Komunikaty PR

Podsumowanie roku 2021 w handlu tradycyjnym

2022-03-15  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komentarz ( 0.14 MB )

Rok 2021 był kolejnym rokiem wciąż trwającej pandemii. W przeciwieństwie do roku poprzedniego, nie przyniósł on jednak trzęsień ziemi w postaci niespodziewanych zmian w zachowaniach konsumenckich czy konieczności błyskawicznej implementacji modyfikacji wynikających z wprowadzanych obostrzeń. Rok 2021 przyniósł natomiast zmiany, które można było w znacznie większym stopniu przewidzieć.

W związku z jeszcze większą troską o zdrowie, ważnym trendem pozostał trend powiązany ze zrównoważonym rozwojem. Dla części konsumentów jakość produktów, ich pochodzenie czy zweryfikowane certyfikaty wciąż mają i będą miały duże znaczenie przy wyborach przy półce. Mając na względzie rosnące koszty życia, zaczęliśmy ponownie więcej gotować w domu, a co za tym idzie kupować więcej produktów służących przygotowywaniu domowych posiłków. W związku z rosnącą inflacją, która wg danych GUS średnio w roku 2021 wyniosła 5,1%, zaś w grudniu 2021 aż 9,3%, co stanowiło najwyższy odczyt od 21 lat, polscy konsumenci stali się także dużo bardziej wrażliwi na ceny, a co za tym idzie dużo częściej poszukiwali promocji.

Na podstawie danych z M/platform mogliśmy zobserwować, iż przeciętny koszyk zakupowy w tradycyjnym sklepie spożywczym w Polsce nie uległ znaczącej zmianie pod względem liczby znajdujących się w nim produktów, jednak od połowy roku wyraźnie rosła jego średnia wartość.

Na jakie produkty musieliśmy wydać więcej?

Pod względem wartości sprzedaży w handlu tradycyjnym, niezmiennie królują produkty świeże (mięsa, wędliny, sery, owoce, warzywa, wyroby piekarskie i cukiernicze itp.), używki, nabiał, napoje bezalkoholowe, słodycze, słone przekąski, kawa, herbata i kakao czy gotowe posiłki. To głównie na te kategorie polscy konsumenci wydają swoje pieniądze w tym kanale sprzedaży.

Jeśli porównamy nasze średnie wydatki na wspomniane kategorie w roku 2021 i zestawimy je z wydatkami w roku 2020, możemy z łatwością dostrzeć, iż w większości przypadków (z wyjątkiem słonych przekąsek i słodyczy) musieliśmy wydać na nie w ostatnim roku więcej niż wcześniej. W szczególności wzrosły nasze wydatki na jedną z największych kategorii w handlu tradycyjnym – kategorię wódki (+13,9%). Podobnie wzrosły nasze wydatki na kategorię alkoholi mocnych, jak whisky, rum, gin czy likiery (+11,3%). Kilkuprocentowym wzrostem charakteryzowały się zaś napoje bezalkoholowe, kawa, herbata i kakao, piwo czy wyroby tytoniowe.

Jak zmieniały się ceny?

W rankingu najszybciej drożejących kategorii zdecydowanym liderem była kategoria oleje i oliwy, w przypadku której w grudniu 2021 roku podwyżki cen przekroczyły 40%. Od 1 stycznia 2022 roku weszły w życie przepisy podnoszące poziom akcyzy na używki (alkohole i papierosy), ale już w ostanich miesiącach ubiegłego roku mogliśmy zaobserwować kilkunastoprocentowe wzrosty cen alkoholi mocnych, takich jak wódka, ale także whisky, rum, gin czy likiery. O blisko 12% wzrosły w grudniu 2021 vs analogiczny miesiąc sprzed roku ceny produktów nabiałowych. W przypadku nabiału podwyżki cen rosły w sposób znaczący w listopadzie i grudniu 2021 roku. Dość blisko przekroczenia granicy 10% podwyżki cen pod koniec roku znalazły się wyroby tytoniowe.

Nieco mniejsze, ale wciąż dotkliwe podwyżki mogliśmy zaobserwować także w obrębie innych kategorii spożywczych. W grudniu 2021 vs grudzień 2020 o 7,6% wzrosły ceny napojów bezalkoholowych, a o 6,1% kawy, herbaty i kakao. Słodycze, których cena nie zmieniała się znacząco przez większość roku, odnotowały wzrost cen o 5,2% w ostatnim miesiącu 2021 roku. Blisko 5% sięgnęły grudniowe podwyżki win. Podwyżki w granicach 1,8-3,8% towarzyszyły zaś takim kategoriom, jak gotowe posiłki, piwo czy środki czystości.

O ile wyraźne podwyżki cen nie zostały odnotowane już we wcześniejszych miesiącach, w przeważającej części przypadków przyniósł je grudzień 2021 roku. Można więc założyć, iż kolejne miesiące wzrostowy trend cen jedynie umocnią.

Ewa Rybołowicz

Dyrektor ds. analiz rynkowych

M/platform

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 2pr
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN Biuro prasowe
2024-07-04 | 16:07

Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN

Trzy nowoczesne parki handlowe - Pasaż Kępiński, Pasaż Grodziski oraz Pasaż Golubsko-Dobrzyński (obecnie pod nazwą OTO Park Golub-Dobrzyń) już w pełni w rękach nowego właściciela.
Handel Nowe narzędzie dla produkcji i sprzedaży dóbr konsumpcyjnych
2024-07-04 | 12:15

Nowe narzędzie dla produkcji i sprzedaży dóbr konsumpcyjnych

Salesforce wprowadził nowe, oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie Consumer Goods Cloud. Sprawia one, że każdy krok procesu wprowadzania produktów na rynek - od planowania, aż do
Handel Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie
2024-07-03 | 14:20

Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie

Warszawska Promenada, znana z dbałości o atrakcyjny tenant mix, nieustająco wzmacnia swoją ofertę w segmencie zdrowia i urody. Niedawno do grona najemców centrum dołączyła marka

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.