Przed nami Black Friday i Cyber Monday. Na co zapolują Polacy?
*Wyniki ankiety PAYBACK Opinion Poll
Nadchodzą dwa najważniejsze dni w kalendarzach wszystkich łowców promocji – Black Friday i Cyber Monday, które w tym roku przypadają odpowiednio 26 i 29 listopada. W corocznym badaniu PAYBACK Opinion Poll sprawdziliśmy, ilu konsumentów zamierza ponieść się w tych dniach zakupowemu szaleństwu, na jakie okazje zapolują i jaki budżet planują przeznaczyć na zakupy w tym czasie.
Black Friday i Cyber Monday znają (prawie) wszyscy
Znajomość akcji Black Friday i Cyber Monday deklaruje blisko 90% respondentów PAYBACK Opinion Poll. Jeśli jednak ankietowani mieliby wskazać konkretne daty obu tych dni, potrafiłoby to zrobić 55% osób. Co ciekawe, w tej grupie zdecydowanie przeważają mężczyźni (blisko 61%).
A ilu z nas bierze w tych akcjach udział? W ubiegłym roku ze specjalnych ofert Black Friday i/lub Cyber Monday skorzystało 47% uczestników badania PAYBACK, z czego 41% konsumentów zdecydowało się na zakupy online. 35% badanych wybrało natomiast sklep stacjonarny, a niemal co czwarty ankietowany zrobił zakupy zarówno online, jak i stacjonarnie.
Jeśli natomiast chodzi o nadchodzące Black Friday i Cyber Monday, zakupy w tych dniach deklaruje co trzeci badany (33%). Ten odsetek może jednak wyższy, ponieważ 59% ankietowanych nie zdecydowało jeszcze, czy w tym czasie zapoluje na promocje zakupowe i dopiero podejmą decyzję.
„Ważnym argumentem, który może skusić niezdecydowanych, będzie oczywiście wysokość oferowanych rabatów. Jak wynika z naszego badania, 28% konsumentów oczekuje, że promocje podczas tych dwóch dni zakupowych wyniosą od 30 do 50%. Z kolei niemal połowa badanych spodziewa się produktów przecenionych o ponad 50%”, komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.
A jak nasze oczekiwania mają się do rzeczywistości i czy uważamy, że oferty Black Friday i Cyber Monday są naprawdę korzystne? Aktualnie, 43% ankietowanych uznaje oferty Black Friday i Cyber Monday za raczej atrakcyjne, a tylko 12% badanych sądzi, że zdecydowanie zachęcają one do zakupów. Jednocześnie, 31% respondentów nie ma na ten temat sprecyzowanego zdania.
Łowcy (modowych) okazji
Koszyki zakupowe podczas Black Friday i Cyber Monday różnią się w zależności od płci ankietowanych. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, najchętniej wybieraną kategorią produktów w ubiegłym roku wśród pań była odzież i buty (30% respondentek), na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy (17%) oraz elektronika, którą zakupiła co dziesiąta konsumentka. Wśród panów, co trzeci kupował elektronikę, co czwarty – odzież i obuwie, a ok. 14% wybrało artykuły RTV/AGD.
Wygląda na to, że w tym roku zwyczaje zakupowe konsumentów będą podobne. Co czwarta ankietowana zamierza w tych dniach kupić odzież lub buty, prawie 15% – kosmetyki i perfumy, a blisko 10% zdecyduje się na elektronikę. Wśród panów największym przebojem będą zakupy odzieży/obuwia oraz elektroniki – tak zadeklarowało odpowiednio po 24% badanych. Trzecią najchętniej wybieraną kategorią produktów będą ponownie artykuły RTV/AGD, które planuje kupić 15% panów. Co więcej, ponad połowa respondentów (52%), zamierza wykorzystać tę okazję do zakupu prezentów z okazji nadchodzących Mikołajek, a także Bożego Narodzenia.
A ile planujemy wydać, polując na cenowe okazje? Niemal tyle samo respondentów, bo po około 20%, zamierza przeznaczyć na ten cel między 101 a 300 PLN oraz 301-500 PLN. Z kolei po 15% ankietowanych szykuje w swoich portfelach od 501 do 800 PLN, a nawet ponad 800 PLN.
Sposoby na mądre zakupy
Czy polscy konsumenci uznają siebie za łowców okazji? 38% nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, 33% badanych nie zaliczyłoby siebie do tego grona, w przeciwieństwie do kolejnych 29% ankietowanych, którzy faktycznie na okazje cenowe polują.
W jaki sposób? Szukając promocji, najwięcej ankietowanych (21%) korzysta z portali lub aplikacji oferujących rabaty. Po 17% respondentów korzysta z programów lojalnościowych albo robi zakupowy podczas takich akcji, jak nadchodzące Black Friday i Cyber Monday. Z kolei 14% konsumentów sięga o gazetki promocyjne, a 12% najchętniej zagląda do porównywarek cenowych.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 29 października – 2 listopada 2021 r. metodą ankiety online na grupie 879 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!
Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.