checkpoint HALO przetwarzającej dane przesyłane z kamery Visiplus 3D. Oparte na chmurze oprogramowanie dostarcza możliwości kontrolowania liczby osób przebywających w danym czasie w pomieszczeniu, uwzględniając takie elementy jak wielkość powierzchni, sklepy piętrowe lub miejsca uprzywilejowane – np. toalety. Pracownicy mogą sami monitorować sytuację z pozycji aplikacji mobilnej, która wysyła ostrzeżenia, gdy liczba osób zbliża się do granicznej. Dostępna jest możliwość dzielenia obiektu na kilka stref, z uwzględnieniem różnych punktów wejścia i wyjścia. To ważne z punktu widzenia pracownika – ma on poczucie, że w pełni kontrolując liczbę klientów, dba również o siebie i swoje zdrowie. Ochrona pracowników jest równie ważna, jak dbałość o kupujących.
Dzięki opcji przesyłania danych w czasie rzeczywistym przedsiębiorcy mogą kontrolować sytuację z każdego miejsca na ziemi, a następnie analizować je pod względem przestrzegania przez sklepy norm i obostrzeń. W rezultacie Smart Occupancy wspiera pracowników w tym trudnym czasie, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa i nieprzerwanie utrzymując jakość usługi. Personel nie musi odrywać się od swoich obowiązków, w celu nadzorowania odwiedzających. Manualne liczenie klientów wiąże się również z pewnym ryzykiem błędu, który w momencie wykorzystania nowych technologii minimalizowany jest praktycznie do zera.
Sklepy detaliczne po tak długim przestoju nie mogą pozwolić sobie na koszty związane z utrzymaniem dodatkowego personelu, odpowiedzialnego za kontrolowanie liczby osób przebywających w obiekcie, jak również nie mogą dopuścić do kar, nakładanych za nieprzestrzeganie obostrzeń epidemicznych. Smart Occupancy eliminuje te czynniki, zapewniając płynność funkcjonowania sklepów oraz utrzymanie ich rentowności na stałym poziomie – dodaje Dyrektor Sprzedaży w Checkpoint Systems.
Smart Occupancy można w łatwy sposób skonfigurować wraz ze Smart Temperature – czujnikiem pomiaru i analizy temperatury ciała. Połączenie tych dwóch rozwiązań może pomóc w walce z koronawirusem. Wykorzystanie sztucznej inteligencji przez Smart Temperature jest rozwiązaniem o wiele bardziej skutecznym i znacznie szybszym niż manualny pomiar ciepła.
Smart Occupancy decyduje przede wszystkim o bezpieczeństwie klientów i personelu, poprzez minimalizowanie ilości osób w obiekcie, z poszanowaniem zasad dystansu społecznego. Zapewnienie ochrony klientom i pracownikom powinno być priorytetem każdego przedsiębiorcy. Co więcej, wdrażanie nowych technologii w systemach organizacji handlu detalicznego stanowi bazę dla nowej rzeczywistości, która zastanie nas po pandemii. Według epidemiologów sytuacje jak ta, wywołana przez COVID-19, będą się w przyszłości powtarzać, a zatem warto nie tylko skutecznie odpowiedź na bieżące potrzeby, ale także być gotowym na podobne scenariusze w przyszłości.
[1] https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/reimagining-stores-for-retails-next-normal
[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/konsumenci-doceniaja-srodki-bezpieczenstwa-w-sklep,63189

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.