Komunikaty PR

Przedsiębiorcy są zgodni co do Black Friday

2021-11-03  |  01:00
Biuro prasowe
  • Według wyników badania zrealizowanego przez Tpay, z okazji Black Friday najwięcej sprzedawców planuje w swoich sklepach obniżki cen do 30 proc.
  • Ponad połowa przedsiębiorców planuje wprowadzenie promocji w dniach 26–29 listopada, tj. piątek–poniedziałek.
  • Przed rozpoczęciem akcji sprzedażowej, najczęściej sprzedawcy zwracają uwagę na specjalne działania marketingowe (100 proc.), specjalne działania związane z SEM i SEO (70 proc.) oraz odpowiednie zatowarowanie (60 proc.).
  • Miesiąc (50 proc.) lub dwa tygodnie (40 proc.) – o tyle wcześniej przedsiębiorcy zaczynają wdrażać strategię w związku z planowanymi działaniami w swoich sklepach.
  • Dla 60 proc. sprzedawców w trakcie trwania takich akcji, jak Black Friday, bardzo ważna jest współpraca z operatorem płatności.

 

Black Friday to święto, na które czeka wielu konsumentów, licząc na promocje i cenowe okazje. Na Czarny Piątek szykują się również sprzedawcy, a Tpay – operator płatności online – sprawdził czy i jak na tego typu akcje przygotowują się wybrani przedsiębiorcy, którym operator zapewnia usługi płatnicze.

Obniżki cen? Tak, ale nie drastyczne

Przebadani sprzedawcy planując akcję sprzedażową z okazji Black Friday, chcą obniżyć ceny (90 proc.), organizują darmową dostawę (30 proc.) lub oferują bezpłatne, dodatkowe produkty lub usługi (20 proc.). Tylko co dziesiąty ma w planach przekazanie klientom kodów rabatowych, nikt natomiast nie planuje wydłużenia czasu na zwrot towaru lub jego wymianę. Nie widać również rozróżnienia pod względem wysokości okazji cenowych w zależności od typu klientów – zarówno dla nowych, jak i stałych, wszyscy sprzedawcy (100 proc.) planują takie same promocje, a najwięcej sklepów deklaruje, że będą one rzędu do 30 proc. (40 proc. odpowiedzi). Z kolei obniżki cen w ogóle nie planuje 10 proc. badanych sprzedawców.

Najwięcej przedsiębiorców (60 proc.) chce wprowadzić akcje promocyjne w swoich sklepach w terminie 26–29 listopada, tj. od piątku do poniedziałku włącznie, a 20 proc. – podczas Black Week, czyli 22–28 listopada. Tylko 10 proc. planuje promocje jedynie na dzień samego Black Friday, czyli piątek. Taki sam odsetek ma zamiar zorganizować wyprzedaż w dniach 26–28 listopada (cały weekend). Są też i tacy (10 proc.), którzy zaczynają akcje promocyjne już z początkiem miesiąca, a planują zakończyć 30 listopada. A jakich efektów w związku z wprowadzeniem akcji sprzedażowych w tym czasie spodziewają się właściciele e-sklepów?

– Najwięcej, bo 60 proc. sprzedawców oczekuje zwiększenia się w ich sklepach liczby zamówień i wyższej średniej wartość koszyków. To pokazuje, że mimo – nomen omen czarnych prognoz rynkowych związanych z tegorocznym Black Friday – właściciele e-biznesów są optymistycznie nastawieni do akcji, które planują, przewidując pozytywny scenariusz sprzedażowy – mówi Paweł Działak, CEO Tpay, operatora płatności online. 

Black Friday to nie spontaniczna akcja, lecz przemyślana strategia

Przed rozpoczęciem każdej akcji sprzedażowej, sprzedawcy muszą odpowiednio się przygotować. Nie inaczej jest przed Black Friday – przedsiębiorcy zapytani o to, na co zwracają uwagę przed rozpoczęciem takiej akcji w Czarny Piątek, wszyscy (100 proc.) wskazali na działania marketingowe, 70 proc. planuje działania związane z SEM i SEO, a po 60 proc. odpowiedzi padło na odpowiednie zatowarowanie oraz przygotowanie na zwiększone potrzeby przy obsłudze klienta.

