Komunikaty PR

Przed nami Black Friday i Cyber Monday. Na co zapolują Polacy?

2021-11-22  |  14:30
Biuro prasowe

*Wyniki ankiety PAYBACK Opinion Poll

Nadchodzą dwa najważniejsze dni w kalendarzach wszystkich łowców promocji – Black Friday i Cyber Monday, które w tym roku przypadają odpowiednio 26 i 29 listopada. W corocznym badaniu PAYBACK Opinion Poll sprawdziliśmy, ilu konsumentów zamierza ponieść się w tych dniach zakupowemu szaleństwu, na jakie okazje zapolują i jaki budżet planują przeznaczyć na zakupy w tym czasie.

Black Friday i Cyber Monday znają (prawie) wszyscy

Znajomość akcji Black Friday i Cyber Monday deklaruje blisko 90% respondentów PAYBACK Opinion Poll. Jeśli jednak ankietowani mieliby wskazać konkretne daty obu tych dni, potrafiłoby to zrobić 55% osób. Co ciekawe, w tej grupie zdecydowanie przeważają mężczyźni (blisko 61%).

A ilu z nas bierze w tych akcjach udział? W ubiegłym roku ze specjalnych ofert Black Friday i/lub Cyber Monday skorzystało 47% uczestników badania PAYBACK, z czego 41% konsumentów zdecydowało się na zakupy online. 35% badanych wybrało natomiast sklep stacjonarny, a niemal co czwarty ankietowany zrobił zakupy zarówno online, jak i stacjonarnie.

Jeśli natomiast chodzi o nadchodzące Black Friday i Cyber Monday, zakupy w tych dniach deklaruje co trzeci badany (33%). Ten odsetek może jednak wyższy, ponieważ 59% ankietowanych nie zdecydowało jeszcze, czy w tym czasie zapoluje na promocje zakupowe i dopiero podejmą decyzję.

Ważnym argumentem, który może skusić niezdecydowanych, będzie oczywiście wysokość oferowanych rabatów. Jak wynika z naszego badania, 28% konsumentów oczekuje, że promocje podczas tych dwóch dni zakupowych wyniosą od 30 do 50%. Z kolei niemal połowa badanych spodziewa się produktów przecenionych o ponad 50%”, komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.

A jak nasze oczekiwania mają się do rzeczywistości i czy uważamy, że oferty Black Friday i Cyber Monday są naprawdę korzystne? Aktualnie, 43% ankietowanych uznaje oferty Black Friday i Cyber Monday za raczej atrakcyjne, a tylko 12% badanych sądzi, że zdecydowanie zachęcają one do zakupów. Jednocześnie, 31% respondentów nie ma na ten temat sprecyzowanego zdania.

Łowcy (modowych) okazji

Koszyki zakupowe podczas Black Friday i Cyber Monday różnią się w zależności od płci ankietowanych. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, najchętniej wybieraną kategorią produktów w ubiegłym roku wśród pań była odzież i buty (30% respondentek), na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy (17%) oraz elektronika, którą zakupiła co dziesiąta konsumentka. Wśród panów, co trzeci kupował elektronikę, co czwarty – odzież i obuwie, a ok. 14% wybrało artykuły RTV/AGD.

Wygląda na to, że w tym roku zwyczaje zakupowe konsumentów będą podobne. Co czwarta ankietowana zamierza w tych dniach kupić odzież lub buty, prawie 15% – kosmetyki i perfumy, a blisko 10% zdecyduje się na elektronikę. Wśród panów największym przebojem będą zakupy odzieży/obuwia oraz elektroniki – tak zadeklarowało odpowiednio po 24% badanych. Trzecią najchętniej wybieraną kategorią produktów będą ponownie artykuły RTV/AGD, które planuje kupić 15% panów. Co więcej, ponad połowa respondentów (52%), zamierza wykorzystać tę okazję do zakupu prezentów z okazji nadchodzących Mikołajek, a także Bożego Narodzenia.

A ile planujemy wydać, polując na cenowe okazje? Niemal tyle samo respondentów, bo po około 20%, zamierza przeznaczyć na ten cel między 101 a 300 PLN oraz 301-500 PLN. Z kolei po 15% ankietowanych szykuje w swoich portfelach od 501 do 800 PLN, a nawet ponad 800 PLN.

Sposoby na mądre zakupy

Czy polscy konsumenci uznają siebie za łowców okazji? 38% nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, 33% badanych nie zaliczyłoby siebie do tego grona, w przeciwieństwie do kolejnych 29% ankietowanych, którzy faktycznie na okazje cenowe polują.

W jaki sposób? Szukając promocji, najwięcej ankietowanych (21%) korzysta z portali lub aplikacji oferujących rabaty. Po 17% respondentów korzysta z programów lojalnościowych albo robi zakupowy podczas takich akcji, jak nadchodzące Black Friday i Cyber Monday. Z kolei 14% konsumentów sięga o gazetki promocyjne, a 12% najchętniej zagląda do porównywarek cenowych.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 29 października – 2 listopada 2021 r. metodą ankiety online na grupie 879 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.