Poprawa nastrojów w handlu. W kwietniu ma być jeszcze lepiej
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego (NHT) wzrósł w marcu aż o 14,4 pkt. do poziomu 46,7 pkt, mimo że był niższy od prognoz o 3,2 pkt. Prowadzący małe i średnie sklepy z optymizmem patrzą na kolejny miesiąc – wynika z marcowego badania M/platform.
Wskaźnik prognozujący na kolejny miesiąc (NHT+1) wyniósł 57,1 pkt. i pierwszy raz od sierpnia 2021 r. ponownie przekroczył 50 pkt. Wzrostowi wskaźników towarzyszą rosnące obroty w handlu tradycyjnym, których wartość zwiększyła się o 9% r/r. Za wzrostem obrotów stał wzrost średniej wartości koszyka (+ 4,8%), ale w naszych koszykach było nieco mniej produktów niż przed rokiem – średnio 4,8 produktu w marcu 2022 vs 5,0 w marcu 2021.
Wzrosty sprzedaży odnotowano w następujących kategoriach: wyroby tytoniowe (+4,5%), piwo (+7,5), napoje bezalkoholowe (+5,6%), nabiał (+1,2%), słodycze (+2,9%) czy alkohole mocne jak whisky, rum, likiery, gin (+12,9%). Bardzo dużym tempem wzrostowym charakteryzowały się, podobnie jak przed miesiącem, żywność sucha (+23,7%), rosła także sprzedaż gotowych posiłków (+4,1%), konserw (1,6%), mrożonek (+3,8%) czy olejów i oliwy (+55%). Kategoriami malejącymi okazały się wódka (-0,4%) oraz wino (-5,3%).
Zaobserwowane trendy są mocno związane z tym, że w marcu liczba osób, które przybyły z Ukrainy do Polski wg danych Straży Granicznej przekroczyła 2,3 mln, co znacząco zwiększyło zapotrzebowanie na różnorodne kategorie produktów na terenie Polski. Zwiększonemu popytowi towarzyszył wzrost cen. Największe zmiany zaobserwowaliśmy dla kategorii oleje i oliwy (+70,3%), żywności suchej (+30,1%) czy wyrobów piekarskich i cukierniczych (+13,5%) – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Najnowsze badanie zostało przeprowadzone w ostatnim tygodniu marca br. na próbie 1105 osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne.
---
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.