Z kolei przed wdrożeniem akcji sprzedażowych w swoich sklepach, 40 proc. sprzedawców zwraca uwagę na łatwe i szybkie płatności online, np. dodanie możliwości płatności BLIKIEM na stronie. W kontekście płatności, podczas akcji takich jak Black Friday, dla właścicieli e-sklepów kluczowe znaczenie ma także współpraca z operatorem płatności – 60 proc. badanych określiło ją jako „bardzo ważną”.

– Zadbanie przez właścicieli e-sklepów o dostęp dla klientów do łatwych i szybkich form płatności online to bardzo ważny krok na drodze do sukcesów sprzedażowych. Dla wielu konsumentów, podczas zakupów w sieci liczy się szybkość i wygoda, a brak ulubionej metody płatności tuż przed realizacją transakcji potrafi skutecznie zniechęcić do finalizacji zamówienia. Jak bowiem wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay, przy dokonywaniu płatności ponad połowa internautów zwraca uwagę na dostępne metody płatności (58%), a aż 60% badanych zdarza się porzucić koszyk zakupowy bez finalizacji transakcji – podkreśla Paweł Działak. 

Odpowiedniego przygotowania wymaga również strategia sprzedaży – w związku z planowanymi działaniami na Black Friday połowa sprzedawców (50 proc.) wdraża ją miesiąc wcześniej, nieco mniej, bo 40 proc. decyduje się na wyprzedzenie o dwa tygodnie przed Czarnym Piątkiem, ale są i tacy, którzy wdrażanie strategii rozpoczynają aż dwa miesiące wcześniej (10 proc.). 

Sukces sprzedażowy na miarę 2020 – czy w tym roku to możliwe?

Czy w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, atmosferę sprzedażową Black Friday podgrzeje pandemia? Z danych, zebranych przez Tpay w 2020 r. wynika, że wśród sklepów współpracujących z operatorem, sprzedaż w tym czasie, a dokładnie 27 listopada, wzrosła średnio o 211 proc. w stosunku do pozostałych dni listopada w takich branżach jak moda i akcesoria (280 proc.), zdrowie i uroda (278 proc.) oraz AGD/RTV i elektronika (205 proc.). A czy przedsiębiorcy dostrzegają różnice w podejściu konsumentów do zakupów w tym czasie przed pandemią i już w trakcie jej trwania?

– Różnica nie jest znacząca. Obsługujemy wiele kanałów sprzedaży online i offline, a Black Friday jest okazją na stałe wpisaną w przyzwyczajenia konsumenckie od wielu lat. Oczywiście pandemia przyniosła stałą tendencję wzrostową dla e-commerce, która utrzymuje się także w okresach wyciszenia sytuacji zapalnej w zdrowiu publicznym. W przypadku Czarnego Piątku nie jest to jednak sprawa rewolucyjna – użytkownicy robili zakupy online także przed pandemią, ponieważ to dogodna okazja do znalezienia atrakcyjnych prezentów gwiazdkowych. Stąd dość uniwersalna popularność tego święta w wersji online – sprzedaż rośnie skokowo bez bezwzględnej relacji z okolicznościami zewnętrznymi – mówi Igor Owczarek, Brand & Marketing Manager Many Mornings.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie Biuro prasowe
2024-07-03 | 14:20

Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie

Warszawska Promenada, znana z dbałości o atrakcyjny tenant mix, nieustająco wzmacnia swoją ofertę w segmencie zdrowia i urody. Niedawno do grona najemców centrum dołączyła marka
Handel Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych
2024-07-03 | 09:13

Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych

Jeszcze w 2018 r. rynek sprzedaży FMCG w Polsce aż w 40% pochodził z małych i średnich sklepów, co było ewenementem w skali całej Europy[1].
Handel Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
2024-07-02 | 18:00

Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku

Według wstępnych szacunków, w drugim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 112,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 1,5% w porównaniu z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.